اثرات منفی و مخرب تنبیه کردن کودک + نکاتی در مورد تنبیه کودک

اثرات منفی و مخرب تنبیه کردن کودک + نکاتی در مورد تنبیه کودک


منبع: تاپ ناز

114

1399/6/31

10:26


اثرات منفی و مخرب تنبیه کردن کودک

تنبیه بدنی کودک یکی از روش های قدیمی و سنتی است که خیلی از والدین برای تربیت فرزند خود از این روش استفاده می کردند ولی باید بدانید که تنبیه بدنی، اثرات منفی و نامطلوبی روی کودک در آینده دارد، به همین دلیل در ادامه در مورد اثرات منفی و مخرب تنبیه کودک بیشتر توضیح داده ایم.

در بعضی خانواده ها والدین برای تصحیح رفتارهای اشتباه کودک، او را تنبیه می کنند که آثار منفی آن خیلی بیشتر از اثرات مثبت آن می باشد، پس بهتر است که پدر و مادر بدانند که این روش ناکارآمد می باشد و در زمان آینده تاثیر منفی روی کودک می گذارد.

اثرات تنبیه کودک علاوه بر آسیب بر جسم کودک، روح و روان کودک را هم تحت تاثیر قرار می دهد و وقتی که کودک تنبیه شد، حس بدی پیدا می کند و در نتیجه از خودش رفتارهای بد نشان می دهد و رفتار بد او باز هم باعث تنبیه او می شود و باز کودک حس بدی پیدا می کند و این روال باز هم ادامه پیدا می کند. پدر و مادری که قصد تنبیه بدنی کودک را دارند باید شکل دیگری از تربیت کردن کودک را انتخاب کنند زیرا شاید تصور کنید که کودک رفتار ناپسند خود را باز انجام نمی دهد ولی باز هم به کارهایش ادامه خواهد داد.

اثرات منفی تنبیه کودکان

اگر پدر و مادر به جای استفاده از تنبیه بدنی با فرزند خود صحبت کنند و او را از رفتار زشتی که دارد و عواقب آن آگاه کنند خیلی آثار بهتر و مثبت تری خواهد داشت، پس بهتر است به جای انجام تنبیه بدنی، روش های خوب را جایگزین کنید تا اثرات آن را در رفتار کودک خود مشاهده کنید که در ادامه با این روش ها آشنا می شوید.

 

کاهش آی کیو

طبق بررسی های انجام شده، آی کیو کودکانی که تنبیه شده اند نسبت به دیگر کودکان افت می کند و رشد ذهنی او با سرعت کمتری شکل می گیرد و اگر یک کودک باهوش می خواهید، پس اصلا او را تنبیه نکنید زیرا باعث ایجاد استرس و نگرانی در کودک می شوید. این امر برای کودکانی که در هفته سه بار و یا بیشتر تنبیه می شوند بیشتر دیده می شود.

 

اثرات منفی تنبیه روی شخصیت کودک

طبق تحقیقات انجام گرفته، ان دسته از کودکانی که تنبیه بدنی می شوند با والدین خود بیشتر درگیر می شوند و بسیار پرخاشگرتر، دارای مشکلات عقلی و اخلاق های ضد اجتماعی در آنها دیده می شود.

مطلب پیشنهادی: کودک را اصلا نترسانید! عواقب و عوارض ترساندن کودک

یاد گرفتن رفتار های منفی

کودک رفتارهای زیادی از پدر و مادر خود یاد می گیرد ولی امروزه به دلیل مشغله کاری پدر و مادر فرصت زیادی برای وقت گذراندن با فرندشان را ندارند و زمانی که از سر کار به خانه می آیند و رفتار ناپسندی از فرزند خود می بینند عصبانی می شوند و از روش های مختلفی مانند کتک زدن و فریاد زدن استفاده می کنند و در نتیجه کودک این رفتارها را از والدین خود یاد می گیرد و هم سالان خود را کتک می زند.

 

پایین آمدن عزت نفس کودک

یکی دیگر از آثار منفی تنبیه کردن کودک، کاهش اعتماد به نفس او است، در نتیجه اعتماد به نفس او کم می شود و به این نتیجه می رسد که ارزشی ندارد و به درد نمی خورد.

 

وارد شدن آسیب جسمی به کودک

تنبیه بدنی در کودک به جز آسیب روحی، حتی از جهات دیگر هم خطرناک است، مثلا برخورد انگشت پدر و مادر باعث بروز آسیب دیدگی یا خونریزی در صورت کودک می شود و وارد شدن ضربه به نقاط ظریف مانند، چشم و گوش خیلی خطرناک است که حتی تنبیه بدنی کودک در بعضی از موارد باعث آسیب دیدگی اعصاب و حتی فلج شدن کودک شده است.

 

بی ارزش شدن جایگاه والدین

وقتی که والدین برای کنترل فرزند، مجبور به تنبیه او می شوند، خودشان می دانند که روش تربیتی مناسبی را در پیش نگرفته اند و در واقع این دسته از پدر و مادران زمانی که نمی دانند باید در مقابل رفتار ناپسند کودک خود چه واکنشی نشان دهند، از تنبیه بدنی استفاده می کنند.

بهترین روش برای کنترل فرزندان، عشق و صمیمیتی است که باید پدر و مادر به فرزند بدهند و وقتی که این محبت بین آنها نباشد و به ترس و نفرت تبدیل می شود، پس تربیت کودک بسیار سخت می شود ودر حقیقت تنبیه بدنی باعث بی ارزش شدن جایگاه پدر و مادر در خانواده می شود. والدین برای کنترل و تربیت فرزندشان از روش تنبیه بدنی استفاده می کنند باعث از بین رفتن احترامی می شود که کودک برای پدر و مادر خود قائل می شد و در نتیجه به فاصله افتادن میان کودک و والدین باعث خواهد شد و ایجاد برقراری ارتباط میان آنها خیلی سخت می شود.

 

بروز رفتار تهاجمی

طبق تحقیقات انجام گرفته، کودکانی که در 3 سالگی تنبیه می شوند پس از سن 5 سالگی از خودشان رفتارهای تهاجمی مانند فریاد زدن، بد رفتاری، پرخاشگری با دیگران و تهدید به بد رفتاری نشان می دهند، پس اگر والدین از تنبیه بدنی کودک پرهیز کنند، کودک در سنین بالاتر رفتارهای بهتری از خود نشان می دهند و بیشتر مجرمان افرادی هستند که در دوران کودکی خود تنبیه شده اند زیرا الگوی آنها والدین می باشند.

مطلب پیشنهادی: خود ارضایی کودکان، دلیل راه حل و عوارض خود ارضایی بچه

نکاتی در مورد تنبیه کودکان

بهترین روش برای تنبیه کودک، محرومیت او از چیزهایی است که به آنها علاقه دارد.

والدین در تنبیه کودک خود باید نظری مشترک داشته باشند و در صورتی که در نظر آن تناقض باشد نباید کودک متوجه این تناقض گردد.

والدین نباید ضخیت کودک را تنبیه کنند بلکه باید عمل او را تنبیه کنند و در واقع باید عمل نادرست او را تنبیه کرد.

وقتی که کودک تنبیه می شود باید حرف والدین یکی باشد و عمل تنبیه را به هم واگذار نکنند و از عبارات اشتباهی مانند «حالا ببین چه کارت می‌کنم!» استفاده نکنند زیرا باعث سردرگمی کودک می شوند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو