سقف وافل چیست؟ مزایا و معایب این نوع سقف ها را بهتر بشناسید

سقف وافل چیست؟ مزایا و معایب این نوع سقف ها را بهتر بشناسید


منبع: آرگا

148

1399/6/31

00:02


توجه داشته باشید سقف وافل در واقع از آنجایی که ساختار پیچیده ندارد به راحتی می توان از آن استفاده کرد و به همین خاطر در این مطلب به بیان انواع و دستورالعمل اجرای آن خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

سقف وافل چیست؟ مزایا و معایب این نوع سقف ها را بهتر بشناسید

به طور کلی سقف وافل با توجه به قابلیت بسیار مناسب دارای روش اجرای ساده و بدور از هر گونه ساختار پیچیده ای می باشد به طوری که می توان با هر نیرویی با آموزش اولیه و وسایل قابل دسترس سقف را اجرا نمود.

آشنایی با سقف وافل

بهتر است بدانید که سقف وافل در واقع نوعی سقف بتنی محسوب می شود که ظاهر شکیل و خوبی دارد و به دلیل مزایای اقتصادی و فنی زیاد مورد توجه قرار گرفته و از محبوبیت زیادی برخوردار است. توجه داشته باشید که اغلب برای اجرای این سقف از قالب وافلی استفاده می شود که وزن مرده ساز را کاهش می دهد و نمای زیبایی در سطح زیرین سقف ایجاد می کند. سقف های وافل از زمان های بسیار قدیم مورد استفاده قرار می گرفتند و البته که سقف های وافل امروزه کاملا متفاوت از سقف های دیرین هستند. امروزه از سقف های وافل جهت کاهش بار مرده بر روی سازه استفاده می شود و در سازه هایی با دهانه بلند این نوع سقف بسیار کاربردی و کارآمد می باشد. این نوع از سقف ها با توجه به کاربردی که دارند به دو نوع سقف یک طرفه و دو طرف تقسیم بندی می شوند.

چگونگی اجرای سقف وافل

انواع سازه وافل:

همانطور که متوجه شدید سقفهای وافل بر اساس نوع کاربردی که دارند به دو نوع یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند که در ادامه سعی داریم به بیان هر کدام به صورت مجزا بپردازیم:

سقف یک طرفه:

به طور کلی سقف های وافل یک طرفه بیشتر در دهانه های کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد و در این نوع سقف قالب ها اغلب به صورت مستطیل می باشند و به همین خاطر به صورت دال یک طرفه عمل می کنند. در سقف های یک طرفه میزان مصرف میلگرد ها به دلیل یک جهت قرار گرفتن تیرچه ها کاهش پیدا خواهد کرد. به همین خاطر اغلب کارشناسان اجرای سقف های یک طرفه را به صرفه تر می دانند.

سقف دو طرفه:

توجه داشته باشید که سقف های دو طرفه اغلب در دهانه بلند مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از سقف ها قابلمه ای هستند و به صورت دال دو طرفه عمل می کنند. در سقف های دو طرفه تیرچه ها به صورت عمود بر روی هم قرار می گیرند و معمولا قیمت این نوع از سقف ها از نوع دو طرفه بیشتر است و البته که از مقاومت و استحکام بیشتری نیز برخوردار می باشد.

آشنایی با انواع سقف های وافل

دستورالعمل اجرای سقفهای وافل:

به طور معمول سقفهای وافل در پنج مرحله انجام می گیرند که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

مرحله اول: معمولا زیر سازی است و از سهولت زیادی برخوردار می باشد و شما می توانید با استفاده از جک، لوله یا قوطی اسکلت زیرین بنا سر هم کنید.

مرحله دوم: این مرحله قرار دادن قالب های وافل است که اغلب با توجه به نقشه سازه بر روی جک ها و قوطی ها قرار می گیرد و برای جداسازی این قالب های با دوام نیازی به روغن کاری نمی باشد.

مرحله سوم: آرماتوربتدی است که بر اساس نقشه شبکه ای از مجموعه آرماتور های بر هم عمود را تشکیل می دهند.

مرحله چهارم: بتن ریزی می باشد که طبق دستورالعمل بتن را به روی سقف بنا پمپ خواهند کرد. بهتر است بدانید که اجرای بتن ریزی به سادگی انجام می گیرد و می توانید برای افزایش مقاومت بتن نیز اقداماتی ابتدایی را انجام دهید.

مرحله پنجم: پس گذشت زمان مورد نیاز بر طبق ضوابط آیین نامه قالب ها را باز می کنند.

دستورالعمل اجرای سقف های وافل

مزایای سقفهای وافل:

همانطور که می دانید اجرای این سقف ها از آنجایی که سهولت در انجام کار شما ایجاد خواهد کرد مزیت های زیادی دارد و به همین دلیل در ادامه به بیان برخی از فواید آن خواهیم پرداخت:

قیمت آن نسبت به سقف های یوبوت و سقف های کوبیاکس کم تر می باشد.

قالب های این سقف محیط ایمنی را برای کارگران ایجاد می کند.

مدت زمان کمتری برای اجرای این سقف صرف خواهد شد.

از مقاومت و ماندگاری بالایی برخوردار است.

ظاهر و نمای زیبا و جذابی برای سقف فراهم می کند.

وافل نسبت به قالب های دیگر سبک است ک وزن کمتری دارد.

حجم بتن و فولاد از بقیه سبک های سقف موجود کمتر است.

وافل معمولا در دهانه های بزرگ قابل استفاده می باشد.

کیفیت اجرای این سقف از بقیه سقف ها به مراتب بیشتر است.

وافل عملکرد بهتری در برابر بروز حوادث دارد.

قالب های وافل را می توان به دفعات مورد استفاده قرار داد.

شیرابه های بتن از میان قالب ها ریزش نخواهند کرد.

مزیت های سقف وافل برای فضا

معایب سقفهای وافل:

قالب های وافل هزینه های بیشتری در مقایسه با سایر سقف ها دارند.

پر کردن سطوح شیب دار با استفاده از خاک زمان بر و هزینه زیادی را در بر دارد.

استفاده از سقفهای وافل بر روی سطوح شیب دار محدودیت های زیادی دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو