بنابر اعلام ای‌بی‌سی، آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد تا زمانی که آمریکا نتواند چراغ سبز شورای امنیت در خصوص بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را جلب کند، وی هیچ اقدامی در این باره انجام نخواهد داد.

دبیرکل سازمان ملل طی نامه‌ای که روز یکشنبه به رئیس شورای امنیت رسید، گفت که تقاضای آمریکا در خصوص فعال‌سازی مکانیسم ماشه همچنان با تردید مواجه است.

دولت ترامپ روز شنبه اعلام کرد که همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران مجددا فعال شده است، اقدامی که اکثر اعضای شوری امنیت آن را اقدامی غیرقانونی می‌دانند و تاکنون آن را نادیده گرفته‌اند. اعلامیه آمریکا مطمئناً در جلسات سالانه مجمع عمومی سازمان ملل که از روز دوشنبه برگزار می‌شود، بحثی پرچالش خواهد بود.

در حالی از اقدام آمریکا در فعال‌سازی مکانیسم ماشه حدود سی روز می‌گذرد که اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت، این اقدام آمریکا را غیرقانونی می‌دانند، زیرا رئیس‌جمهور آمریکا طی اقدامی یک‌جانبه گرایانه در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد.

روسیه و چین طی نامه‌ مشترکی خطاب به سازمان ملل تاکید کردند که ادعای روز یک‌شنبه آمریکا صحت ندارد و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران فعال نشده است.