جایزه اصلی جشنواره فیلم تورنتو به "سرزمین آواره‌ها" رسید

103

1399/6/31

07:35


برنده جایزه انتخاب مردم جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو اغلب در جوایز اسکار نامزد اسکار بهترین فیلم می‌شود.

جایزه اصلی جشنواره فیلم تورنتو به "سرزمین آواره‌ها" رسید

سرویس سینمایی هنرآنلاین: ادیسه جاده‌ای "سرزمین آواره‌ها" به کارگردانی کلویی ژائو کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده چینی، یکشنبه‌شب، با دریافت جایزه فیلم برگزیده تماشاگران یا جایزه انتخاب مردم در چهل و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، نام خود را به‌عنوان یکی از مدعیان جدی جوایز اسکار امسال مطرح کرد.

سال گذشته "جوجو خرگوش" به کارگردانی تایکا وایتیتی این جایزه را برد و بعدا جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را گرفت و نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم هم شد. در هشت سال گذشته، هر برنده جایزه انتخاب مردم جشنواره تورنتو نامزد اسکار بهترین فیلم نیز شده است.

جشنواره تورنتو که از آن به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی در آمریکای شمالی یاد می‌شود، از دیرباز نقطه شروع فصل جوایز سینمایی و آشنایی با رقبای احتمالی اسکار بوده است. در تمام این سال‌ها تعدادی از فیلم‌هایی که جایزه اصلی این جشنواره را بردند، مانند "زیبایی آمریکایی"، "تصادف"، "میلیونر زاغه‌نشین"، "سخنرانی پادشاه" و "دوازده سال بردگی" بعداً برنده اسکار بهترین فیلم نیز شدند، ازجمله در 2018 که "کتاب سبز" به کارگردانی پیتر فارلی جایزه فیلم برگزیده تماشاگران یا جایزه انتخاب مردم جشنواره تورنتو را دریافت کرد و بعداً برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شد.

"سرزمین آواره‌ها" هفته گذشته نیز جایزه شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره ونیز را برد. فرانسیس مکدورمند بازیگر برنده اسکار در این فیلم نقش فِرن، یک زن بیوه شصت و چند ساله را بازی می‌کند که وقتی در رکود مالی بزرگ اواخر دهه 2000 و اوایل دهه 2010، همه چیز خود را از دست می‌دهد، با یک ون از امپایر در نوادا راهی سفری جاده‌ای می‌شود و مثل یک آواره امروزی زندگی می‌کند. 

ژائو فیلمنامه "سرزمین آواره‌ها" را بر مبنای کتاب "سرزمین آواره‌ها: آمریکای بازمانده در قرن بیست و یک" نوشته جسیکا برودر خبرنگار آمریکایی - که در 2017 منتشر شد - نوشت و کارگردانی کرد. دیوید استراترن، لیندا می، شارلین سوانکی و باب ولز از دیگر بازیگران این فیلم 108 دقیقه‌ای هستند که به‌جز جشنواره‌های ونیز و تورنتو در جشنواره نیویورک نیز روی پرده خواهد رفت. شرکت سرچ‌لایت پیکچرز "سرزمین آواره‌ها" را از چهارم دسامبر روانه سینماها می‌کند.

تمام فیلم‌های برنده جایزه انتخاب مردم این دوره جشنواره تورنتو را خانم‌ها کارگردانی کرده‌اند. "یک شب در میامی" اولین تجربه کارگردانی رجینا کینگ بازیگر برنده اسکار و "بینز" اولین فیلم بلند داستانی تریسی دیر به ترتیب انتخاب‌های دوم و سوم تماشاگران جشنواره تورنتو بعد از "سرزمین آواره‌ها" بودند.

"یک شب در میامی" نیز اولین بار در دنیا این ماه در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز روی پرده رفت و با استقبال فراوان روبرو شد. فیلم از روی نمایشنامه‌ای نوشته کمپ پائر ساخته شده است. داستان در 1964 روی می‌دهد و روایتی داستانی از ملاقات بسیار مهم چهار آمریکایی سیاه‌پوست مشهور است: محمد علی (آن زمان کاسیوس کلی) آن سال در مبارزه‌ای تاریخی، سانی لیستن قهرمان بوکس جهان را در راند ششم شکست داد. در "یک شب در میامی"، بوکسور جوان پس از شکست دادن لیستن با دوستانش مالکم ایکس، سام کوک و جیم براون دیدار می‌کند تا درباره مسیر زندگی‌اش و احتمالاً تاریخ حقوق بشر تصمیم بگیرد.    

"بینز" بر مبنای اتفاقات واقعی ساخته شده و درباره 78 روز تقابل بین دو اجتماع از سرخ‌پوستان موهاک با نیروهای دولتی در 1990 در کبک است.  

از سوی دیگر، جایزه انتخاب مردم در بخش جنون نیمه‌شب به "سایه در ابر" به کارگردانی رزان لیانگ رسید و میشل لاتیمر دیگر کارگردان خانم، جایزه انتخاب مردم در بخش مستند همین‌طور جایزه بهترین فیلم بلند کانادایی را گرفت.

درمجموع، امسال 46 درصد فیلم‌های جشنواره تورنتو را خانم‌های فیلمساز کارگردانی کرده‌اند یا همکار کارگردان بوده‌اند که در مقایسه با 36 درصد سال گذشته پیشرفت داشت. از ایران نیز دو فیلم "بندر بند" به کارگردانی منیژه حکمت و "خط فرضی" به نویسندگی و کارگردانی فرنوش صمدی در چهل و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو حضور داشتند که 10 تا 19 سپتامبر (20 تا 29 شهریور) برگزار ‌شد.

تازه‌ترین ساخته‌های سینماگران مطرحی چون توماس وینتربرگ ("یک دور دیگر")، ویگو مورتنسن ("سقوط")، ورنر هرتسوگ ("بازدیدکنندگانی از دنیاهای تاریک‌تر")، جانفرانکو رزی ( "شب")، میشل فرانکو ("نظم نوین")، کورنل موندروتسو ("تکه‌های یک زن")، فرانسوا اوزون ("تابستان 85") و نائومی کاواسه ("مادران واقعی") نیز در جشنواره نمایش داده شدند که به خاطر شیوع کروناویروس به‌صورت تلفیقی از رویدادهای فیزیکی و بیشتر نمایش آنلاین فیلم‌ها برگزار ‌شد و خیلی از فیلم‌ها در درایوین سینماها روی پرده رفتند. امسال چیزی حدود 50 فیلم در تورنتو روی پرده رفتند که در مقایسه با 333 فیلم سال گذشته، کاهش چشم‌گیری داشت.  

جشنواره فیلم تورنتو بخش مسابقه رسمی و هیئت داوری ندارد، اما در پایان جشنواره، بهترین فیلم با آرای تماشاگران انتخاب می‌شود. آن‌ها آرای خود را یا در صندوق می‌اندازند یا به‌طور آنلاین می‌دهند.

فهرست برنده‌های جشنواره فیلم تورنتو 2020 به این شرح است:

جوایز انتخاب مردم

برنده جایزه انتخاب مردم: "سرزمین آواره‌ها" (Nomadland) به کارگردانی کلویی ژائو

انتخاب دوم: "یک شب در میامی" (One Night in Miami) به کارگردانی رجینا کینگ

انتخاب سوم: "بینز" (Beans) به کارگردانی تریسی دیر

برنده جایزه انتخاب مردم در بخش جنون نیمه‌شب: "سایه در ابر" (Shadow in the Cloud) به کارگردانی رزان لیانگ

برنده جایزه انتخاب مردم در بخش مستند: "سرخ‌پوست دردسرساز" (Inconvenient Indian) به کارگردانی میشل لاتیمر

جوایز هیئت داوران بین‌المللی

جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (جایزه فیپرشی): "آغاز" (Beginning) به کارگردانی دی کولومبگاشویلی

جایزه نتپک: "غزه عشق من" (Gaza Mon Amour) به کارگردانی طرزان ناصر و عرب ناصر

بهترین فیلم کوتاه: "داستین" (Dustin) به کارگردانی نایلا گوییگی

بهترین فیلم کوتاه کانادایی: "بنجامین، بنی، بن" (Benjamin, Benny, Ben) به کارگردانی پل اشکودورف

جایزه بهترین فیلم بلند کانادایی: "سرخ‌پوست دردسرساز" (Inconvenient Indian) به کارگردانی میشل لاتیمر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو