طرز تهیه شامی بابلی با طعم و مزه بسیار عالی

طرز تهیه شامی بابلی با طعم و مزه بسیار عالی


منبع: آرگا

141

1399/6/30

09:03


شامی بابلی از انواع غذاهای محلی خوشمزه و خوش طعم شمال ایران است در ادامه این مطلب طرز تهیه شامی بابلی را به صورت مرحله به مرحله در اختیار شما کدبانوهای عزیز و گرامی آموزش می دهیم که امیدواریم با کمک این مطلب بتوانید شامی های لذیذی را در منزل تهیه کنید.

طرز تهیه شامی بابلی با طعم و مزه بسیار عالی

شامی از انواع غذاهایی است که با مواد غذایی مختلفی تهیه می شود؛ شامی بابلی از لذیذترین غذاهای ایرانی است که در طرز تهیه شامی بابلی از سبزی های معطر و شمالی و گوشت گوساله و سیب زمینی و گردو و تخم مرغ و پیاز و ادویه استفاده می شود که سبزی های معطر و محلی باعث ایجاد طعم خوشایند در این غذا می شوند.

شامی لپه و شامی بابلی و شامی کباب از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین انواع شامی ها هستند و هر کدام از این نوع شامی دارای طعم متفاوت و بی نظیری می باشند و شما می توانید برای وعده نهار و یا شام این غذاهای اصیل ایرانی را در منزل تهیه کنید.

طرز تهیه شامی بابلی در منزل

مواد لازم ۱۶ نفر

  • گوشت گوساله بدون چربی : ۵۰۰ گرم
  • سیب زمینی : ۵۰۰ گرم
  • پیاز متوسط : ۲ عدد
  • سبزی :۱ کیلو گرم ( سبزی های مورد استفاده در شامی بابلی شامل جعفری و گشنیز و نعنا و شنبلیله و تره و برگ سیز و سبزی های محلی می باشند).
  • تخم مرغ : ۵ عدد
  • گردو چرخ شده : ۱۰۰ گرم
  • نمک : به میزان لازم
  • فلفل و زردچوبه : به کیزان لازم
  • روغن : به میزان لازم
  • ادویه دلخواه : به میزان لازم

طرز تهیه شامی بابلی

برای درست کردن شامی بابلی ابتدا گوشت گوساله را به خوبی بشویید و سپس گوشت را خشک کنید پیاز ها را به چهار قسمت تقسیم نمایید و کمی روغن در قابلمه ای مناسبی بریزید و پیازها را در مقداری روغن تفت دهید سپس گوشت گوساله را به پیازها اضافه کنید و گوشت را هم کمی تفت دهید و مقداری آب به گوشت بیفزایید و شعله گاز را روی حرارت ملایم قرار دهید تا گوشت به خوبی پخته شود.
در مرحله بعد سیب زمینی ها در قابلمه بریزید و مقداری آب به سیب زمینی ها اضافه کنید تا آب پز شوند سپس پوست سیب زمینی های آب پز را از آن ها جدا کنید و سبزی ها را نیز تمیز کنید و آن ها را بشویید و خشک کنید سپس سبزی ها را خرد کنید و بعد از نیم پز شدن گوشت گوساله سبزی ها را به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت و سبزی ها به مدت ۲ ساعت دیگر پخته شوند.

اضافه کردن سبزی به گوشت گوساله

بعد از مدت زمان ذکر شده فلفل و نمک و ادویه دلخواه و زردچوبه را به گوشت اضافه کنید و حرارت گاز را زیاد کنید تا آب گوشت به طور کامل خشک شود سپس شعله گاز را خاموش کنید و ۲ تکه کوچک نان بیات در قابلمه گوشت بیندازید تا آب اضافی موجود در قابلمه جذب نان شود.

پختن گوشت و سبزی

مخلوط گوشت و سبزی و سیب زمینی های آب پز را در چرخ گوشت بریزید و آن ها را چرخ کنید تا یکدست شوند سپس گردوی خرد شده را به مخلوط مواد شامی اضافه کنید و مواد را به خوبی هم بزنید تا با گردو مخلوط شوند سپس تخم مرغ ها را به مایه شامی اضافه کنید و مایه شامی بابلی را با کمک تخم مرغ ها به خوبی ورز دهید.

مایه شامی بابلی


در مرحله آخر دستور پخت شامی بابلی مقداری روغن در تابه ای مناسب بریزید و اجازه دهید تا روغن به خوبی داغ شود و از مواد شامی گلوله هایی که به اندازه یک نارنگی هستند را بردارید و سپس شامی ها را در تابه سرخ کنید.

سرخ کردن شامی در تابه

 

دشتور پخت شامی بابلی لذیذ در منزل

نکات طلایی برای پخت بهتر شامی

۱. این نوع شامی را می توانید با موادی نظیر لپه و نخود و سویا و لوبیا چیتی و … بپزید.
۲. برای اضافه کردن لپه به مواد شامی ابتدا ۱۲۵ گرم لپه را در قابلمه ای مناسب بریزد تا به خوبی پخته شود سپس لپه ها را چرخ کنید و به مواد شامی اضافه نمایید.
۳. شما می توانید در صورت تمایل از سبزی کوکو و یا سبزی قورمه سبزی استفاده کنید توجه داشته باشید که سبزی ها نباید سرخ شده باشند.
۴. شامی خوشمزه بابلی در شمال با سبزی های محلی نظیر زلنگ و اوجی و وارنگ بو و سرسم و انارژه پخته می شود.
۵. در طرز تهیه شامی بابلی می توانید از گوشت گوسفند نیز استفاده کنید.
۶. برای خوشمزه تر شدن شامی مقداری پودر سیر و یا ۵حبه سیر به مواد شامی اضافه کنید.
۷. با این مقدار مواد می توانید ۴۰ عدد شامی بپزید.

تزیین شامی بابلی

دستور تهیه شامی مرغ

شامی دارای انواع مختلفی است که یکی از انواع آن شامی مرغ است که از غذا های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی ها می باشد، در ادامه مطلب دستور تهیه آن را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد که بسیار ساده و راحت است.

مواد لازم :

  • تخم مرغ : سه عدد
  • سینه مرغ : ششصد گرم
  • سیب زمینی : یک عدد متوسط
  • پیاز : یک عدد بزرگ
  • روغن و زردچوبه : به میزان کافی
  • نمک و فلفل سیاه : به میزان لازم

دستور تهیه شامی مرغ

نحوه تهیه :

در روش تهیه شامی مرغ، ابتدا سیب زمینی را همراه با یک لیوان آب داخل یک قابلمه کوچک ریخته سپس اجازه دهید بر روی حرارت آب پز شوند حالا آن را پوست کنده و با رنده ریز رنده کرده و داخل یک کاسه بزرگ بریزید.

حالا پیاز را با رنده ریز رنده کرده سپس آب آن را گرفته و به سیب زمینی ها رنده شده بیفزایید، گوشت مرغ چرخ شده نیز همراه کمی فلفل سیاه، زردچوبه و نمک به کاسه بیفزایید.

در مرحله بعدی تخم مرغ ها را به کاسه اضافه کنید و مواد را به خوبی با کمک دست ورز دهید و در صورت چسبندگی آن کم می توانید می توانید یک عدد تخم مرغ دیگر نیز به مواد بیفزایید.

در این مرحله از نحوه تهیه شامی مرغ ، داخل تابه کمی روغن ریخته سپس بر روی حرارت بگذارید و کمی از مایه شامی را با دست شکل داده و با انگشت وسط آن را سوراخ کرده و داخل روغن بیندازید تا سرخ شوند، آن را برگردانده تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود.

در مرحله آخر به منظور گرفتن روغن اضافی، شامی های سرخ شده را بر روی دستمال حوله ای بگذارید سپس داخل ظرف مورد نظرتان بچینید و همراه با گوجه فرنگی، پیاز خرد شده و خیار شور آن را نوش جان کنید.

آموزش تهیه شامی مرغ

در این مطلب با نحوه تهیه شامی بابلی و شامی مرغ آشنا شدید که امیدواریم از پخت این شامی های خوشمزه در منزل نهایت لذت را ببرید. شامی ها را می توانید بعد از سرخ شدن در ظرف مناسبی برای سرو قرار دهید و آن ها را با کمک روش های تزیین کتلت به زیبایی تزیین کنید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده آموزش پخت انواع شامی کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو