اگر به دنبال معنای حقیقی زندگی هستید، این 4 کتاب را مطالعه کنید

اگر به دنبال معنای حقیقی زندگی هستید، این 4 کتاب را مطالعه کنید


منبع: تاپ ناز

138

1399/6/30

12:32


اگر به دنبال معنای حقیقی زندگی هستید، این 4 کتاب را مطالعه کنید

انسان همیشه به دنبال معنی است و این معنی از فردی به فرد دیگر و از دورانی به دوران دیگر متفاوت است. اگر شما هم در جستجوی کتاب‌هایی هستید که بتوانند شمه‌ای از معنای حقیقی زندگی را نشان‌تان دهند، خواندن کتاب‌های معرفی شده در این مقاله را از دست ندهید.

  1. کیمیاگر

اگر تا به حال سراغ دنیای رمان‌ها نرفته‌اید، انتخاب کیمیاگر به عنوان اولین رمانی که می‌خوانید، انتخابی بسیار خوب خواهد بود و اگر هم اهل مطالعه هستید و هنوز کیمیاگر را نخوانده‌اید، می‌توانید آن را در فهرست کتاب‌های خواندنی‌تان قرار دهید و خیلی زود سراغش بروید.

کیمیاگر را پائولو کوئیلو نوشته است؛ نویسنده‌ای که در ابتدای کارش چندان دیده نشد؛ اما از آنجایی که نویسنده کیمیاگر باید خودش هم به مضمون کتابش اعتقاد داشته باشد، کوئیلو اعتقادش را به رویای نویسندگی از دست نداد و کتاب‌های دیگر نوشت. گفته می‌شود او ابتدا کیمیاگر را در سال 1988 نوشت و بعد از دیده نشدن آن، کتاب بریدا را نوشت؛ رمانی عاشقانه که درباره بخش دیگر وجود هر انسان و علائمی عرفانی که به شناخت او منجر می‌شوند، نوشته شده است. بریدا و ماجرای یافتن نیمه گم‌شده‌ به زبانی جدید و عمیق باعث شد مخاطبان زیادی به دنبال یافتن آثار دیگر این نویسنده باشند و اولین اثری که با آن رو به رو شدند و به شهرت جهانی رسید، کیمیاگر بود.

کیمیاگر فضایی بسیار متفاوت، روایتی بسیار شیرین و عمیق و روندی دوست داشتنی دارد که می‌تواند آن را به یک کتاب Page Turner یا کتابی که نمی‌توان آن را زمین گذاشت، تبدیل کند. داستان بسیار ساده پیش می‌رود؛ اما ناگهان متوجه می‌شوید، شخصیت اصلی رمان تک‌تک انسان‌های دنیا هستند که به دنبال مفهومی برای زندگی و دلیلی برای انگیزه داشتن می‌گردند. به همین دلیل هم‌ذات پنداری زیادی با شخصیت اصلی رمان اتفاق می‌افتد که دست شما را می‌گیرد و در تمام لحظات در کنار او قرار می‌دهد.

از کیمیاگر معمولا ترجمه آرش حجازی که ترجمه سایر آثار کوئیلو را هم بر عهده دارد، محبوب‌ترین نسخه شناخته می‌شود و نسخه صوتی کیمیاگر با صدای خاص محسن نامجو در دسترس علاقمندان به کتاب صوتی قرار دارد. این نسخه را برای شنیدن یک روایت متفاوت با صدایی خاص دانلود کنید و لذت ببرید.

  1. دنیای سوفی

اگر به دنبال معنای حقیقی زندگی هستید، این 4 کتاب را مطالعه کنید

ذهن انسان از کودکی با حجم زیادی از کنجکاوی و سوال‌های بی‌پایان رو به رو است و بسته به اینکه چگونه جواب این سوال‌ها را دریافت کند، در بزرگسالی فردی کنجکاو خواهد بود یا فردی که نسبت به اتفاقات پیرامونش به حوصله است.

کتاب دنیای سوفی را یوستین گوردر نوشت که خودش یک فیلسوف موفق است تا به سوال‌های فلسفی نوجوانان جواب دهد؛ اما کمی بعد از انتشار کتاب متوجه شد بزرگسالان علاقمند زیادی در فهرست مخاطبان او قرار دارند که از روایت داستانی او برای شرح راز هستی لذت می‌برند؛ بنابراین عجیب نیست که بگوییم دنیای سوفی یکی از پر فروش‌ترین کتاب‌های تاریخ معاصر است که 60 زبان دنیا ترجمه شده و بیش از 40 میلیون نسخه از آن به فروش رفته است.

روایت کتاب داستان دختر نوجوانی به نام سوفی است که ذهن کنجکاوی دارد و سوال‌های زیادی درباره اینکه ما از کجا آمده‌ایم، در این دنیا چه کار داریم و قرار است به کجا برویم. نقطه عطف داستان زمانی اتفاق می‌افتد که سوفی تعدادی نامه از منبعی ناشناس دریافت می‌کند که شروع به پاسخ دادن به سوال‌های او کرده است. مضامین این نامه‌ها جواب‌های مهم فلاسفه بزرگ دنیا و مکاتب مهم در دوران متفاوت را نسبت به سوال‌های بشریت در بر می‌گیرد و شامل 35 فصل می‌شود. فصل اول کتاب باغ عدن نام دارد و فصل آخر آن انفجار بزرگ؛ که می‌تواند سیر کلی داستان را به خواننده نشان دهد.

خوشبختانه کتاب دنیای سوفی به فارسی هم ترجمه شده است و نسخه صوتی آن با صدای سارا فیض که در سایت فیدیبو قابل دانلود است برای کسانی مناسب است که ترجیح می‌دهند به جای اینکه خودشان را محدود به در دست گرفتن کتاب و غافل شدن از اطراف کنند، صدای روایت داستان را بشنوند که موقع کار کردن، رانندگی و موارد مشابه امکان پیش روی در داستان را به آن‌ها می‌دهد.

  1. سه شنبه‌ها با موری

از تجارب زندگی افراد پخته و دانا می‌توان درس‌های زیادی به دست آورد. استفاده از این درس‌ها مثل این است که بدون اینکه خودتان چیزی را تجربه کرده باشید، نتیجه آن را با کمترین دردسر ممکن به دست آورید. میچ آلبوم، نویسنده کتاب سه شنبه‌ها با موری، در دنیای واقعی استادی به نام موری شوارتس داشت که در اواخر زندگی‌اش به سر می‌برد؛ اما همچنان هر سه شنبه کلاس مخصوص را برگزار می‌کرد؛ کلاسی به نام «معنای زندگی» که میچ آلبوم دانشجوی آن بود و هر سه شنبه بعد از صبحانه پای صحبت‌های استاد درباره تجارب فردی و اجتماعی‌اش می‌نشست. او بعدها حاصل این جلسات را به کتاب پر فروش خود تبدیل کرد که در کنار کتاب « اولین تماس تلفنی از بهشت» جز آثار مطرح این نویسنده به شمار می‌رود.

سه شنبه‌ها با موری کتابی است سرشار از نکات ظریف و درس‌های مهم درباره مفاهیم متفاوت زندگی مثل عشق، ازدواج، کار و غیره که با لحنی شیوا و ساده بیان شده تا خواننده‌هایش در سراسر جهان را صفحه به صفحه با خود همراه کند. در ایران هم خوشبختانه این کتاب ترجمه و منتشر شده است. یکی از ترجمه‌های روان این کتاب را مهدی قراچه‌داغی انجام داده و حاصل آن را انتشارات البرز به چاپ رسانده است.

  1. انسان در جستجوی معنی

اگر به دنبال معنای حقیقی زندگی هستید، این 4 کتاب را مطالعه کنید

 که در فلسفه به معنای زندگی اشاره شده است، هر انسانی در زندگی خود به دنبال معنا و مفهومی است که بتواند با آن در شرایط سخت هم به زندگی خود ادامه دهد؛ بعضی‌ها این معنا را در کسانی که دوست دارند پیدا می‌کنند، بعضی دیگر در کارشان، بعضی در یادگیری و هر کس بسته به نوع دیدگاه خود به معنایی برای ادامه زندگی احتیاج پیدا خواهد کرد. این‌ها نتایجی است که دکتر ویکتور فرانکل، روانشناس و لوگو تراپیست در اختیار خوانندگان کتاب بسیار خواندنی‌اش، «انسان در جستجوی معنی» قرار می‌دهد. ویکتور فرانکل مدت‌ها در اردوگاه کار اجباری آشویتس زندگی کرد؛ در شرایطی وحشتناک و غیر انسانی که برای افسردگی و افکار خودکشی مناسب بود. او اعضای خانواده‌اش را در این اردوگاه از دست داد و عمیقا غم از دست دادن را چشید؛ اما هرگز به سمت سیم‌های خاردار موجود در اردوگاه که دارای جریان برق بودند، نرفت تا زندگی‌اش را تمام کند. در عوض به دنبال راهکارهایی گشت تا زنده بماند و زندگی کند؛ راهکارهایی که در کتاب خودش آن‌ها را در اختیار خواننده قرار می‌دهد. کتاب «انسان در جستجوی معنی» اولین بار در سال 1946 منتشر شد و تا به امروز بارها تجدید چاپ و به زبان‌های متعددی از جمله فارسی منتشر شده است. این کتاب را می‌توانید با ترجمه مهین میلانی و نهضت صالحیان بخوانید. رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو