همه چیز درباره اختلال فومو و نحوه درمان آن

همه چیز درباره اختلال فومو و نحوه درمان آن


منبع: آرگا

79

1399/6/29

22:01


توجه داشته باشید که اختلال فومو از دسته سندرم هایی است که می تواند در افراد بروز کند و در این مطلب سعی داریم به بیان روش های درمان این اختلال بپردازیم با ما همراه باشید.

همه چیز درباره اختلال فومو و نحوه درمان آن

به طور کلی زمانی که فرد احساس یا اینگونه برداشت می کند که به دیگران بیشتر خوش می گذرد می گوییم که ترس از دست دادن رخ داده است زیرا فرد در این حالت عمیقا احساس حسادت خواهد کرد و بدین ترتیب اعتماد به نفسش خدشه دار می شود.

آشنایی با اختلال فومو

بهتر است بدانید این فکر که ممکن است اوقات خوش را از دست داده باشید امر جدیدی در این حیطه نیست و با این حال اگرچه فرضا قرن ها از وجود این تفکر می گذرد مطالعه آن در چند دهه اخیر و با مقاله دکتر دن هرمان استراتژیست بازاریابی در سال ۱۹۹۶ شروع شد که اصطلاح ترس از دست دادن را ابداع کرد. البته از زمانی که شبکه های مجازی آغاز به کار کردند اختلال فومو بروز و گسترش زیادی پیدا کرد. توجه داشته باشید که این سندرم در واقع نوعی نگرانی شدید و دلهره درونی نسبت به جا ماندن از تغییرات و اتفاقات آنلاین زندگی است به عنوان مثال وقتی که فرد نمی تواند در فضایی آنلاین باشد احساس ناخوشایند مشابه استرس و نگرانی در او پدیدار خواهد شد زیرا وی حس می کند که دیگران از بودن و حضور در تماس مجازی لذت می برند و یک تجربه بی نظیر در اختیار هم قرار می دهند ولی او از آن بی نصیب و بی اطلاع مانده است. به طور کلی این سندرم می تواند نوعی حس نیاز برای چک کردن دائمی گوشی است که در صورت عدم دسترسی نوعی دلهره و اضطراب برای فرد به وجود می آورد.

علل بروز اختلال فومو

محدوده سنی در سندرم فومو:

توجه داشته باشید که در پژوهشی در زمینه سندرم و اختلال فومو بیشترین افراد درگیر آن دامنه سنی ۱۵ تا ۳۵ سال می باشند و اغلب احساس از دست دادن یک فضا و ارتباط جمعی یعنی در کنار هم بودن خوشایند بیشتر در افرادی در بازه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال مشاهده شده است. یعنی درست سنی که برای آینده فرد از نظر بعدهای مختلف روانی، اجتماعی و شغلی سرنوشت ساز به حساب می آید. همچنین مطالعات دیگری نیز نشان داده اند که استفاده بیش از حد رسانه های اجتماعی و تلفن های همراه نیز با اضطراب بالا و کارکرد پایین همبستگی دارد.

عوارض ایجاد سندرم فومو:

به طور کلی عوارضی که به واسطه وابستگی و اعتیاد به شبکه های مجازی و اجتماعی در ارتباطات اجتماعی افراد در جهان حقیقی ایجاد می کند سندرم و اختلال فومو است که در عین حال می تواند بر روی شکل گیری اهداف بلند مدت و خودشناسی افراد نیز اثر منفی داشته باشد. از دیگر عوارض سندرم ترس از دست دادن می توان به ایجاد حس نارضایتی شدید نسبت یه تجربیات زندگی و حس کمبود، شکل گیری تجربیات اجتماعی و احساس منفی نسبت به استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی و نارضایتی عمومی نسبت به زندگی و اثر منفی بر حالت روحی افراد اشاره کرد. همچنین که خود این پدیده نیز بیشتر از وضعیت روانی نابسامان نشات می گیرد و ِن نابسامانی را در دراز مدت شدیدتر خواهد کرد.

عوارض ایجاد سندرم از دسته دادن در مغز

روش های درمانی سندرم فومو:

به طور کلی شما باید بدانید که چگونه با فومو مقابله نمایید تا بر زندگی شما تاثیر منفی نگذارد و به همین منظور در ادامه به بیان زاه هایی برای به حداقل رساندن آسیب و اطمینان از اینکه احساس خوبی از گذراندن وقت خود در رسانه های اجتماعی خواهید داشت پرداخته ایم:

وضعیت خود را بپذیرید:

در حقیقت لازم است تا خود را تشویق کنید و با صدای بلند اعتراف کنید که ممکن است که ممکن است گاهی چیز های عالی بعدی را از دست بدهید. به طور کلی این نوعی تسکین است که فرد آن را می پذیرد و ذهنیت خود را تغییر می دهد.

آگاه باشید که دارید چه پستی را نگاه می کنید:

همانطور که می دانید تمامی افراد بهترین اتفاقات خود را پست می گذارند پس نباید از دیدن آن ها حس بدی داشته باشید ریرا رنگ و لعاب آنچه می بینید بیش از واقعیت همیشگی است. همچنین خوب است به یاد داشته باشیم که دستکاری واقعیت بسیار آسان است.

راهکار های درمانی اختلال فومو

قطع ارتباط:

به طور کلی اگر از نوموفوبیا یا اعتیاد به گوشی رنج می برید و اعلان های زیادی دارید که کاری جز اطلاع رسانی در مورد رویداد زندگی دیگران به شما ندارد توصیه می شود که این اعلان ها را از برنانه زندگی خود حذف کنید. همچنین توصیه می شود وقتی که در سایت های اجتماعی می گذرانید را بسیار محدود کنید.

زندگی در حال:

توصیه می شود که وقت خود را عاقلانه سپری کنید و فهرستی از همه چیز هایی را که می خواهید زمان خود را با آن ها سپری کنید داشته باشید مانند یادگیری یک زبان جدبد، عضویت در یک باشگاه کتاب و داوطلب شدن در یک گروه.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو