DLNA چیست؟

DLNA چیست؟


منبع: نیک شو

96

1399/6/29

22:29


DLNA چیست؟

DLNA چیست

کلمه DLNA در واقع مخفف جمله Digital Living Network Alliance است که اگر بخواهیم به زبان فارسی آن را ترجمه کنیم مفهوم “شبکه یکپارچه زندگی دیجیتال” است. اما این کلمه از کجا می آید؟ این عبارت اولین بار توسط شرکت سونی معرفی شد و با این اتفاق ابزارهای مختلفی روانه بازار شد که با نوشته شدن این کلمه بروی آن ها محبوبت بیشتری در بین کاربران پیدا می کرد.

 

ابزارهای چند رسانه ای تحت شبکه اینترنت از جمله کنسول های بازی، تلویزیون های بزرگ خانگی، سیستم های پخش موسیقی، تلفن های هوشمند، ابزارهای ذخیره سازی بسیار زیادی وجود دارند که این مجوز سازگاری با دیگر سیستم ها را تحت شبکه دارند. شاید فکر کنید فقط این ابزار های که بیشتر به عنوان سخت افزار شناخته شده اند، این قابلیت را دارند، اما برخی از نرم افزار ها هم از این قابلیت پشتیبانی می کنند، برای مثال “مدیا پلیر” شرکت مایکروسافت، نرم افزار پخش موسیقی اسپاتیفای Spotify و  خیلی دیگر از برنامه ها از این استاندارد پیروی می کنند تا شرایط زندگی دیجیتال را برای تمامی افراد هرچه بیشتر راحت شود.

 

در واقع سیستم های سازگار با DLNA از یک پروتکل استاندارد بهره می برند و بر خلاف این که هر شرکتی برای خود استانداردی برای ارتباط دستگاه ها با هم داشته باشند و فایل ها را بروی شبکه های محلی بارگذاری کنند، از استانداردی که توسط شرکت SONY تعریف شده است، همه کمپانی ها استفاده می کنند تا به صورت یک پارچه، همه سیستم ها بتوانند به یکدیگر متصل شوند، این یعنی شما با خرید از دو برند متفاوت این اطمینان را دارید که با یکدیگر کار می کنند ولی در واقع در زمان تولید این دو سیستم با یکدیگر تست نشده اند و فقط به دلیل پیروی از استانداردی واحد است که این امکان را فراهم می کند.

DLNA چیست؟

در ادامه با مجله نیکشو همراه باشید تا بیشتر درباره استاندارد DNLA و کارکرد آن آشنا شوید.

 

کنسول های بازی سونی PS4 و مایکروسافت XBOX، نینتندو و غیره از DNLA پشتیبانی می کنند و نرم افزار های پخش صوت و تصویر مثل Media Player، VLC، KM Player و غیره به صورت پیش فرض از این استاندارد و بدون نیاز به سخت افزار خاصی از این استاندارد پیروی می کنند و برای پلتفرم های گوناگونی ارائه شده اند. نکته دیگر این است که حتی تلویزیون ها و سیستم های پخش موسیقی موجود در بازار نیز از این استاندارد تبعیت می کنند و به راحتی می توانید با تهیه سیستم های با این استاندارد، در لحظه از امکانات مختلفی بهره ببرید.

 

اما DNLA چطور کار می کند؟

 

سیستم های سازگار با DNLA در واقع از Universal Plug and Play  یا UPNP استفاده می کنند که مجموعه ای از پروتکل های تحت شبکه است، تا دیگر سیستم ها را بتواند در شبکه محلی پیدا و با آن ها ارتباط برقرار کنند. این ابزار ها کلاس های متفاوتی دارند:

DLNA چیست؟

1: سرور دیجیتال که محتواها بر روی آن ذخیره شده و در دسترس ابزار های متفاوت متصل به شبکه محلی قرار می گیرد. این سرور می تواند یک ابزار ذخیره کردن اطلاعات با پشتیبانی از DNLA باشد و یا سیستم کامپیوتری با نرم افزاری سازگار با DNLA مثل VLC و یا Windows Media Player اجرا شده باشد.

 

2: سیستم محتوای چند رسانه ای دیجیتالی که محتوایی را که مدیا سرور ارائه می دهد را پیدا کند و برای ما نمایش دهد، مثل سینماهای خانگی یا کنسول های بازی که از این استاندارد پشتیبانی می کند و تمامی این ابزار های قادر هستند تا این فایل های موجود بروی سرور را پیدا کرده و در نهایت آن را انتخاب و به نمایش در آورد.

 

3: ابزار کنترلر دیجیتال مثل تلفن های هوشمند که قادر هستند فایل ها را از روی سرور پیدا، آن ها را تفسیر و برای ما به نمایش در آورند. این موضوع با اتصال هم زمان تلفن هوشمند به تلوزیون و دیتا بیس است که به تلوزیون این فرمان را می دهد که فایل انتخابی کدام است و آن را پخش کند.

 

4: دستگاه های پرینت که از DNLA پشتیبانی می کنند، با این اتفاق اگر شما دوربین عکاسی داشته باشید که از DNLA پیروی کند، شما با استفاده از وای فای و یا دیگر شبکه ها، عکس ها را به طور مستقیم به پرینتر منتقل و آن ها را چاپ کنید.

 

شاید فکر کنید که این ها تمامی کارایی سیستم DNLA  است، اما این گونه نیست و این تنها بخشی از میزان فعالیت این سیستم استاندارد جهانی است. ابزار هایی که از DNLA پیروی می کنند، به صورت اتوماتیک یک دیگر را بروی شبکه پیدا می کنند، البته با این فرض که تنظیمات محصول بروی حالت پیش فرض خودش باشد. برای مثال شما با زدن گزینه پلی در مدیا پلیر کامپوتر خود و هم زمان اگر از سیستم پخش موسیقی خانگی استفاده می کنید، در این جا کامپیوتر سیستم صوتی را متوجه می کند که فایل مورد نظر را لازم است تا استریم کند و برای کاربرد به نمایش در آورد.

 

DNLA تکنولوژی قدیمی اما کاربردی برای همه سال ها

 

استاندارد DNLA  در سال 2003 توسط سونی معرفی شد، البته تمامی چیزهایی که ما الان از سیستم های صوتی، تلفن های هوشمند و حتی اینترنت می دانیم در آن زمان متفاوت تر بود. در آن زمان سرویس های پخش آنلاین فیلم و سریال، موسیقی، بازی و دیگر سرویس ها وجود نداشت و مردم مجبور بودند، برای استفاده راحت تر از تمامی دستگاه ها، و انتقال های زمان بر از این سیستم اشتراکی استفاده کنند. امروزه اما این سیستم از قدرتش کاهش یافته است و با روی کار آمدن شبکه های اینترنتی مثل HULU، Amazon Prime و غیره استفاده از این شبکه به صورت چشم گیری کاهش داشته است ، اما هنوز افرادی هستند که ار آن استفاده می کنند.

DLNA چیست؟

شبکه DNLA نواقصی را در زمان خودش داشت، از پسوند های MP3، MP4 و معروف پشتیبانی می کرد، اما از پسوند های فایلی نظیز FLAC که پسوند فایل صوتی بدون افت کیفیت بود پشتیبانی نمی کرد، البته این نکته هم وجود دارد که از پسوند هایی که پشتیبانی می کند نیز با شرایط خاصی این کار را انجام می دهد و اگر کیفیت بالایی داشته باشند یا بیت ریت بالایی داشتند از این فایل ها نیز پشتیبانی نمی شد.

 

از این قبیل محدودیت ها بروی DNLA وجود دارد و هنوزم این ایرادات برطرف نشده اند. همین علت سبب شد تا در دنیای امروز، کمتر کسی از این سیستم استفاده کند و بیشتر به سمت فضاهای ذخیره سازی ابری که به خوبی در بین مردم محبوبیت پیدا کرده است روی بیاورند و از آن ها استفاده کنند.

 

زمان بازنشستگی این سیستم محبوب بین سال های 2003 تا 2015 نزدیک تر می شود و حتی خود سونی نیز در کنسول بازی جدید خود و دیگر سیستم های متعلق به خود از این استاندارد پشتیبانی نمی کند و همچنین کمپانی های دیگر نیز در بروزرسانی های جدیدشان دست از پشتیبانی برداشته اند و به همین علت است که می گوییم زمان بازنشستگی این سیست بسیار نزدیک است.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو