ناهید سالیانی مجسمه‌ساز پیشکسوت درگذشت

112

1399/6/30

23:30


ناهید سالیانی هنرمند پیشکسوت مجسمه‌ساز در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

ناهید سالیانی مجسمه‌ساز پیشکسوت درگذشت

به گزارش هنرآنلاین، ناهید سالیانی هنرمند پیشکسوت مجسمه‌ساز که چندی پیش بر اثر شکستگی دست که طی حادثه‌ای اتفاق افتاده بود، به بیمارستانی در رشت مراجعه کرده بود، به دلیل افزایش عفونت بعد از انتقال به تهران، ظهر امروز ۳۰ شهریورماه در بیمارستان آراد دارفانی را وداع گفت.

ناهید سالیانی متولد سال ۱۳۱۵ در بندر انزلی، پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی برای تحصیل در هنرستان هنرهای زیبای دخترانه به تهران آمد. در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، رشته مجسمه‌سازی را برگزید و با احراز مقام اول و دریافت مدال درجه یک فرهنگی در سال ۱۳۳۸ فارغ‌التحصیل شد. سپس برای ادامه تحصیل با بورس وزارت فرهنگ و هنر به ایتالیا رفت و در آکادمی هنرهای زیبای رم نیز مجسمه‌سازی آموخت.

پس از آن به فرانسه رفت تا دوره یکساله تکمیلی این رشته را بگذراند. بعد از فارغ‌التحصیلی به ایران بازگشت و به عنوان استاد در دانشکده هنرهای زیبا مشغول به کار شد.

ناهید سالیانی طی تحصیل در ایتالیا، در نمایشگاه‌های گروهی دانشجویان آکادمی در شهرهای رم، فلورانس و ناپل شرکت کرد. همچنین در نمایشگاه گروهی بانوان هنرمند در پاریس شرکت داشت و در نمایشگاه آثار هنرمندان معاصر ایران از طریق وزارت فرهنگ و هنر و در نمایشگاه بین‌المللی تهران از طرف انجمن فرهنگی ایران و فرانسه هم مشارکت کرد و آثارش مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

این هنرمند و استاد مجسمه‌سازی داوری دوسالانه‌ها و سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی مهمی را بر عهده داشت. مجسمه شهری او که در پارک هنرمندان مقابل خانه هنرمندان ایران قرار دارد یکی از معروف‌ترین آثاری است که از سالیانی به یادگار مانده است.

هنرآنلاین درگذشت این هنرمند پیشکسوت را به خانواده و جامعه هنری کشور تسلیت می‌گوید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو