خطر موج همزمان آنفلوآنزا و کرونا

34

1399/6/29

13:12


خطر موج همزمان آنفلوآنزا و کرونا

سلامت نیوز:ستاد مرکزي مديريت بحران سازمان نظام پزشکي در بيانيه‌اي درباره خطر موج دوم آنفلوآنزا و کرونا مواردي را متذکر شد.ستاد مرکزي مديريت بحران سازمان نظام پزشکي در بيانيه‌اي آورده است: «در شرايطي که پاندمي کرونا ويروس و بيماري کوويد 19 در سراسر جهان و نيز در کشور عزيز ما ايران، يک مخاطره جدي حيات بشريت به حساب مي‌آيد، با نزديک شدن به آغاز پاييز، نگراني جامعه پزشکي و مردم ايران از بابت خطر اپيدمي آنفلوآنزا به يک مسأله حاد و مبرم تبديل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،اکنون پزشکان در سراسر جهان، نگران همزمان شدن و همراهي اپيدمي فصلي آنفلوانزا و پاندمي کوويد 19 هستند. از آنجايي که نشانه‌هاي باليني آنفلوآنزا شبيه به نشانه‌هاي شايع کوويد 19 است، نشانه‌ها و علائم آنفلوآنزا مي‌توانند با ايجاد مشکل در تشخيص و از طريق مبتلاياني که بيماري ايشان تشخيص داده نشده و تحت قرنطينه و اجراي دستورالعمل‌هاي مربوطه قرار نگرفته‌اند، خطر گسترش و سرايت بيماري کوويد 19 را افزايش دهند.

از سوي ديگر، هر گاه شخصي با آلودگي توسط هر کدم از ويروس‌ها دچار «آنفلوآنزا» و يا «کوويد 19» شود، تا اندازه‌اي تضعيف و گرفتار خواهد شد که به سادگي ميزبان مساعدي براي ويروس ديگر باشد.

آنچه مسلم است اينکه ابتلاي همزمان به هر دو ويروس مي‌تواند پيش آگهي باليني بدتري داشته و به خصوص در افراد مسن، و داراي بيماريي‌هاي زمينه‌اي و نيز کودکان به نتايج ناگواري منجر شود.يادآور مي‌شود که نشانه‌هاي باليني مشترک اين دو بيماري عبارتند از تب، احساس تب و حرارت، لرز، درد بدن، سرفه يا تنفس مشکل و کوتاه شدن نفس‌ها. براي تشخيص افتراقي بايد به علائم و نشانه‌هاي باليني اختصاصي کوويد 19 مانند از دست دادن حس بويائي يا نماهاي اختصاصي در سيتي اسکن ريه‌ها و يا تست PCR استناد شود.

در شرايط فعلي، نگراني جامعه پزشکي اين است که مراجعات مبتلايان به آنفلوانزا، به بيمارستان‌ها و مراکز درماني، روند خدمت رساني به بيماران کوويد 19 و فرآيندهاي پيشگيري را دچار اختلال جدي کند.مخاطراتي معيني که هم اکنون در کشورهاي نيمکره شمالي و از جمله ايران مطرح است:

اين است که در اکثر مناطق، مساله بازگشايي مدارس و فضاهاي تحصيلي، حضور کودکان، نوجوانان و جوانان، به همراه آموزگاران، استادان و کادرهاي اداري و فني در مدارس و دانشگاه‌ها، يک تهديد جدي براي شيوع بيشتر بيماري کوويد 19 به شمار مي‌رود.در حال حاضر شبح بيماري آنفلوآنزا، موجب نگراني مردم و ابهامات جدي در افکار عمومي شده است که اميد است با توضيح بنيادهاي علمي اين مورد، از بار نگراني و تشويش مردم کاسته شود و در عين حال مردم شريف ايران تشويق شوند با جدي‌تر گرفتن مقررات و مفاد پروتکل «فاصله‌گذاري اجتماعي» به کاهش دامنه و شدت اپيدمي آنفلوآنزا نيز ياري برسانند. اگر در اين زمينه بخواهيم مطلب را خلاصه و جمع‌بندي کنيم، موارد زير را بايد مورد تأکيد قرار دهيم:


1 - شواهد موجود از نيمکره جنوبي که اپيدمي همزمان آنفلوآنزا و کوويد 19 را تجربه کرده‌اند، نشان مي‌دهد که بهتر است با توضيح علمي مسائل و تأکيد بر مقررات فاصله گذاري اجتماعي (استفاده از ماسک، شست‌وشوي دست‌ها با آب و صابون، خودداري از مسافرت‌هاي غير‌ضروري، خودداري از اجتماعات و...) از وحشت ورود به فصل آنفلوآنزا در رسانه‌ها کاسته شود زيرا انتظار مي‌رود با ياري مردم و فاصله گذاري اجتماعي، اپيدمي آنفلوانزاي خفيف‌تري نسبت به سال‌هاي گذشته داشته باشيم.


2 - واکسيناسيون عليه آنفلوآنزا به خصوص در گروه‌هاي پر خطر، حلقه مهمي در جلوگيري از حدت و شدت اپيدمي آن است. در حال حاضر وزارت بهداشت اقدام عملي نسبت به خريد و تهيه واکسن آنفلوآنزا را آغاز کرده و در دست اجرا دارد. مساله مهم مديريت نحوه توزيع واکسن و نظارت بر دسترسي و دريافت افرادي است که در گروه‌هاي پر‌خطر قرار دارند. مسئولان بهداشتي کشور حتماً لازم است که شيوه نامه تقسيم بندي جمعيت و شناسايي افراد پر خطر را بسيار سريع آماده نمايند تا از هرج و مرج، ايجاد بازار سياه، رشد پديده قاچاق و برخوردار نشدن افرادي که واقعاً به واکسن نياز داشته‌اند، جلوگيري شود.


کودکان سالم 6 تا 23 ماهه، بزرگسالان بالاي 65 سال، زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم حاملگي، و کليه افراد بالاي 2 سال که بيماري زمينه‌اي از قبيل ديابت، سرطان، نارسايي کليه، روماتيسم، آسم و... داشته باشند، در کنار کليه کادر پزشکي- بهداشتي- درماني از گروه‌هاي هدف در دريافت و تزريق واکسن آنفلوآنزا به حساب مي‌آيند. سازمان نظام پزشکي حسب وظايف قانوني خود همکاري و مشارکت در سياستگذاري‌ها و تأمين واکسن با کيفيت مناسب و اولويت‌گذاري توزيع آن آمادگي خود را در اين امر اعلام مي‌دارد.


3 - بازگشايي مدارس، دانشگاه‌ها، پادگان‌ها و امثالهم بايد با احتياط کامل و پس از بررسي تمام جوانب و وضعيت همه گيري ويروسي در هر منطقه، کمک گرفتن از نظرات کارشناسي مسئولان و فعالان بهداشتي و درماني کشور انجام شود. بسيار ضروري است که برنامه ريزي علمي و تأمين امکانات و ملزومات انجام شود، سپس به فکر بازگشايي کامل و بازگشت به روش‌هاي حضوري باشيم. در تعدادي از کشورهاي اروپايي نيز تعجيل در بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها به بن بست برخورد کرده و بار ديگر به روش‌هاي غير‌حضوري روي آورده‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو