حمام حاج آقا تراب نهاوند؛ حمامی که تبدیل به موزه شد

منبع: همگردی

110

1399/6/30

22:01


حمام حاج آقا تراب که امروزه تبدیل به موزه مردم شناسی نهاوند شده، در سال 1356 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این حمام به سبک دوران صفویه احداث شده و گچبری های اسلیمی بسیار زیبایی در قسمت رخت کن حمام جلوه گر هنر معماران ایران زمین در دوران گذشته هستند. داستان رزم رستم و دیو سفید را می توان بر بالای ستونهای حمام مشاهده نمود که به زیبایی هرچه تمام تر، در هفت رنگ و به صورت اسطوره ای و ماهرانه با کاشی های زیبا به تصویر کشیده شده است. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا شما را با تاریخچه و معماری حمام حاج آقا تراب نهاوند آشنا کنیم.

فهرست مطالب

 حمام حاج آقا تراب نهاوند

حمام دوقلو؟!

چرا به این حمام، حمام دوقلو می گویند؟ به این علت این حمام به حمام دوقلو شهرت دارد که از دو قسمت تشکیل شده بود؛ یعنی دو حمام سردینه کوچک و سردینه بزرگ و حمام گرمینه کوچک و گرمینه بزرگ که حمام های بزرگ برای اشراف، بزرگان، رجال و شاهزادگان استفاده می شدند و حمام های کوچک مخصوص مردم عادی بودند.

قدمت

قدمت این بنا به دوران ناصرالدین شاه قاجار بر می گردد و این را می توان از کتیبه ای که بر سر در بناست، متوجه شد. در این کتیبه نام بانی حمام نیز ثبت شده که حاج میرزا محمدنقی بود. این موزه در شهر نهاوند قرار دارد؛ شهری که در منابع تاریخی بسیاری از آن به نیکویی یاد شده است؛ شهری بزرگ و تاریخی که نبرد فتح الفتوح میان سپاهیان ایران و سربازان عرب در آن رخ داد.

لازم هست برایتان عنوان کنیم که معمار این بنای دیدنی، اصغر معمار و آهکبری های آن نیز هنر دست استاد رضا طهرانی هستند. کتیبه سردر حمام را استاد هنرمند و با ذوق، محمدحسن بن میر نجف خطاطی کرده است. این حمام دقیقا در محله ای قدیمی نهاوند یعنی محله علی آباد قرار دارد.

حمام دوقلو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو