دستکش در برابر کرونا، مصونیت می‌‌آورد؟

منبع: نی نی بان

75

1399/6/29

11:36


پوشیدن دستکش به معنای مصونیت کامل افراد در برابر ویروس کرونا نیست این ادعا بر اساس تحقیقاتی است که یک دسته از کارشناسان به طور هماهنگ با یکدیگر انجام داده اند.
محوریت اصلی این تحقیقات این است که بسیاری از مردم به اشتباه گمان می کنند که دستکش به طور کامل باعث می شود ویروس کرونا به دست نچسبد اما این عقیده چندان درست و منطقی نیست.
دکتر آلیسون بارلت متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه شیکاگو می گوید که دستکش در برابر کرونا یک راهکار تضمین شده نیست و این عقیده یعنی آنکه بر خلاف تصور دستکش ها گاهی اوقات مانع از چسبیدن ویروس کرونا به دست نمی شوند.
سازمان جهانی بهداشت پیش از این بارها تاکید کرده است که شستن مداوم دست ها بهترین روش برای جلوگیری از انتشار ویروس است. اما اکنون این احتمال درباره دستکش وجود دارد که پوشیدن آن تضمین کننده کامل عدم انتشار ویروس نیست.
نتایج این تحقیقات حاکی از آن است حتی اگر ویروس کرونا به دست نچسبد احتمالا برای ساعاتی طولانی بر روی سطح دستکش باقی می ماند.
نکته مهم این است که مردم نسبت به دستکش حس غلطی از امنیت کامل دارند که این طرز تفکر غلط می تواند منجر به نادیده گرفتن مسائل مهمی همچون باقی ماندن ویروس بر روی سطح دستکش شود.
در این تحقیق آمده است: «افراد با پوشیدن دستکش احساس امنیت می کنند چون پوست دستشان به سطوح مستقیما نمی خورد. اما به محض اینکه دستشان را به سمت صورت و یا ماسک خود می برند احتمال انتقال ویروس وجود دارد. نکته مهم این است که افراد فکر می کنند دستکش یعنی یک مصونیت تمام عیار. یعنی حتی اگر سطوح آلوده را لمس کنند باز هم دستکش به ویروس آلوده نمی شود که این طرز تفکر بسیار غلط است.
اگر دستکش آلوده به ویروس کرونا باشد افرادی که دست خود را گوش، چشم و دهان خود می زنند خود را در معرض آلوده شدن به این ویروس قرار می دهند.
در این تحقیق تاکید بر این شده که بعد از درآوردن دستکش دست ها به دقت شسته شود چرا که در هنگام درآوردن آنها مجددا دست آنها را لمس می کند.
دستکش ها راحت تر از پوست دست ویروس کرونا را با خود اینور و آنور حمل می کنند این در حالی است که بسیاری از مردم فکر می کنند نیازی به دور انداختن دستکش ها و حتی ضدعفونی کردن آنها نیست.
دستکش هایی هم که در زباله دانی ها رها شده اند نیز منبع بسیار خطرناکی برای انتقال ویروس کرونا به دیگران هستند. در این گزارش بر روی این تاکید شده که دستکش ها پیش از دور انداخته شدن باید در یک محفظه پلاستیکی قرار بگیرند.
پیش از این سازمان پیشگیری و کنترل از بیماری های واگیردار آمریکا در رابطه با اعتماد بیش از اندازه به دستکش ها هشدار داده بود.
شستن مداوم دست ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و البته در خانه ماندن بهترین روش پیشگیری و کنترل بیماری کروناست.
آزمایشات مختلف در رابطه با کووید19 نشان داده است که این ویروس تا سه روز بر روی سطوحی همانند شیشه، پلاستیک و استیل باقی می ماند. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو