انتخابات ۱۴۰۰؛ اسب پایداری هم زین شد

منبع: برترین ها

82

1399/6/31

07:45


شیرینی پیروزی پایداری‌ها در مجلس یازدهم در کنار دامنه پر فراز کاستی‌های دولت تدبیر و امید، عزم آنها را برای فتح پاستور در انتخابات1400 ریاست جمهوری، بیشتر از گذشته کرده است. طرح نام سعید جلیلی به عنوان کاندیدای احتمالی این شاخه ‌اصول‌گرا و ساماندهی کمیته انتخابات توسط آنان، از گام‌های بلند فرزندان مصباح، در زمان نه چندان کوتاه باقی مانده تا انتخابات پیش رو، حکایت دارد.

روزنامه همدلی: شیرینی پیروزی پایداری‌ها در مجلس یازدهم در کنار دامنه پر فراز کاستی‌های دولت تدبیر و امید، عزم آنها را برای فتح پاستور در انتخابات1400 ریاست جمهوری، بیشتر از گذشته کرده است. طرح نام سعید جلیلی به عنوان کاندیدای احتمالی این شاخه ‌اصول‌گرا و ساماندهی کمیته انتخابات توسط آنان، از گام‌های بلند فرزندان مصباح، در زمان نه چندان کوتاه باقی مانده تا انتخابات پیش رو، حکایت دارد.

در همین زمینه مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در سال ۱۴۰۰ گفت:«کمتر از یک سال دیگر به انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده مانده است و جبهه پایداری انقلاب اسلامی در همین راستا برای انتخاب فرد اصلح و انقلابی، کمیته انتخابات خود را تشکیل داده است.» او افزود: «در حال حاضر برنامه‌ریزی‌ها برای انتخابات شورای شهر در حال انجام است و شعب استانی در حال گزینش و انتخاب نفرات خود برای حضور در انتخابات شورای شهر هستند.»

سخنگوی جبهه پایداری درخصوص جلسات این جبهه با برخی از نامزد‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت:«جبهه پایداری هنوز به صورت رسمی در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری با کسی جلسه برگزار نکرده و صحبت‌های مطرح شده درخصوص نامزد‌های مورد حمایت جبهه پایداری صرفا گمانه‌زنی بوده و هیچ مرجعیتی ندارند.»

با این وجود در حالی که ‌اصول‌گرایان و برخی از طیف‌های آن، به خصوص پایداری‌ها خود را از پیش میدان‌دار اصلی رقابت‌های 1400‌ می‌دانند، برخی از ‌اصلاح‌طلبان، خوش‌بینی آنان را برای تحقق اهدافشان در این زمینه کمی بیش از اندازه‌ می‌دانند. علی باقری، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در این باره اظهار کرد که پیش‌بینی قطعی ‌اصول‌گرایان مبنی بر پیروزی در حالی است که بنا بر تجربه تاریخی، بنده به آنها توصیه می‌کنم که تا حدودی جانب احتیاط را رعایت کنند چون حداقل دو نوبت به طور بارز در انتخاباتی که خودشان را از پیش، پیروز می‌دانستند، شکست‌های تاریخی خوردند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات با اشاره به اظهارنظرهای زودهنگام برخی ‌اصول‌گرایان مبنی بر پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ عنوان کرد:«به نظر می‌رسد یکی از دلایل مطرح کردن اظهارنظرهای بی‌محابا و متقاعد شدن برخی از چهره‌های ‌اصول‌گرا به بیان اظهارنظرهای ناشیانه، ناپخته و به دور از احتیاط، شاید این باشد که برخی از آنها به رانت‌های سیاسی دلخوش هستند که در واقع بناست در انتخابات آینده، از آن برخوردار باشند یا این که اطلاعاتی دارند که مثلا رقیب اصلی شان که جریان اصلاحات است، امکان رقابت در انتخابات آتی را پیدا نخواهد کرد مثل اتفاقی که در انتخابات مجلس یازدهم افتاد.»

باقری ادامه داد:«به هر حال اگر ‌اصول‌گرایان اطلاعاتی از غیب دارند، حالا شاید بتوان به آنها حق داد قضاوت زودهنگام در مورد نتیجه انتخابات انجام دهند، منتهی اگر قرار است انتخابات آینده براساس قانون و براساس مصالح کشور برگزار شود و در آن مشارکت حداکثری همچنان راهبرد اصلی انتخابات که تاکنون این گونه بوده، باشد، تحقق این راهبرد اصلی مستلزم مشارکت همه جناح‌ها و مشارکت جدی همه جناح‌ها در انتخابات است. همچنین مشارکت همه جناح‌ها در انتخابات هم مستلزم شکل‌گیری یک رقابت جدی و واقعی در عرصه، انتخابات است.»

او اظهار امیدواری کرد که همچنان راهبرد نظام و کشور، جلب مشارکت حداکثری در انتخابات باشد و ابزارهای آن هم طبیعتا اگر راهبرد اصلی این باشد، مهیا خواهد شد. وی ادامه داد:«ابزار اصلی امکان رقابت واقعی بین جناح‌ها است حالا آن زمان اگر چنین شرایطی رخ داد آن زمان، ان‌شاءالله خدمت دوستان ‌اصول‌گرا هستیم، بنابراین زیاد عجله نکنند و کمی صبر کنند تا ببینند در انتخاباتی با مشارکت حداکثری، سرنوشت چگونه رقم خواهد خورد.»

با این وجود، حسن غفوری‌فرد عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز که دارای سوابقی در امور اجرایی و نمایندگی مجلس است، معتقد است که مردم دیگر فریب شعارهای عوام‌فریبانه و پوپولیستی را نمی‌خورند.
وی پیش‌بینی‌ می‌کند که میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ از انتخابات مجلس یازدهم که در اسفندماه برگزار شد بیشتر خواهد بود.

او‌ می‌گوید: «انتخابات در کشور ما دقیقه نودی است و ‌اصلاح‌طلبان هم شانس خوبی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دارند.» هرچند ‌اصلاح‌طلبان خودشان به حضور پررنگ در این انتخابات خوش‌بین نیستند و در این راستا انتقادات زیادی هم به عملکرد شورای نگهبان وارد‌ می‌کنند اما این فعال سیاسی ‌اصول‌گرا معتقد است‌ نمی‌توان ادعا کرد یک گروه چند نفره در جریان بررسی صلاحیت‌ها‌ بی‌نقص باشند، اما در عین حال تاکید‌ می‌کند که شورای نگهبان چشم مردم و عملکردش قابل دفاع است.

او همچنین تاکید کرد:«جبهه پایداری ممکن است که کاندیدای مستقل داشته باشند و خیلی بعید است که کاندیدای آنها آقای احمدی‌نژاد باشد؛ آنها‌ می‌توانند فعال باشند که هستند و در مجلس یازدهم خودشان را با ‌اصول‌گرایان هماهنگ کردند و این هماهنگی‌ می‌تواند ادامه پیدا کند و به یک کاندیدای واحد برسند که انشاالله مورد توافق همه طیف‌های مختلف جناح ‌اصول‌گرایی باشد و انشاالله که موفق باشند.» این در حالی است که به تازگی گمانه‌زنی‌ها برای تصمیم کاندید اصلی ‌اصلاح‌طلبان یعنی سعید جلیلی برای انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ تقویت شده است و خبرهایی مبنی بر رایزنی برخی نیروهای پایداری با آیت‌الله مصباح در این خصوص به گوش می‌رسد.

جلیلی یکی از گزینه‌های جدی انتخابات ریاست‌جمهوری سال۹۶ هم بود اما او ترجیح داد که در آن انتخابات شرکت نکند و در بیانیه‌ای اعلام کرد که با تمرکز ویژه بر موضوعیت انتخابات و نه صرفا برای کسب قدرت، در این فرایند فعالانه حضور خواهم داشت. پس از این بیانیه، جلیلی در سوم اردیبهشت۹۶ از سیدابراهیم رئیسی اعلام حمایت کرد، او پس از این انتخابات البته با پیش زمینه‌ای که در سال۹۲ گفته بود پیشنهاد تشکیل دولت در سایه را داد تا بر دولت نظارت جدی وجود داشته باشد.

در همین حال، مصطفی‌ هاشمی‌طبا، فعال سیاسی و کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری معتقد است که اگر انتخابات 1400 از سوی مردم مورد استقبال واقع شود، یقینا شکل و روند انتخابات به گونه دیگری رقم خواهد خورد. او تاکید‌ می‌کند همه تلاش‌ ‌اصول‌گرایان و پایداری‌ها بر این بوده که مردم بدبین شوند و در انتخابات حضور پیدا نکنند تا در نهایت، تنها تعداد کمی که به آنها تمایل دارند کاندیدا شده و انتخاب شوند.

با این وجود شاید بتوان گفت که انتخابات 1400، یکی از آزمون‌های مهم تقابل ‌اصول‌گرایان با ‌اصلاح‌طلبان خواهد بود که در آن پایداری‌ها به دنبال سهم‌خواهی بیشتر، نقشی مهم ایفا خواهند کرد، تا در نهایت، تعداد کمی که به آنها تمایل دارند کاندیدا شده و انتخاب شوند.

با این وجود شاید بتوان گفت که انتخابات ۱۴۰۰، به یکی از آزمون‌های مهم تقابل بین ‌اصول‌گرایان با ‌اصلاح‌طلبان تبدیل شده است که در آن پایداری‌ها به دنبال آن هستند تا نقشی فراتر از حضور تاریخی خود در آن ایفا کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو