اربعین حسینی سال 99 چه روزی است؟

اربعین حسینی سال 99 چه روزی است؟


منبع: مینویسم

110

1399/6/29

18:25


اربعین حسینی سال 99 چه روزی است؟

تاریخ دقیق چهلم امام حسین و یاران با وفایش روز پنج شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ شمسی است که این روز در تقویم ما ایرانی ها تعطیل رسمی می باشد. در تقویم قمری این تاریخ برابر است با روز ۲۰ ماه صفر سال ۱۴۴۲ و مصادف روز ۸ ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ در تقویم میلادی می باشد.

مجموعه جدید پیام تسلیت اربعین و چهلمین روز شهادت امام حسین (ع)

اربعین یعنی چیست؟

در لغت اربعین به معنای چهلم است و در اصطلاح به بیستم صفر سال ۶۱ هجری قمری، چهلمین روز شهادت حسین بن علی فرزند علی بن ابی طالب و فاطمه زهرا، امام سوم شیعیان اطلاق می‌گردد. اربعین حسینی، چهلمین روز پس از شهادت امام حسین (ع) که مصادف با ۲۰ ماه  صفر می باشد.

گفته شده که اسیران کربلا روز ۲۰ صفر سال ۶۱ هجری قمری به هنگام بازگشت از شام، برای زیارت قبر امام حسین(ع) به کربلا آمده‌اند.

اربعین یعنی چیست؟

مجموعه جدید عکس پروفایل محرم برای روزهای عزاداری سالار شهیدان (ع)

دلیل تغییر روز اربعین در تقویم شمسی

هر ساله روز اربعین در تقویم شمسی ما در حال گردش است و به این علت است که تعداد روز های ماه قمری ۳۵۴ روز می باشد و تعداد روز های شمسی ۳۶۵ روز که در سال کبیسه ۳۶۵ روز شمسی به ۳۶۶ روز هم تغییر می یابد. به همین جهت روز های ماه قمری با روز های ماه شمسی و میلادی کاملا متفاوت است و در هر سال ۱۱ روز و یا بیشتر تغییر پیدا می کند و به موجب همین تغییرات ۲۰ صفر یعنی روز اربعین حسینی در هر سال شمسی و میلادی یک روز متفاوت را نشان می دهد.

آیا پیاده روی اربعین ۹۹ برگزار می شود؟

آیا پیاده روی اربعین ۹۹ برگزار می شود؟

شیعیان در این روز برای شهدای کربلا عزاداری می‌کنند و طبق سنت هرساله عاشقان حسینی به سوی کربلا راهپیمایی می کنند، پیاده روی اربعین به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین مراسم های عزاداری شیعیان جهان، تبدیل شده است و در زمره بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان قرار گرفته است. هرساله  بیشترین زائرانی که در پیاده روی اربعین شرکت می کنند و از دیگر کشورها به عراق می‌روند، از ایران‌اند.

با وجود ویروس کرونا در این روزها و شرایط و ضوابط بهداشتی و همچنین بسته بودن مرزها به احتمال خیلی زیاد پیاده روی اربعین به سمت حرم مطهر امام حسین در کربلای معلی  امسال برگزار نمی شود.

دعای مخصوص اربعین حسینی 

زیارت اربعین از اعمال خاص این روز است و براساس روایتی از امام حسن عسکری (ع) از نشانه‌های مؤمن دانسته شده است.

قال العسکری علیه السلام: “علامات المؤمنین خمس : صلاةُ الاحدی و الخمسین و زیارةُ الاربعین والتـَختم فی الیَمین و تـَعفیرُ الجـَبین و الجَهر ببسم الله الرحمن الرحیم.”(۱)

به روایت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام  علامت مؤمن پنج چیز است:

۱- اقامه پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شبانه روز.
۲- زیارت اربعین.
۳- انگشتر به دست راست کردن.
۴- جبین را در سجده بر خاک گذاشتن.
۵- در نماز بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو