علت پوست مرغی شدن پوست و روغن های ماساژ برای درمان

منبع: ناز وب

354

1399/6/30

06:18


علت پوست مرغی شدن پوست و روغن های ماساژ برای درمان

علت پوست مرغی شدن پوست و راه های درمان آن؛

مشکلی که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند به ویژه خانمها که روی پوستشان بیشتر از آقایان حساس هستند که در واقع پوست مرغی شدن پوست ظاهر چندان خوبی ندارد. در این بخش به علت و درمان های پوست مرغی شدن می پردازیم.

علت پوست مرغی شدن پوست و روغن های ماساژ برای درمان

پوست مرغی شدن یا کراتوزیس پیلاریس (Keratosis Pilaris) یک اختلال شایع پوستی است که اکثرا ما درگیر آن هستیم. این برآمدگی های کوچک میتوانند ظاهر شمارو تغییر دهند و باعث ناراحتی و نگرانی شما شوند. اکنون در اینجا علت پوست مرغی شدن و راه های درمان خانگی را برای شما عزیزان توضیح داده ایم لطفا با ما همراه باشید تا با این روش ها آشنا شوید.

پوست مرغی شدن یا کراتوزیس پیلاریس چیست؟

بسیاری از افراد پوست مرغی شدن بدن را با پسوریازیس (Psoriasis) اشتباه می گیرند، که منجر به درمان اشتباه می شود. آنها کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. کراتوزیس پیلاریس زخم های کوچکی را ایجاد می کند، اما این زخم ها، بر زندگی بیمار تاثیر نمی گذارند. از طرف دیگر، پسوریازیس یک بیماری جدی پزشکی است که اغلب روی سطح پوست تاثیر می گذارد.

این بیماری اغلب همراه با آرتریت پسوریازیس و سایر بیماری ها مانند بیماری قلبی، دیابت و بیماری کرون در ارتباط است.
کراتوزیس پیلاریس به دلیل تجمع کراتین در فولیکول مو اتفاق می افتد. فولیکول های مو، کیسه های کوچکی در زیر پوست هستند که به رشد مو کمک می کنند.

هنگامی که کراتین به کیسه چسبیده است، بر روی پوست نقاط کوچک سر سفیدی ظاهر می شود و پوست اصطلاحا مثل پوست غاز می شود. این حالت معمولا در گونه ها، بازوها و پاها رخ می دهد. این بیماری می تواند باعث ایجاد زخم هایی به رنگ پوست شود.
پسوریازیس یکی از اختلالات خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به مواد بی ضرر در بدن حمله می کند. در عوض، بدن شما تولید سلول های پوست را سریع تر می کند.

در افراد مبتلا به پسوریازیس، سلول های پوست طی چهار تا هفت روز به سطح پوست می رسند. این روند در افرادی که پسوریازیس ندارند، حدود یک ماه طول می کشد. این سلول های پوست نابالغ، به نام کراتینوسیت ها، بر روی سطح پوست قرار می گیرند

علل شایع پوست مرغی شدن یا Keratosis کراتوزیس پیلاریس چیست؟

کراتین بیش از اندازه: کراتین یک نوع پروتئین برای پوست است و اغلب با دوش گرفتن یا شستشو، از بین می روند. با این حال، به دلایل مختلفی، این پروتئین به طور کامل از بین نمی رود و یک لایه ضخیم شاخی را بر روی پوست ایجاد می کند.
بدن مقدار زیادی کراتین تولید می کند.
شما به مواد شیمیایی و پاک کننده های خانگی آلرژی دارید و این حالت معمولا برای افرادی که پوست حساس و نازکی دارند، اتفاق می افتد.
رژیم غذایی حاوی مقادیر کمی ویتامین های A، C، D و E، باعث می شود که لایه شاخی، کیفیت پائینی داشته باشد.
پاکسازی ضعیف پوست منجر به بسته شدن منافذ پوست می شود و باعث تشکیل پوست مرغی شدن بدن یا کراتوزیس پیلاریس می شود.
عوامل ژنتیکی: اگر پدر یا مادر شما مبتلا به این بیماری هستند، شما نیز در معرض ابتلا به آن قرار دارید.

