درمان تپش قلب و اضطراب

منبع: اوما

176

1399/6/30

21:04


درمان تپش قلب و اضطراب

اضطراب یک احساس رایج است که در شرایط مختلف زندگی یک انسان مانند قبل از سخنرانی، انجام جراحی یا هر موقعیت دیگری که باعث ترس یا عدم اطمینان شما می شود، خود را بروز می دهد. استرس های موقتی برای هر فردی پیش می آید و قابل کنترل است که کاملا هم طبیعی می باشند اما برخی استرس ها بصورت دائمی یا طولانی مدت هستند که به شدت می توانند بر سلامتی فرد و شرایط زندگی او تاثیر منفی بگذارند.

در این مقاله می خواهیم در مورد تپش قلب و اضطراب توضیحات کامل تری را برای شما اومایی های عزیز ارائه دهیم تا بهتر بتوانید آن را کنترل کنید. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

علائم تپش قلب و اضطراب

علائم معمول اضطراب شامل احساس عصبی بودن، تنش و همچنین تعریق و معده درد است. یکی دیگر از علائم رایج اضطراب افزایش غیر طبیعی ضربان قلب است که به آن تپش قلب نیز می گویند. زمانی که شما دچار تپش قلب می شوید ضربان قلبتان را به راحتی احساس می کنید و یا دچار لرزش می شوید. تپش قلب تا زمانی که به یک اختلال ریتم قلبی به نام آریتی تبدیل نشود کوتاه مدت و بی ضرر است.

احساس اضطراب چیست؟

اضطراب واکنش بدن به استرس است. در این حالت شما احساس تهدید و ناامنی می کنید. این تهدید ممکن است مانند هجوم طوفان به سمت یک ساحل واقعی باشد، یا ممکن است تهدیدی باشد که ما در ذهن خود ایجاد می کنیم و مانند کودکی که نگران دیدن یک هیولاست نگران می شویم. اما تأثیر اضطراب فقط در ذهن نیست. این احساسی است که سیستم عصبی خودمختار بدن (ANS) را فعال می کند، همچنین به عنوان پاسخ جنگ یا پرواز شناخته می شود. ANS به تنظیم عملکردهای زیر کمک می کند:

  • قلب
  •  ریه ها
  • دستگاه گوارش

عضلات مختلف در سراسر بدن

ANS به طور غیر ارادی و ناخودآگاه عمل می کند؛ بنابراین کنترل آن به دست شما نخواهد بود. به عنوان مثال نیازی نیست که روی قلب خود تمرکز کنید تا در هنگام ورزش، ضربان سریع تری داشته باشد. چون ANS این کار را انجام می دهد.

پاسخ فردی به تپش قلب و اضطراب

هر فردی ممکن است بر اساس شرایط بدنی، محیطی و زندگی خود واکنش کاملا متفاوتی نسبت به استرس و اضطراب داشته باشد. آنچه یک فرد را مضطرب می کند، ممکن است در فرد دیگر به هیچ وجه این احساس را ایجاد نکند؛ مثلا اینکه ممکن است فکر اینکه بخواهید جلوی دیگران آواز بخوانید به شدت شما را مضطرب کند اما افرادی را می شناسید که تا جمعی پیدا می کنند با خوشحالی و راحت این کار را انجام می دهند.

اگر در موقعیتی هستید که شما را مضطرب می کند، تپش قلب فقط یکی از نشانه های آن است. علائم جسمی دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تنفس سریع و پی در پی
  • تعریق
  •  تنش عضلانی
  •  لرزیدن
  • مشکلات دستگاه گوارش
  • احساس خستگی غیر طبیعی

اضطراب همچنین می تواند شما را وادار به اجتناب از موقعیتی کند که باعث احساسات ناخوشایند در شما می شود.

دلایل دیگر تپش قلب

علاوه بر اضطراب، دلایل مختلف دیگری نیز برای تپش قلب وجود دارد. برخی از این دلایل عبارتند از:

الکل:

خوردن بیش از حد نوشیدنی های الکل دار در یک شب می تواند باعث تپش قلب شما شود. به خصوص افرادی که زیاد الکل مصرف نمی کنند اما در برخی مهمانی ها زیاده روی می کنند بیشتر دچار تپش قلب و لرزش قفسه سینه خواهند شد.

کافئین:

حساسیت به کافئین در هر فرد منحصر به فرد است. ممکن است شما هر روز صبح سه فنجان قهوه بنوشید و احساس خوبی داشته باشید؛ اما یک نفر دیگر یک فنجان آن را امتحان کند و دچار تپش قلب، سردرد و سایر عوارض جانبی شود.

شکلات:

تپش قلب می تواند از خوردن زیاد شکلات در یک وعده نیز ایجاد شود. خوردن زیاد غذاهای دیگر هم بخصوص در زمان نامناسب مانند وعده شام می تواند باعث تپش قلب شود.

داروها:

داروهای سرماخوردگی حاوی سودو افدرین می توانند باعث تپش قلب و احساسات ناخوشایند شوند. برای برخی افراد، تپش قلب نشانه آریتمی است. این بیماری مشکلی در سیستم الکتریکی قلب است که باعث می شود ضربان قلب شما ریتم منظمی نداشته باشد. تعداد ضربان قلب طبیعی و در حال استراحت بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه است. انواع مختلفی از آریتمی وجود دارد. با این حال همه انواع آن، نوعی ضربان قلب نامنظم را ایجاد می کند.

 

انواع تپش قلب

انواع آریتمی 

همان طور که گفتیم آریتمی انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

تاکی کاردی:

در این شرایط قلب فوق العاده سریع می تپد. این حالت ممکن است چند دقیقه یا خیلی بیشتر ادامه داشته باشد. در برخی موارد، پزشکان می توانند روشی را برای کنترل بهتر فعالیت الکتریکی و بازگشت قلب شما به یک ریتم ثابت و طبیعی روی قلب انجام دهند.

برادی کاردی:

 این شرایط زمانی اتفاق می افتد که ضربان قلب کندتر از 60 ضربان در دقیقه باشد. در این حالت کمتر احساس تپش قلب می کنید و بیشتر صدای تپش آهسته است؛ اما می تواند نگران کننده باشد.

فیبریلاسیون دهلیزی:

این نوع آریتمی زمانی اتفاق می افتد که دریچه های فوقانی قلب (دهلیزها) به جای اینکه به صورت هماهنگ با دریچه های تحتانی (بطن ها) باشند، به طور ناهماهنگ کار می کنند.

نحوه تشخیص و درمان اضطراب

داشتن اضطراب در بعضی از لحظات زندگی مانند سوار شدن برای اولین بار در هواپیما یا داشتن یک مصاحبه شغلی مهم طبیعی است. این حالت نیاز به مراجعه به پزشک ندارد و برای همه آدم ها پیش می آید. مگر اینکه هنگام داشتن این نوع اضطراب ها نیز حالتی به شما دست دهد که توانایی عملکرد شما مختل شود.

اما اگر مرتبا احساس اضطراب می کنید یا اینکه دچار اضطراب می شوید و علت آن را نمی دانید، به روان پزشک مراجعه کنید. ممکن است شما دچار یک اختلال اضطرابی شده باشید که می تواند با ترکیبی از رفتارهای درمانی و دارو کنترل شود. تشخیص اختلال اضطراب اغلب با معاینه جسمی توسط پزشک آغاز می شود. برخی شرایط پزشکی نیز ممکن است باعث اضطراب شود، مانند:

  • بیماری قلبی
  • بیماری تیروئید
  •  اختلالات تنفسی
  •  ترک مواد مخدر یا الکل
  • یادگیری آرامش

اگر احساس اضطراب باعث تپش قلب شما می شود، مراحلی وجود دارد که می توانید برای آرامش و کاهش سرعت ضربان قلب خود به کار بگیرید. برخی از استراتژی های آرامش ثابت شده عبارتند از:

  •  یوگا
  • مراقبه
  • تایچی
  • تمرینات تنفس عمیق

ورزش منظم و حداقل هفت تا هشت ساعت خواب در شب دو روش دیگر است که به شما در کاهش استرس در زندگی کمک می کند. رژیم غذایی سالم نیز می تواند به افزایش آرامش شما کمک نماید. همچنین پرهیز از عوامل استرس زا نیز مهم است. به عنوان مثال:

  • اگر مسیر ترافیکی معمول شما فشار آور است، از جاده های جایگزین استفاده کنید.
  • از برخی مکالمات با افرادی که تمایل دارند با شما بحث کنند اجتناب کنید.
  • شلوغی و آشفتگی را از خانه خود دور کنید.
  • وقت بیشتری برای برقراری ارتباط مثبت با دوستان و خانواده صرف کنید. 
  • سرگرمی هایی مانند نقاشی و موسیقی که در شما حس خوبی ایجاد می کند را بیشتر انجام دهید. 

سخن آخر

همان طور که گفتیم استرس و اضطراب برای هر فردی می تواند در برخی از شرایط زندگی بسته به نوع واکنش و طرز فکر او ایجاد شود و کاملا هم طبیعی است؛ اما در صورتی که این اضطراب و استرس به یک حالت دائمی تبدیل شود می تواند نگران کننده باشد و در این شرایط بهتر است برای درمان بهتر به یک روان پزشک یا روان شناس مراجعه کنید.

James Roland. Can Anxiety Cause Heart Palpitations? on February 14, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو