فریدون مشیری در موسیقی چه‌ها کرد؟/ از همکاری با شجریان تا معرفی خواننده‌ها

منبع: ایران آرت

105

1399/6/30

17:14


شاعری، تنها یکی از چهره‌های اوست و از قضا معروف‌ترین چهره او. اما کارنامه فریدون مشیری با موسیقی نیز به اندازه شعر گره خورده است.

ایران آرت: فریدون مشیری را به شعرهای اغلب عاشقانه جوان‌پسندش می‌شناسیم؛ او چنان محبوبیتی بین دوستداران شعرِ ساده و همه‌فهم دارد که گاه حتی به سانتی‌مانتالیسم و سطحی‌نگاری متهم شده است. با این حال، شاعری، تنها یکی از چهره‌های اوست و از قضا معروف‌ترین چهره او. اما کارنامه فریدون مشیری با موسیقی نیز به اندازه شعر گره خورده است.

​شاید در بسیاری از اجراهای خصوصی خواننده‌ها و نوازنده‌ها که مرسوم بود در محافل خانگی اتفاق بیفتد، صدای او را شنیده‌اید که به معرفی نوازنده‌ها و خواننده‌ها می‌پردازد و درباره آنها چیزهایی می‌گوید. در‌واقع حضور نقش‌آفرین او را در موسیقی ایران باید از دهه 50 و وقتی که او عضو شورای موسیقی و شعر رادیو بود، دانست که خیلی‌ها را از همان طریق معرفی کرد.

به گزارش جام جم، یکی از حضورهای مهم او در موسیقی ایرانی به سینما هم ربط دارد؛ فیلم «دلشدگان» که علی حاتمی آن را ساخت و از قضا شعرها و تصنیف‌ها را هم خودش نوشته بود. معروف است که می‌گویند وقتی محمدرضا شجریان دریافت که باید شعرهای حاتمی را در موسیقی فیلم بخواند، به آقای کارگردان پیشنهاد داد که این شعرها از فیلتر فریدون مشیری بگذرد. از این‌روست که حالا اسم فریدون مشیری و علی حاتمی، مشترکا به عنوان شاعر در تصنیفِ هم‌نام با عنوان فیلم (دلشدگان) قید شده است.

حسین علیزاده که موسیقی دلشدگان را ساخته بود درباره این همکاری بارها سخن گفته است؛ درباره همکاری خودش با این سه غول شعر و موسیقی و سینمای ایران یعنی فریدون مشیری، محمدرضا شجریان و علی حاتمی. او در این‌باره طی گفت‌وگویی بیان کرد: «تمام موسیقی‌ها جوهره و کلامش از خود حاتمی بود که برای دلشدگان ساخته بود. البته بعدا که آقای شجریان اینها را اجرا کرد مقداری شعرها را تغییر داد. یعنی او و مرحوم حاتمی پس از مشورت‌هایی که با هم داشتند، اشعار را به فریدون مشیری دادند و مشیری هم از نظر فن شعری یک مقداری تغییر داد. البته کلام حاتمی بسیار زیبا بود. این حسن را هم داشت که محاوره‌ای‌تر و شبیه‌تر بود به تصانیف دوره قاجار. یک کار بزرگی هم حاتمی کرده بود و ۵۰۰ واژه‌ای که در دوره قاجار در صحبت‌های روزمره به کار می‌رفته را هم در دیالوگ‌ها و هم در اشعاری که برای تصنیف‌هایش ساخته بود استفاده کرد. من می‌توانم بگویم که تم‌های اصلی فیلم دلشدگان را از شعرهای حاتمی گرفتم. این اشعار خود به خود یک زمینه موسیقایی برای من به‌وجود می‌آوردند.»

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو