همه چیز درباره تست پاپ اسمیر و روش های انجام آن

همه چیز درباره تست پاپ اسمیر و روش های انجام آن


منبع: آرگا

113

1399/6/30

09:36


در این مقاله شما را با یکی از تست های ضروری آشنا می کنیم که بانوان باید آن را انجام بدهند تا بتوانند از سرطان های پیش رفته رحم جلوگیری کرده یا به سرعت آن را تشخیص بدهند و درمان را شروع کنند.

همه چیز درباره تست پاپ اسمیر و روش های انجام آن

برخی از تست هایی وجود دارد که می توانید از آن ها برای دانستن سلامتی خود استفاده کنید. در ادامه برای شما یکی از تست هایی را معرفی می کنیم که می توانید سرطان در بانوان را تشخیص دهید.

تست پاپ اسمیر برای بانوان

تست پاپ اسمیر چیست

تست پاپ اسمیر یکی از آزمایش هایی می باشد که برای تشخیص سرطان رحم و دهانه رحم در زنان استفاده می شود. در واقع تا ۵۰ سال پیش یکی از اصلی ترین علل مرگ و میر زنان سرطان دهانه رحم بوده است. در سال های پیش روش تشخیصی برای این نوع سرطان وجود نداشت اما با بوجود آمدن این تست از مرگ میر در اثر این نوع سرطان کاسته شده است.

روش انجام تست

تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان و عواملی که باعث ایجاد سرطان شده است  استفاده می شود. در واقع این آزمایش با نمونه گیری و سلول شناسی از دهانه رحم دستگاه تولید مثلی زنان انجام می شود. توصیه پزشکان بر این است که بانوان پس از اولین آمیزش جنسی، به صورت منظم و سالی یک بار تا سنین ۶۰ تا ۶۵ سالگی این ازمایش را انجام دهند. پس از ۶۵ سالگی در صورت منفی بودن نتایج تست های قبلی نیازی نیست این غربالگری را انجام دهید. در نظر داشته باشید که انجام این تست بسیار راحت است و بدون درد بوده و در مطب بدون بیهوشی های عمیق صورت می گیرد. در بررسی هایی که صورت می گیرد تغییرات قبل از بدخیمی علامت های عفونت با ویروس پاپیلوما و تغییرات بدخیمی سرطان پیشرفته دهانه رحم دیده می شود.

روش جدید

در این روش متخصص زنان با استفاده از برس سرویکس و یا اسپکولوم دهانه دستگاه تولید مثلی را باز کرده و با اسپاچولا نمونه ها را از دهانه رحم نمونه گیری می کند و برای تشخیص به آزمایشگاه می فرستد. در آزمایشگاه آسیب شناس با استفاده از میکروسکوپ نمونه ها را معاینه می کند و سلول های غیر طبیعی را تشخیص می دهد و سلول های سرطانی و یا پیش سرطانی را تشخیص می دهد. البته این روش می تواند عفونت های رحم را نیز تشخیص دهد.

روش قدیمی

این روش تنها روشی بود که تا دهه ۹۰ میلادی مورد استفاده قرار می گرفت. در واقع نمونه های برداشته شده از این روش توسط یک اسلاید شیشه ای به آزمایشگاه منتقل می شد. معایب این روش این است که حدودا ۸۰ درصد سلول ها بر روی وسایل نمونه برداری باقی می ماند و دور ریخته می شود.

روش های انجام تست

روش تین پرپ

تست پاپ اسمیر در این روش بسیار بهتر صورت می گیرد. در واقع تمام سلول های برداشته شده از ایندروش درون محلول نگهدارنده تین پرپ به آزمایشگاه فرستاده می شود  در هنگام انتقال مواد غیر تشخیصی مانند سلول های خون و سلول های التهابی و موکوس ها حذف می شوند و فقط آزمایشگر می تواند سلول های دهانه رحم را انتقال بدهد. این سلول ها به صورت تک لایه به اسلاید منتقل می شود که با این روش جلوی هم پوشانی سلول های مورد آزمایش گرفته می شود. در این صورت قدرت تشخیص این تست دو برابر می شود و می تواند علاوه بر سلول های سرطانی، عفونت ها نیز شناسایی می شود.

بهترین زمان انجام

در نظر داشته باشید که برای انجام دادن این تست یک زمان مشخصی وجود دارد که بهتر است در آن زمان تست پاپ اسمیر را انجام دهید. در ادامه به آن ها می پردازیم.

  • بهترین زمان انجام روز پانزدهم چرخه قاعدگی می باشد.
  • شخص آزمایش دهنده نباید یک هفته قبل از انجام این تست از کرم ها و پماد های واژینال استفاده کند.
  • تا ۴۸ ساعت از دوش واژینال استفاده نکرده باشد.
  • تا دو روز قبل از انجام تست نباید امیزش جنسی داشته باشند و پیش از انجام آزمایش نباید مورد ازمایش واژینال قرار گرفته باشند.

چگونگی انجام تست

در نظر داشته باشید که وقتی برای این تست می روید باید لباس هایی که بر تن دارید را در آورید و به پشت بر روی تخت معاینه دراز بکشید و پا های خود را روی رکاب ها قرار دهید تا زانو هایتان شل شده و به اطراف متماایل شود. سپس متخصص زنان این تست را برای شما انجام می دهد. این کار را توسط ابزار پلاستیکی یا فلزی انجام می‌ گیرد که به آن لوبریکانت مالیده می شود و این ابزار وارد مهبل شده و دیواره های این را از هم باز می کند که شاید باعث ایجاد درد در افراد شود.  پس از معاینه چشمی دهان یک میله برداشت یا استفاده از سوراپ پنبه ای برای نمونه گیری استفاده می شود. در آخر هم یک تیغه و یا یک لام را به این مواد آغشته می کنند و نمونه برای ارزیابی نهایی به آسیب شناسی ارسال می شود. در پایان این کار متخصص زنان باید معاینه دهانه رحم را کامل انجام دهد.

عوارض تست پاپ اسمیر

عوارض این تست

در نظر داشته باشید که بعد از انجام این آزمایش ممکن است کمی خونریزی داشته باشید که به شما یک پد داده می شود. در نظر داشته باشید که فرد تست داده است می تواند فعالیت های خود را کامل ادامه بدهد. می توانید در ادامه با کلیک بر روی لینک مقابل سایر مقالات آرگا را در درباره تست بارداری خانگی و همچنین اختلال بینایی در بارداری را مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو