کربوکسی تراپی چیست؟ همه چیز درباره کربوکسی تراپی + عوارض

کربوکسی تراپی چیست؟ همه چیز درباره کربوکسی تراپی + عوارض


منبع: زیبامون

217

1399/6/29

12:27


اگر قصد دارید اطلاعات خودتون رو در رابطه با کربوکسی تراپی، چگونگی انجام این روش و تاثیری که بر روی پوست داره، افزایش بدید، حتما این مقاله از زیبامون رو مطالعه کنید.

کربوکسی تراپی چیست؟ همه چیز درباره کربوکسی تراپی + عوارض

این روزها روش‌های بسیار متعددی برای جوانسازی و زیبایی پوست صورت و بدن ایجاد شده که هر کدام از این روشها اثربخشی متفاوتی بر روی پوست دارند و میتونید متناسب با شرایط پوستی و سلامتی بدن خود، بهترین و مناسبترین روش رو برای جوانسازی و افزایش زیبایی پوست خود انتخاب کنید و از این طریق، به اهدافی که دارید برسید!

کروبکسی تراپی (Carboxytherapy) یا درمان با دی اکسید کربن، هم یکی از روشهایی هست که در سراسر دنیا به عنوان اصلی ترین روش درمانی برای جوانسازی پوست شناخته شده هست. در واقع کربوکسی تراپی رو میتونیم به عنوان یکی از روشهای ایمن و کم تهاجم از نظر بالینی، برای جوانسازی، ترمیم و بازسازی مجدد پوست و درمان پوست شل (در اثر پیری یا بارداری)، سلولیت، چربیهای مقاوم در برابر ورزش و ترک پوستی یا استرچ مارک معرفی کنیم.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و اطلاعات کافی و مفیدی رو در رابطه با کربوکسی تراپی، اثربخشی که بر روی پوست صورت و بدن داره، مزایا و معایب این روش درمانی افزایش بدید و بعد تصمیم نهایی خودتون رو برای استفاده از این روش درمانی بگیرید.

 

روش کربوکسی تراپی چیست؟

اکسید کربن درمانی (Carbon Dioxide Therapy) به اختصار (CDT) که به آن کربوکسی تراپی (carboxytherapy) گفته میشه، از سال 1930 در پزشکی استفاده می‌شود. این روش درمانی، برای اولین بار در فرانسه یعنی جایی که مشخص شد حمام کردن یا شنا کردن در استخرهای غنی از آب دی اکسید کربن، میتونه باعث بهبود زخم بشه، مشهور شد.

کربوکسی تراپی یک روش بسیار ایمن هست زیرا در این روش از دی اکسید کربن طبیعی استفاده میشه و میشه  به عنوان یکی از روشهای درمانی سریع، موثر و مقرون به صرفه از ان یاد کنیم.

کربوکسی تراپی از سال 1995، به عنوان بخشی از یک موج جدید از درمانهای جوانسازی پوست به روش غیر جراحی که میتونه بسیاری از مشکلات مربوط به پوست رو مورد هدف قرار بده، محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد.

در واقع کربوکسی تراپی، یک انتخاب مناسب برای حذف چربی اضافی پوست بدن و همچنین یک روش درمانی عالی برای جوانسازی پوست هست که میتونه قابلتی ارتجاعی پوست رو افزایش بده، خطوط ریز و چین و چروک پوستی رو به حداقل برسونه، به ترمیم و بازسازی کلاژن پوست کمک کنه و رسوبات چربی موضعی بدن رو به خوبی از بین ببره!

وقتی در روش کربوکسی تراپی، دی اکسید کربن به زیر پوست تزریق میشه، پوست، اون ناحیه از بدن رو به عنوان قسمتی که با کمبود اکسیژن مواجه شده شناسایی میکنه و بدن با افزایش جریان خون در آن قسمت، واکنش نشان میدهد. افزایش اکسیژن و مواد مغذی در ناحیه تحت درمان، منجر به ترمیم سلول و بهبود ظاهر پوست خواهد شد.

 

کربوکسی تراپی

 

کربوکسی تراپی برای کدام قسمتهای پوست مورد استفاده قرار میگیرد؟

کربوکسی تراپی یک روش درمانی عالی برای مشکلاتی هست که در زیر به آنها اشاره کردیم:

 

  • کروبکسی تراپی برای درمان چین و چروک اطراف چشم
  • کربوکسی تراپی زیر چشم برای درمان سیاهی و تیرگی زیر چشم
  • کربوکسی تراپی صورت برای درمان چین و چروک پوست
  • کروکسی تراپی برای لاغری و از بین بردن چربی موضعی در ران، بازو، شکم و غیره
  • کروکسی برای از بین بردن چربی زیر چانه یا غبغب
  • جوانسازی و محکم کردن پوست صورت، گردن، دست و غیره با کربوکسی تراپی
  • کربوکسی تراپی ترک پوست
  • از بین بردن سلولیت با کربوکسی
  • کربوکسی تراپی برای لک صورت، جای زخم و جای جوش
  • کربوکسی تراپی موی سر برای درمان ریزش مو

 

حتما بخوانید: درمان چین و چروک - جوان‌سازی پوست با PRP

 

روش انجام کربوکسی تراپی + فیلم کربوکسی تراپی صورت

در این روش، پزشک متخصص، با استفاده از یک سوزن بسیار ظریف، محلول دی اکسید کربن (CO2) رو چندین بار به قسمتی از پوست تزریق میکنه تا از این طریق رسوبات چربی در زیر پوست تجزیه شده و کلاژن سازی در پوست تحریک بشه. یک جلسه درمانی کربوکسی تراپی ممکنه بین 15 تا 30 دقیقه تا طول بکشه.

تزریق دی اکسید کربن به زیر پوست باعث میشه تا بدن این موضوع رو به عنوان کمبود اکسیژن در پوست تفسیر کنه و اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای ناحیه تحت درمان رو تامین میکنه و گردش خون در این قسمت رو افزایش میده و در نتیجه باعث ترمیم سلولهای پوستی میشه. این افزایش غلظت اکسیژن در پوست باعث احتباس آب در زیر پوست شده و با ورم پوست همراه خواهد بود.

معمولا نتیجه این تزریق، در اولین جلسه درمانی قابل مشاهده هست؛ اما به طور کلی، نتایج بارزتر و ماندگارتر استفاده از این روش، معمولا بعد از 4 تا 12 دوره درمانی، قابل مشاهد هست و پوست به خوبی علائمی از جوانسازی پوست رو نشان خواهد داد.

برای اینکه مشخص بشه، مشکل پوستی شما به چند جلسه درمان نیاز داره، باید حتما یک جلسه مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا طرح درمانی مناسب برای شما تعیین بشه.

 

 

 

عوارض کربوکسی تراپی چیست؟

در مقایسه با روشهای جراحی برای جوانسازی پوست، کربوکسی تراپی روش نسبتا ایمن هست و عوارض جانبی بسیار کمی داره. در حین انجام این روش ممکن هست کمی احساس درد و سوزش داشته باشید و این درد با توجه به قسمتی از بدن که تحت درمان هست، ممکنه متفاوت باشه. شایع ترین عارضه جانبی که بعد از کربوکسی تراپی ممکنه با وان مواجه بشید، کبودی و ورم صورت در محل تزریق هست و این مشکل با توجه به شرایط پوستی شما معمولا بعد از 3 روز تا یک هفته از بین خواهد رفت.

بعد از انجام کربوکسی تراپی بلافاصله میتونید به انجام کارهای روزمره خودتون بپردازید و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود نداره. 

 

کربوکسی تراپی برای چه افرادی مناسب نیست؟

کربوکسی تراپی نیز مانند سایر روشهای درمانی و زیبایی دارای منع استفاده برای برخی از افراد هست که در ادامه به آن اشاره کردیم. در واقع افرادی که دارای شرایط و ویژگیهای زیر هستند، نباید از کربوکسی تراپی استفاده کنند:

 

  • داشتن فوبیای سوزن و تزریق
  • داشتن استرس و سابقه بیهوشی عصب واگ
  • نارسایی شدید قلبی
  • حملات قلبی و آنژین سینه ای ناپایدار
  • بیماری ریوی و انسداد مزمن ریه
  • آپنه خواب
  • نارسایی کلیه و دیالیز
  • حادثه اخیر در عروق مغزی
  • فشار خون کنترل نشده
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف
  • اختلال یا بیماری در بافت همبند
  • بیماری خونریزی مثل هموفیلی و فون ویلبراند (اختلال انعقادی خون)
  • عفونت باکتریایی و ویروسی پوست
  • وجود جسم خارجی در منطقه تحت درمان (پیرسینگ)
  • روزاسه صورت
  • بارداری و شیردهی
  • استفاده از داروهای ضد انعقاد خون

 

کربوکسی تراپی صورت

 

مراقبتهای بعد از کربوکسی تراپی چیست؟

 

  • از حرکت دادن و ماساژ ناحیه‌ای از پوست که تحت درمان کربوکسی تراپی قرار گرفته خودداری کنید مگر اینکه اینکار توسط پزشک، توصیه شده باشد.
  • به مدت 24 ساعت، از وزرش شدید، خودداری کنید.
  • به مدت 72 ساعت نباید در معرض تابش آفتاب و در محیط بسیار گرم قرار بگیرید.
  • برای جلوگیری از ورم صورت باید مصرف الکل و نمک رو به حداقل برسونید.
  • برای کاهش ورم صورت میتونید به مدت 15 ساعت و ساعتی یکبار از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • رو به بالا بخوابید و سر رو بالاتر از بدن قرار بدید.

 

حتما بخوانید: جوانسازی پوست با ماسک مرطوب کننده و ضد چین و چروک + آموزش

 

پس از کربوکسی تراپی چه انتظاری باید داشت؟

اگر از کربوکسی تراپی برای درمان ترک پوست و جای زخم استفاده کنید، درد خیلی کمی خواهید داشت؛ این موضوع به این دلیل هست که بافت اسکار، بدون عصب هست. بعد از این روش درمانی ممکنه احساس خارش داشته باشید زیرا ترکهای پوستی و کشیدگی پوست، باز خواهند شد. این احساس خارش معمولا بعد از 5 دقیقه برطرف میشود.

افرادی که از کربوکسی تراپی برای درمان سلولیت و از بین بردن رسوبات چربی استفاده می‌کنند، ممکنه در طول تزریق، احساس فشار داشته باشند (شبیه به احساسی که هنگام انجام آزمایش فشار خون ایجاد میشه). این موضوع به خاطر انبساط گاز در بدن به وجود میاد.

ممکن هست تا 24 ساعت پس از درمان در نواحی تحت درمان، احساس گرما و خارش داشته باشید؛ زیرا گاز دی اکسید کربن در حال انجام وظیفه خود هست و گردش خون در پوست افزایش پیدا میکنه.  

 

قبل و بعد از کربوکسی تراپی

 

مدت ماندگاری کربوکسی تراپی چقدر هست؟

تمام نتایج حاصل از کربوکسی تراپی موقتی هست! برای اینکه بهترین نتیجه از کربوکسی تراپی بر روی پوست ظاهر بشه، لازم هست تعداد جلساتی که پزشک برای شما تعیین کرده رو به مرتب انجام بدید تا اثربخشی خوبی بر روی جوانسازی پوست شما داشته باشه. معمولا چیزی حدود 10 جلسه درمانی و حتی بیشتر لازمه تا نتیجه حاصل از کربوکسی تراپی رو به بهترین شکل ممکن مشاهده کنید.

بعد از انجام این روش درمانی، لازمه برای حفظ نتیجه مورد نظر خود، هر 6 ماه یکبار، روش درمان خودتون رو پیگیری کنید و اگر نیاز به تمدید و ترمیم داشت، انجام بدید تا ظاهر جوان و شاداب پوست همچنان حفظ بشه و ماندگاری بیشتری پیدا کنه.

 

حتما بخوانید: روشهای جوانسازی پوست - از لایه برداری تا هایفوتراپی

 

سخن آخر

کربوکسی تراپی یکی از روش‌های درمانی غیر تهاجمی و تقریبا بی خطر و ایمن هست که به شما کمک می‌کنه تا ظاهر چین و چروک پوست، سیاهی و تیرگی زیر چشم، جای زخم، جوش و اسکار، ترکهای پوستی، سلولیت، چربیهای اضافی پوست رو درمان کرده و از بین ببرید و ظاهر جوانتری برای پوست صورت و بدن خود ایجاد کنید. اگرچه این روش درمانی ایمن هست اما لازمه قبل از هر اقدامی، بهترین کلینیک و پزشک متخصص برای انجام کربوکسی تراپی رو انتخاب کنید و بعد از دریافت مشاوره و تحقیق و بررسی‌های لازم، اقدام به دریافت این روش درمانی نمایید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو