امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در صفحه شخصی خود در توییتر، ابتدا به زبان فرانسوی و ساعاتی بعد با زبان ترکیه‌ای درباره تنش‌ها در منطقه شرق دریای مدیترانه اظهارنظر کرد و تلویحا به اظهارات تند وزیر دفاع ترکیه پاسخ داد.

بنا بر گزارش آناتولی، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز جمعه (دیروز) با افزایش تنش‌ها بین آنکارا با کشورهای حوزه شرق دریای مدیترانه بر سر حفاری اکتشاف نفت و گاز و همچنین مرزهای دریایی وزیر دفاع این کشور درباره این تنش‌ها به اروپا هشدار داد.

آکار در مصاحبه اختصاصی با «کانال ۴» تلویزیون بریتانیا در واکنش به اظهارات تحریک‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره این منطقه تصریح کرد: «مکرون آتش‌بیار معرکه شرق مدیترانه شده و حل مشکلات را سخت‌تر می‌کند».

وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که رئیس‌جمهور فرانسه تلاش می‌کند نقش ناپلئون بناپارت را ایفا کند اما او برای این کار به اندازه کافی قدرت ندارد.

آکار در این مصاحبه از مواضع اتحادیه اروپا انتقاد کرد و افزود: «در حوزه اختیارات و قدرت اتحادیه اروپا نیست که مرزها در شرق مدیترانه را مشخص کند یا برای آن قانون بگذارد».

رئیس‌جمهور فرانسه در پیتم‌های توییتری خود به دو زبان فرانسوی و ترکیه‌ای به نشست اخیر سران کشورهای اروپایی حاشیه دریای مئیترانه اشاره کرد و در اظهاراتی تلویحا به سخنان آکار پاسخ داد.

مکرون نوشت: «ما در آزاکسیو (شهری در جزیره کرس فرانسه) یک پیغام روشن به ترکیه فرستادیم: بیایید دوباره وارد یک گفت‌وگوی مسئولانه با حسن نیت و به دور از ساده لوحی شوید. این فراخوان، اکنون خواست پارلمان اروپا هم هست. به نظر می رسد که این فراخوان شنیده شده است. بیایید به جلو پیش برویم».

طی هفته‌های گذشته، تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه بر سر اقدامات ترکیه در قبال آغاز حفاری‌ها و فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه آغاز شد.

یونان با همراهی برخی فرانسه و برخی کشورهای اروپایی ادعا دارند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقداماتش هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.