بررسی تویوتا سوپرا یک خودروی افسانه ای از سرزمین خورشید

بررسی تویوتا سوپرا یک خودروی افسانه ای از سرزمین خورشید


منبع: آرگا

83

1399/6/29

15:03


تویوتا سوپرا خودروی اسپرت بسیار عالی می باشد که با پیشرانه ای قدرتمند تجربه رانندگی جذاب توام با راحتی و آرامش را به ارمغان می آورد. با اینکه بین سوپرا و بی ام و ارتباط واضحی وجود دارد اما نمی توان مجذوب این خودروی بسیار هیچان انگیز نشد. با بررسی تویوتا سوپرا همراه این مطلب از آرگا باشید.

بررسی تویوتا سوپرا یک خودروی افسانه ای از سرزمین خورشید

در این مطلب به وارسی خودروی افسانه ای و هیجان انگیز تویوتا سوپرا می پردازیم. این خودروی اسپرت با ویژگی هایی همچون سریع بودن، سواری آرام و راحت، توانایی بالا و پیشرانه قدرتمند که با تجهیزات بی ام و به خوبی هماهنگی یافته، قطعا شما را مجذوب خود خواهد ساخت.

بررسی خودروی افسانه ای تویوتا سوپرا

خودروهای ساخت شرکت تویوتا از گذشته تا امروز به دوام بالا و کیفیت شهرت داشته اند ولی در این میان برخی معتقدند محصولات این کمپانی چندان هیجانی نداشته و خسته کننده و بی روح هستند. اما این بار پس از سال ها انتظار، تویوتا خودروی سوپرای جدید را با همکاری بی ام و به بازار روانه می کند تا شاهد حضور این خودروی افسانه ای در جاده ها باشیم. از تویوتا سوپرا جدید در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد. ظاهر نسل پنجم سوپرا جذاب ولی کلاسیک بوده و با کد mkv(نسل پنجم) روانه بازار می شود. شما با خودروی اسپرت عالی روبرو خواهید بود که سریع و توانا بوده و از پیشرانه قوی بهره می برد، همچنین به خوبی خود را با تجهیزات و تکنولوژی بی ام و هماهنگ ساخته است. در ادامه به بررسی کاملتر تویوتا سوپرا خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

طراحی

هنگامی که خودرویی نسل عوض می کند به طور معمول در استایل ظاهری آن شباهتی با نسل پیشین دیده می شود ولی سورای جدید به نسل قبلی(MK4) هیچ شباهتی ندارد. تویوتا در سال ۲۰۱۴ خودروی مفهومی FT-1 را معرفی کرد و به جای اینکه فرم سوپرای جدید را بر پایه MK4 طراحی کند آن را کاملا شبیه FT-1  طراحی کرده است. بررسی ها نشان می دهد در طراحی چراغ های جلو، سقف دو قوسی و اسپیلتر فیبر کربنی تویوتا سوپرا ردپایی از FT-1 وجود دارد. با مشاهده نمای عقب به این امر بیشتر پی خواهید برد چرا که طراحی چراغ های ال ای دی ، استپ ترمز داخل سپر، اسپویلر هماهنگ با در صندوق دقیقا شبیه FT-1  می باشد. ولی طول کاپوت تویوتا سوپرا نسبت به FT-1 کمتر شده است. اگرچه سوپرای جدید مخالفین زیادی دارد ولی باید اقرار نمود که طراحی بسیار زیبایی داشته و اینکه تویوتا توانسته خودوریی مشابه با نسخه مفهومی روانه بازار کند بیانگر قدرت بالای طراحی این شرکت می باشد. کاپوت طویل، اسپویلر ثابت و نمای عقب پهن همگی به روشن شدن ماهیت اسپرت خودرو کمک کرده اند.

ناگفته نماند طول فاصله بین محورهای عقب و جلو سوپرای جدید نسبت به نسل قبل بیشتر شده و حدود ۲۴۶۹ میلی متر می باشد. اگر فاصله محور را ملاک بدانیم تویوتا سوپرا در کلاس خودروهایی مانند پورشه ۹۱۱ و جگوار اف تایپ قرار می گیرد ولی با ابعادی کوچکتر از دو خودروی ذکر شده. طول سوپرا جدید ۴۳۸۲ میلی متر است که این امر سبب شده اورهنگ کمتری داشته باشد. تویوتا ارتفاع این خودرو را تا حد امکان کم درنظر گرفته تا مرکز ثقل آن را پایین بیاید. همچنین توزیع وزن خودرو نیز به طور ۵۰-۵۰ بین اکسل جلو و عقب می باشد. از این رو می توان گفت تویوتا سوپرا در پیچ ها پایداری بالایی داشته و قادر است به عنوان یک خودروی دریفت جدید ژاپنی خود را نمایان سازد.

به طور کلی طراحی سوپرا با مدل مفهومی FT-1 شباهت زیادی دارد و المان هایی مانند دوبرآمدگی کوچک روی سقف و چیدمان نمای جلویی را از این کانسپت الهام گرفته است. در نمای جانبی گلگیرهای حجیم، ورودی های هوا و رکاب جانبی و ضمنا تیغه های تثبیت کننده روی اسپویلر جلو از اشتراکات این دو می باشند. شباهت های کانسپت FT-1 و سوپرا در نمای عقب هم به طور کامل محسوس بوده هر چند در مکان خروجی اگزوزها بازرنگری صورت گرفته و خبری از باله متحرک در نسخه تولیدی نیست.

کابین

با ورود به کابین تویوتا سوپرا حس متفاوتی خواهید داشت. بررسی ها حاکی از آن است کابین فضای خوبی داشته و در بیشتر سطوح آن پلاستیک های مشکی با کیفیت و پوشش چرم بکار رفته است. صندلی های چرمی قابلیت تنظیم در ۱۴ جهت را داشته و بسیار راحت هستند، همچنین به خوبی از بدن حمایت می کنند. از صدای باد و لاستیک در کابین خبری نیست و تنها صدای جذاب اگزوز را در کابین خواهید شنید.

نمایشگر ۸.۸ اینچی سفارشی هم در بالای داشبورد قرار دارد. باید بدانید که این خودرو فاقد صندلی های عقب بوده و این امر ممکن است بر تصمیم گیری افرادی که خواستار خودروی مسافرتی هستند تاثیرگذار باشد. از این رو می توانید آئودی TT یا بی ام و M2 کامپتیشن را برگزینید. ممکن است برای افراد قد بلند ورود و خروج به کابین خودرو کمی سخت باشد. ضمنا محفظه بار تویوتاسوپرا نیز جادار نیست. به طور کلی بررسی ها نشان می دهد طراحی کابین تویوتا سوپرا به دیگر محصولات این شرکت شباهتی نداشته و شبیه خودوری مفهومی FT-1 هم نیست.

 پیشرانه

تویوتا سوپرا از پیشرانه ۳ لیتری توربوشارژ شش سیلندر خطی بهره می برد که پیش از این در نسل جدید بی ام و Z4 حضور داشت. این پیشرانه بیشینه توانی برابر ۳۳۵ اسب بخار و حداکثر گشتاوری معادل ۴۹۵ نیوتن متر دارد. این موضوع نشان دهنده آن است که بی ام و به تویوتا اجازه بهره گیری از تمام قدرت این موتور را نداده است. چرا که این پیشرانه در Z4 توان و گشتاوری معادل ۳۸۲ اسب بخار و ۵۰۰ نیوتن متر ارائه می کند.

در بررسی ها مشخص شد مصرف سوخت تویوتا سوپرا در بزرگراه برابر با ۷.۵ لیتر، در شهر ۹.۸ لیتر و در حالت ترکیبی معادل ۹ لیتر می باشد که نسبت به دیگر خودروهای اسپرت مصرف سوخت بسیار خوبی است. قابل ذکر است سوپرا به یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ هم مجهز می شود به این خاطر که ممکن است هدف برخی از خریداران استایل ظاهری خودرو باشد و به عملکرد بالای آن نیازی نداشته باشند. این پیشرانه قدرتی برابر با ۲۵۵ اسب بخار تولید کرده و حداکثر گشتاور تولید آن نیز ۴۰۰ نیوتن متر می باشد.

ناگفته نماند تویوتا برای افرادی که به نسخه ۶ سیلندر سوپرا قانع نمی شوند و قدرت و گشتاور بیشتری انتظار دارند قصد دارد نسخه GRMN این خودرو را عرضه نماید. محصولاتی از تویوتا که از نشان GRMN بهره می برند قدرتمندترین و عملکردی ترین نسخه آن محصول بوده که به پیشرانه قدرتمندتر، سیستم تعلیق اسرت و کیت بدنه جدید تجهیز می شوند. در پایان این بخش به این نکته اشاره می شود که همه مدل های سوپرا به یک گیربکس هشت دنده اتومات مجهز هشتند و تنها در مدل دیفرانسیل عقب به فروش می رسند.

ایمنی

می توان گفت در خودروی تویوتا سوپرا از نظر تجهیزات ایمنی بکار رفته متعجب خواهید شد. مواردی همچون ترمز اضطراری اتومات با تشخیص عابر پیاده، هشدار خروج از مسیر با دستیار فرمان و نوربالای اتومات به طور استاندارد در این خودرو حضور دارند البته کروز کنترل تطبیقی و هشدار ترافیک پشتی نیز با پرداخت هزینه ای در دسترس خواهند بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو