«ینس اشپان» وزیر بهداشت آلمان از حزب دموکرات مسیحی (CDU) می گوید سیستم بهداشتی این کشور به رغم افزایش تعداد آلودگی های کرونا در حال حاضر هنوز بیش از حد اشباع نشده است. وی امروز (شنبه) در پیامی توییتری نوشت: تقریبا ۲ هزار و ۳۰۰ مورد بیماری جدید در یک روز ، بالاترین میزان از ماه آوریل (اردیبهشت) تا کنون است. وی با بیان این که در حال حاضر سیستم بهداشتی آلمان به خوبی از پس شرایط برمی آید، گسترش بیماری در سراسر اروپا را نگران کننده خواند و دوباره از شهروندان خواست که فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی بگیرند ، از ماسک برای محافظت از دهان و بینی استفاده و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

بنا بر اعلام موسسه روبرت کخ (RKI) مقام های بهداشتی در آلمان ۲ هزار و ۲۹۷ مورد جدید بیماری را در روز جمعه ثبت کرده اند. این در حالی است که اوج عفونت های گزارش شده روزانه در پایان ماه مارس / اوایل آوریل بیش از ۶ هزار نفر بود. این روند که از ماه جولای (تیرماه) کاهش یافته بود، اکنون دوباره افزایش یافته و انتظار می رود این میزان با افزایش میزان آزمایش ها بیشتر شود.

در میان کشورهای همسایه آلمان ، فرانسه در حال حاضر به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. عصر جمعه ، مقام های  بهداشتی فرانسه گزارش کردند که ۱۳ هزار و ۲۱۵ مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹ را طی ۲۴ ساعت گذشته ثبت کرده اند. با این حال ، دولت آلمان تاکید کرده که قصد ندارد مانند فصل بهار محدودیت های ورود و کنترل مرزها را به اجرا بگذارد.

از سوی دیگر خطر شیوع دوباره کرونا و تدابیر احتمالی دولت آلمان بحث هایی را در بین سیاست‌مداران آلمانی مطرح کرده است. از جمله «کریستین لیندنر» رهبر حزب دموکرات آزاد آلمان (FDP) در آغاز کنگره این حزب خواستار تلاش اجتماعی برای جلوگیری از تعطیلی مجدد کشور در اثر همه گیری کرونا شد. وی روز شنبه در برلین گفت: تعطیلی در پاییز امسال نباید تکرار شود. ما به اقدام های هوشمندانه ای نیاز داریم که تلفیق حفاظت از سلامت و حمایت از آزادی باشد.

لیندنر با بیان اینکه دولت مسئول این امر است خواستار استراتژی جدید برای «آزمایش هوشمند» ، دیجیتالی شدن سریع سیستم بهداشتی و تقویت تحقیقات و تولید واکسن شد. رهبر FDP گفت: ما باید هوشمندتر از ویروس باشیم، تا در پایان ، ویروس بر آزادی پیروز نشود.

لیندنر خواستار بحث و گفت و گو علنی درباره اقدام های ضروری برای مقابله با کرونا شد و تاکید  کرد: حتی در زمان همه گیری ، باید امکان انتقاد از سیاست‌های دولت و پیشنهاد گزینه های دیگر وجود داشته باشد.