علل دیگر عبارتند از:
• نقص ایمنی
• تروما
• عفونت های قارچی

علائم شایع پوست مرغی شدن بدن چیست؟

• سطح پوست آسیب دیده شبیه پوست غاز است.
• گره های کوچکی به اندازه 1 تا 2 میلی متر، به رنگ سفید یا خاکستری و گاهی اوقات قرمز.
• آنها معمولا بر روی گونه ها، بازوها، ران و ساق پا ظاهر می شوند.
• موها به صورت وارونه در زیر پوست رشد می کنند.
• احساس خارش و تحریک
• علائم معمولا در زمستان بدتر می شوند.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

کراتوزیس پیلاریس معمولا آسیب زیادی را به سلامت شما نمی رساند و با داروهای خانگی قابل درمان می باشد. با این حال، اگر به طور غیر قابل کنترلی در حال گسترش هستند و باعث خارش شدید می شوند، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.
علاوه بر این، اگر هر گونه سوالی در مورد سرخک دارید، لطفا با پزشک خود مشورت کنید. وضعیت هر فرد با فرد دیگر، متفاوت است، پس لطفا با دکتر خود مشورت کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

درمان های طبیعی پوست مرغی شدن یا کراتوزیس پیلاریس

1. مرطوب نگه داشتن پوست با آب گرم و استات آلومینیوم
یک بسته استات آلومینیوم را در مقدار معینی آب حل کنید.
یک پارچه تمیز را در محلول قرار داده و آب اضافی آن را بگیرید و به آرامی بر روی نواحی آسیب دیده بگذارید.
بعد از حدود 5 دقیقه، در صورت لزوم این کار را تکرار کنید.

2. پوست نواحی آسیب دیده را لمس نکنید
انگشتان و دست ها، جاهایی هستند که باکتری ها در آنها باقی می مانند و باکتری ها از یک مکان به مکان دیگر می توانند پخش شوند. بنابراین، اگرچه کراتوزیس پیلارس باعث خارش می شود، اما منطقه آسیب دیده را لمس نکنید و بیش از حد نخارانید. این کار وضعیت شما را سخت تر می کند.

3. منطقه آسیب دیده را اصلاح نکنید
اصلاح منطقه آسیب دیده، پوست را به شدت، تحریک می کند و این کار، باعث گسترش یافتن کراتوزیس پیلاریس می شود.
اگر مجبور به اصلاح هستید، سعی کنید تحریک شدن پوست را کاهش دهید. شما می توانید به جای تیغ معمولی از ماشین اصلاح برقی استفاده کنید و موها را در جهت رویش موها اصلاح کنید. پس از استفاده از، وسیله اصلاح خود را تمیز کنید.

4. لباس های تنگ نپوشید
اثر مکانیکی سایش مداوم پوست در طول روز، موجب تحریک و عفونت می شود. علاوه بر این، با پوشیدن لباس های تنگ، کراتوزیس پیلاریس نیز ممکن است رخ دهد، زیرا هوا و پوست با یکدیگر در تماس نیستند. بنابراین، برای درمان کراتوزیس پیلاریس ، لباس های نرم و گشاد بپوشید. علاوه بر این، از پوشیدن لباس های مرطوب نیز اجتناب کنید. در این وضعیت،پوست بسیار حساس است، پس با دقت از آن مراقبت کنید.

5. از حمام کردن یا شنا در آب های ناسالم خودداری کنید
حمام کردن یا شنا کردن در آب های ناسالم، شرایط کراتوزیس پیلارس را می تواند بدتر کند. بنابراین علائم این بیماری بسیار واضح و آشکار خواهد بود. نه تنها این بلکه شنا کردن یا حمام کردن در آب های ناسالم مانند مخازن آب گرم، منجر به تب عفونی آرتریت می شود. برخی از باکتری ها مانند pseudomonas aeruginosa یا سودوموناس آئروژینوزا که باعث ایجاد فولیکول های مو می شوند، می توانند به راحتی توسط آب کثیف گسترش پیدا کنند.

12 درمان اصلی برای درمان کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی

1.سرکه سیب

سرکه سیبسرخ برای درمان پوست مرغی فوق العاده مفید است و منافذ را باز میکند. همچنین برای سلامت کلی شما نیز مفید می باشد.سرکه سیبسرخ و آب را مخلوط کنید. و آن را در محل آسیب دیده اعمال کنید ،بعد از چند دقیقه با آب بشویید. چند بار تکرار کنید تا زمانی که نتیجه دهد.
یکی دیگر از گزینه ها این است که نصف فنجان سرکه سیب وروغننارگیلرا مخلوط کنید. یک قاشق غذاخوری از سویسی لسیتین را اضافه کنید و روزانه آن را روی پوست آسیب دیده استفاده کنید.
شما نیز می توانید یک قاشقچایخوری سرکه سیب سرخ نشده و بدون فیلتر را به یک لیوان آب اضافه کنید و آن را یک یا دو بار در روز بخورید.

2.روغن نارگیل

روغن نارگیل را بر روی پوستتان چندین بار در روز اعمال کنید، مخصوصا بعد ازحمام کردن، زمانی که پوست شما هنوز مرطوب است تا به حفظ رطوبت کمک کند.
روزانه یک قاشقچایخوری روغن نارگیل بخورید.
شما به تدریج می توانید مقدار آن را تا سه قاشق غذا خوری در روز افزایش دهید.
همچنین می توانید اسکراب خانگی را با مخلوط کردن یک حبه قند سفید و شکر قهوه ای، دو قاشق روغن نارگیل و یک یا دو قاشق چای خوری عسل ایجاد کنید. مخلوط را روی پوست اعمال کنید، سپس شستشو دهید و پوست خود را مرطوب کنید. یک با دو بار در هفته استفاده شود.

3.جوش شیرین

مقداری آب را با دو قاشقجوش شیرینترکیب کنید تا حالت خمیری بگیرد ؛ پوست خود را تمیز کنید و به آرامی خمیر را بر روی پوست اعمال کنید. آن را با آب گرم بشویید و پوست خود را مرطوب کنید و چند بار در هفته تکرار کنید.

4.جو دوسر

یک سوم فنجانجو دوسررا پودر کنید. آن را به حمام آب داغ اضافه کنید و در آن 15 تا 20 دقیقه بمانید ، این را حداقل یک بار در هفته انجام دهید.
ما همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری از بلغور جو دوسر و آب گرم را تهیه کنید. به آرامی آن را بر روی پوست خود برای 10 تا 15 دقیقه قرار دهید. آن را بشویید و پوست خود را مرطوب کنید. چند بار در هفته انجام شود .

5. کرم ترش

یک قاشق چای خوری شکر سفید یا قهوه ای و دو قاشق چای خوری کرم ترش را مخلوط کنید ؛ آن را بر روی پوست آسیب دیده اعمال کنید. همانطور که ماست و آبدوغ نیز حاوی اسید لاکتیک هستند، می توانید از هر دو این موارد نیز استفاده کنید.

6. نمک اپسوم

یک فنجان نمک اپسوم را در آب حمام گرم کنید. در حدود 20 دقیقه در آن بمانید. پوست را خشک کنید و از یک مرطوب کننده یا روغن نارگیل استفاده کنید. این را چند بار در هفته انجام دهید.
یکی دیگر از گزینه ها این است که یک مقدار از نمک اپسوم را با یک قاشق غذاخوریروغن زیتونترکیب کنید. به آرامی پوست خود را با این مخلوط یک یا دو بار در هفته تمیز کنید.
نکته: حمام های نمکی اپسوم یا همان سولفات، برای افرادی که دارایفشار خون بالا، مشکلات قلبی یادیابتهستند توصیه نمی شود.

7. روغن ویتامین E

روغن ویتامین E را روی پوست خود قرار دهید، ترجیحا زمانی که پوست کمی مرطوب است، یک بار یا دو بار در روز. اگر روغن را نداشته باشید، می توانید به سادگی یک کپسول ویتامین E را سوراخ کنید و از محتویات آن برای موارد موضعی استفاده کنید.
یکی دیگر از گزینه ها این است که چند قاشق غذاخوری روغن ویتامین E را در آب حمام گرم مخلوط کرده و در مدت 20 تا 30 دقیقه در آن بمانید. سه بار در هفته تکرار شود.

8.روغن ماهی

روزانه یک تا سه گرم مکمل ماهی را مصرف کنید. برای دوز مناسب شما، با پزشک خود مشورت کنید. ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ماهی خال خالی، ساردین ها و ماهی های تون نیز منابع خوبی از اسید های چرب ضروری هستند بنابراین، ماهی های چرب در رژیم غذایی شما نیز باید موجود باشد.
نکته: روغن ماهیممکن است با داروهایی که باعثلخته شدن خونمی شوند، ارتباط برقرار کند.

9.نمک دریایی

نصف فنجانروغن زیتونیا روغنبادامو یک قاشق غذاخوری روغن اسانس گریپ فروت را در یک فنجان نمک دریا مخلوط کنید. مخلوط را بر روی پوست اعمال کنید و آن را بشویید و مرطوب کننده استفاده کنید. این را یک بار یا دو بار در هفته انجام دهید.

10. روغن زیتون

روغن زیتون را روزانه بر روی پوست خود بمالید ، همچنین می توانید اسکراب طبیعی را با مخلوط کردن دو قاشق غذاخوری از روغن زیتون با قند و یک قاشق غذا خوری عسل ایجاد کنید. به آرامی آن را بر روی پوست خود اعمال کنید،سپس پوست را شسته و ازکرم مرطوب کنندهاستفاده کنید. این را یک بار یا دو بار در هفته انجام دهید.

نکات اضافی و پیشنهادات کلی برای رفع مشکل پوست مرغی

* پوست را خراش ندهید و یا منازق حساس را فشار ندهید.
*از یک مرطوب کننده غلیظ و لطیف کننده پوست استفاده کنید.
*آب گرم را به جای آب داغ برایحمام کردناستفاده کنید، تا پوست خشک نشود.
*مدت زمان حمام خود را در حدود 10 دقیقه محدود کنید.
*پوست مرده بدن را با سنگ پا یا لیف از بین ببرید.
*از یک مرطوب کننده برای فضای اتاق استفاده کنید.
*یک رژیم غذایی سالم باویتامین Aو E و همچنین اسید های چرب ضروری را انتخاب کنید.

11. ماست

ماست دارای اسیدلاکتیک است که در کاهش خشکی پوست بسیار موثر است و می‌تواند شما را از شر پوست مرغی خلاص کند و همچنین از رسوب کراتین اضافی بر روی پوست جلوگیری می‌کند.
سه تا 4 قاشق غذاخوری ماست را روی محل پوست مرغی بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقهدر ان حالت باقی بماند تا خشک شود و بعد با آب ولرم پوست را بشویید و خشک کنید. این کار را هر روز تکرار کنید تا نتیجه لازم را از بگیرید.

12. آسپرین

قرص آسپرین را پودر کنید و با آب خمیری درست کنید که به قسمتهای مشکل دار پوستتان بمالید. آسپرین حالت قرمزی و تورم را از بین می برد و پوست را صاف می کند. مدتی بگذارید خمیر آسپرین روی پوست بماند و بعد با آب خنک بشویید این کار را هم می توانید تا گرفتن نتیجه هفته ای 2 یا 3 بار انجام دهید.

یادتان باشد:
غذاهایی که حاوی ویتامین C , A هستند را روزانه در رژیم غذایی جای دهید. آب زیاد بنوشید. فست فود و غذاهای کنسروی تا می توانید نخورید. از صابون و شامپو بدنهای خیلی معطر استفاده نکنید. همیشه در هوای سرد و خشک پوستتان را چرب نگه دارید. بیشتر از هر چیز دیگری در درمانهای خانگی صبر و حوصله به خرج دهید تا نتیجه بگیرید.

The cause of chicken pox skin and ways to treat it


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو