اعلام نجات سازه های قاجاری شهر جهانی از تخریب

منبع: همگردی

63

1399/6/31

06:00


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، نجات سازه های قاجاری شهر جهانی از تخریب صورت می گیرد.

قضیه چیست؟

محمدرضا فلاحتی با اشاره به مرمت ساباط ها و تویزه های بافت تاریخی یزد برای حمایت از بناهای تاریخی و بافت جهانی این شهر، اظهار کرد: با این اقدام از تخریب این سازه ها جلوگیری می شود.

وی با بیان اینکه بعد از ثبت جهانی یزد، بیش از 100 ساباط و تویزه در بافت تاریخی مرمت شده، گفت: اکثر این سازه ها متعلق به دوران قاجار بوده و مهمترین اقدامات مرمتی انجام شده در این بناها، استحکام بخشی، سبک سازی پشت بام، اجرای تویزه و سقف، شیب بندی و اندود کاهگل پشت بام، اندود کاهگل بدنه و سقف ساباط و اجرای ناودان است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد با اشاره به اینکه ساباط ها از لحاظ نوع سقف به دو گونه تقسیم می شوند، تصریح کرد: یک گونه از ساباط ها دارای سقف مسطح بوده و از تیرهای چوبی و حصیر برای نگهداری وزن و سقف آن استفاده می شود و نوع دیگر ساباط ها دارای طاق هستند که روش آجرچینی این سقف ها اغلب به صورت رومی انجام شده است.

فلاحتی یکی از کارکردهای ساباط در گذشته را پدید آوردن سایه و جایگاهی خنک برای رهگذران دانست و تاکید کرد: در بسیاری از این ساباط ها ورودی چند خانه مجتمع شده که این سازه، موجب پایداری خانه ها در برابر نیروهای پدید آمده از فشار سازه شده و همچنین از نظر افزایش حس همسایگی و همبستگی محله ای حائز اهمیت است.

اعلام نجات سازه های قاجاری شهر جهانی از تخریب

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو