فیلمی که با کمک کائنات ساخته شد

منبع: برترین ها

102

1399/6/30

00:40


کارگردان فیلم «دشت خاموش» که به‌تازگی سه جایزه از جمله شیر سیاه جشنواره ونیز را دریافت کرده است، بر کمک تقدیر و کائنات در ساخت این اثر سینمایی تاکید کرد.

خبرگزاری مهر: احمد بهرامی، کارگردان فیلم «دشت خاموش»، شامگاه شنبه ۲۸ شهریور در نشستی خبری در موزه سینما که به صورت لایو اینستاگرامی پخش شد، نکاتی را درباره این فیلم و مراحل ساخت آن ارایه داد و بارها از عباس کیارستمی یاد کرد و بخشی از موفقیت‌های این فیلم را نتیجه همراهی تقدیر و کائنات دانست.

در این نشست که با حضور برخی عوامل این فیلم و سحر عصر آزاد، منتقد سینما در موزه سینما برگزار شد، احمد بهرامی، نویسنده و کارگردان «دشت خاموش» که هنرجوی عباس کیارستمی بوده است، خطاب به جوانان مشتاق فیلمسازی افزود: «الان فیلم ساختن خیلی آسان و ارزان شده و به قول آقای کیارستمی با ساده‌ترین دوربین هم می‌توان فیلم سینمایی ساخت و حتی به جشنواره ونیز هم رفت.»

او اضافه کرد: «جوانان علاقه‌مند به سینما برای ساخت فیلم ممکن است با چند نفر مشاوره کنند و بخشی از دوستان، آنان را از این کار منصرف کنند، درحالی‌که نباید منتظر تایید دیگران ماند بلکه باید کار خود را انجام دهیم. »

بهرامی، بخشی از موفقیت‌های این فیلم را نتیجه همراهی کائنات دانست و توضیح داد: «این طور نبود که به همه چیز خیلی جزیی و با حساسیت نگاه کنیم بلکه در عین بررسی‌ها و مطالعات بسیاری که داشتیم، تقدیر و کائنات هم یاری‌مان کردند و همه چیز جفت و جور شد. آنچنان‌که آقای کیارستمی در کارگاه‌های آموزشی خود همیشه این شعر زنده‌یاد قیصر امین‌پور را برای‌مان می‌خواند : «گاهی بساط عیش خودش جور می‌شود/ گه با دو صد مقدمه، ناجور می‌شود.»

مسعود امینی تیرانی، مدیر فیلمبرداری این فیلم نیز گفت: «این روزها تلقی غلطی از سینما داریم و راهی را به خطا می‌رویم و هزینه‌ها را بالا می‌بریم در حالی‌که باید به این فکر کنیم که مزیت سینمای ما در چیست. به اعتقاد من در رسیدن به شکلی از سینمای تجربی است که الگوها و زبان‌های تازه‌ای پیشنهاد می‌دهد.»

فیلمی که با کمک کائنات ساخته شد

او خواستار حمایت بیشتر مدیران از این گونه سینمایی شد و افزود: «بخش‌های مدیریتی اتفاقا کمتر از این مدل سینما حمایت می‌کنند ولی افتخارات سینمای ایران متعلق به این گونه فیلم‌هاست که ساخت‌شان سخت‌تر از فیلم‌های تجاری شده است. هرچند آن فیلم‌ها هم باید باشند ولی نیازی به حمایت‌های ویژه ندارند.»

سعید بشیری، تهیه‌کننده فیلم نیز خطاب به جوانان علاقه‌مند به فیلمسازی گفت: «برای رسیدن به آنچه دوست دارید، باید وقت و انرژی بگذارید همچنانکه احمد بهرامی سال‌ها به لحاظ فیزیکی و فکری انرژی گذاشت.»

او از علاقه‌مندی خود به همکاری با ساخت فیلم‌هایی مانند «دشت خاموش» گفت و افزود: «بحث جشنواره که می‌شود، گاه با این تفکر روبه‌رو می‌شویم که موفقیت فیلم در جشنواره جرم است، در صورتی که جشنواره‌ها تنها فضایی هستند که می‌توان فیلم‌ها را عرضه کرد ولی ما در ساخت این فیلم، فقط به علاقه‌مندی خود فکر کردیم و اصلا به حضور آن در جشنواره یا مستقل بودن یا دولتی بودن آن فکر نکردیم. دوست داریم از ساخت فیلم لذت ببریم. البته سختی بسیار کشیدیم؛ ولی سختی لذت‌بخش و بدون هر ادعایی، واقعا دلی کار کردیم.»

این تهیه‌کننده درباره شکل تعاملش با فیلمسازان و نگاهش به انتخاب قصه‌ها گفت: «اگر بحث امرار معاش نباشد، این نوع از سینما را دوست دارم؛ سینمای آرتیستیک.»

بشیری با ارایه توضیحاتی درباره موفقیت این فیلم در هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز یادآوری کرد که «دشت خاموش» دو جایزه جنبی، شامل جایزه انجمن اعتماد ملی ایتالیا و جایزه فیپرشی (جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان) را در کنار جایزه اصلی شیر سیاه ونیز دریافت کرد که این جایزه برای نخستین بار به سینمای ایران تعلق گرفته است.

او با اشاره به موفقیت‌های دیگر نمایندگان سینمای ایران در این جشنواره، شامل جایزه فیلم «جنایت بی‌دقت» کار شهرام مکری و «خورشید» مجید مجیدی، ابراز خرسندی کرد که این دوره از جشنواره ونیز برای سینمای ایران پربار بوده است.

فیلمی که با کمک کائنات ساخته شد

در ادامه این نشست، بهرامی هم توضیحاتی درباره روند کار حرفه‌ای خود و انتخاب بازیگران ارایه کرد و گفت: «برای انتخاب بازیگران به مدت دو سال بررسی کردیم و بارها فیلم «شیرین» آقای کیارستمی، بخش بزرگی از فیلم‌های ایرانی و نمونه‌های خارجی را دیدیم ولی همه چیز به خاطر دقت و حساسیت ما نبود بلکه گویی کائنات ما را یاری کرد و همه چیز جفت و جور شد.»

همچنین، مهدیه نساج به نمایندگی از گروه بازیگران فیلم نیز گفت: «بعد از اکران فیلم در جشنواره، خیلی‌ها فکر می‌کردند ما واقعا کارگر بوده‌ایم و حتی برخی می‌گفتند علی باقری (بازیگر فیلم) بعد از این بازیگر خواهد شد!»

او ابراز شرمساری کرد که عکسش بیش از دیگر بازیگران منتشر شده و گفت بابت این موضوع معذب است.

امینی نیز مهم‌ترین نکته فیلم را صحبت کردن درباره یک موقعیت انسانی دانست و افزود: «اگر خیلی تکنیکی به همه جزییات نگاه کنیم، این اندازه تاثیرگذار نخواهد بود. وقتی با جهان متن رابطه درستی برقرار کنیم، هر چه پیش آید، درست است. ضمنا ارایه بخشی از آزادی به گروه حتما اثر خوبی می‌گذارد.»

در این نشست از احسان برآبادی، طراح پوستر فیلم، تاثیر ترجمه درست در جذب مخاطبان دیگر کشورها، تاثیر پخش‌کننده در موفقیت فیلم‌ها و دشواری یافتن کوره آجرپزی یه عنوان لوکشین فیلم که خودش به کارکتر تبدیل شده است و ... صحبت شد و این گروه بارها از همدلی که میان‌شان بوده، ابراز خشنودی کردند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو