به گزارش اسپوتنیک، این تحقیقات از سوی سرویس‌های امنیتی بلژیک و با تمرکز بر روابط این دیپلمات سابق با چند خبرنگار چینی که طبق ادعای منابع امنیتی برای وزارت امنیت کشور و همچنین ارتش چین کار می‌کرده‌اند، به جریان افتاده است.

طبق گزارش نشریه سان، سرویس اطلاعای ام.آی.۵ و عوامل بلژیک مظنون هستند به اینکه کامرون "هزاران یورو" پول دریافت کرده تا اطلاعات محرمانه سیاسی و اقتصادی درباره نهادهای اروپا را در اختیار چین قرار دهد. یک مقام کمیسیون اروپا حتی ادعا کرد "کامرون به پکن بسیار نزدیک است".

کامرون که برای مدت ۱۴ سال برای کمیسیون اروپا کار کرده همه اتهامات مطرح شده علیه خودش را رد کرده و آنها را "پوچ و بی اساس"  خوانده است. او عنوان کرد: اگر برای یک دقیقه درباره آنها فکر کنید می‌بینید که واقعا پوچ هستند.

کامرون بیان داشت: من طیف گسترده‌ای از رابط‌های چینی را در چارچوب وظایفم در مرکز اتحادیه اروپا-آسیا داشته‌ام و برخی از آنها ممکن است کارکرد دوگانه داشته باشند. من ۱۵ سال قبل از کار رسمی خودم بازنشسته شدم و دسترسی من به هر گونه اطلاعات حساس صفر است.

او تاکید کرد، تنها پولی که از چین دریافت می‌کند "مبلغ اهدایی کوچکی" از جانب هیات دیپلماتیک چین در اتحادیه اروپا به خاطر سازماندهی رخدادهای مربوط به روابط چین و این اتحادیه است.

پولتیکو گزارش کرد، هر چند که جاسوسی در قوانین بلژیک یک جرم نیست اما بروکسل تحقیقاتی را از بابت نگرانی به خاطر "ریسک" تماسهای کامرون برای مقامهای اتحادیه اروپا به جریان انداخته است.

اگر دادستانها بخواهند اتهامات رسمی علیه کامرون مطرح کنند باید زمینه مجرمانه دیگری برای انجام این کار پیدا کنند.