خوشحال‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۹ و جایگاه ایران

منبع: فرزند

136

1399/6/31

12:34


خوشحال‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۹ و جایگاه ایران

خوشحالی در ذهن هر فرد معنی متفاوتی دارد و همین اندازه گیری میزان خوشحالی را دشوار می‌کند.

اما موسسه‌ای جهانی با اندازه گیری معیارهای خاصی مانند سطح درآمد، رفاه اجتماعی، فساد اقتصادی، امید به زندگی و … سعی می‌کند میزان خوشحالی شهروندان هر کشور را اندازه گیری کند و بر اساس آن خوشحال‌ترین و ناراحت‌ترین کشورهای دنیا را مشخص کند!

برای تهیه این لیست ۱۵۶ کشور دنیا بررسی شده اند. البته امسال تغییراتی را در معیارها ایجاد کرده اند. بررسی که امسال صورت گرفته بیشتر بر روی خوشبختی و جامعه تمرکز دارد؛ بر روی فناوری‌هایی که وارد زندگی‌مان شده، هنجارهای اجتماعی که حد و مرزهای جامعه را مشخص می‌کنند و البته درگیری‌های سیاسی و دولتی. همچنین امسال میزان سخاوت و رفتارهایی از این گونه در یک جامعه، میزان دسترسی به اینترنت و اعتیاد هم بر روی رتبه شادی شهروندان یک کشور تاثیر گذار خواهد بود.

این شما و این هم ۱۰ کشور خوشحال بالای لیست امسال:

اتریش

اتریش به خصوص در زمینه حمایت اجتماعی و آزادی شهروندانش رتبه بالایی به دست آورد و هیچ شکی نیست که پایتخت آن وین نقش بسزایی در این موضوع داشت. وین به عنوان زنده‌ترین شهر دنیا هم در نظر گرفته شده است.

کانادا

پارسال کانادا در رتبه هفتم لیست قرار داشت و امسال دو پله پایین‌تر آمده. با این حال این دومین کشور بزرگ دنیا هنوز هم در هر لیستی که از کشورهای خوب که تهیه می‌شود جای دارد و این را هم تا حدی مدیون کم جمعیت بودنش است. با این زمین‌های گسترده و این جمعیت کم هر کسی می‌تواند در هر جایی از این کشور که می‌خواهد سکنی گزیند و بهشت شخصی خودش را داشته باشد!

نیوزلند

بار دیگر نام نیوزلند در جایگاه هشتم قرار گرفت. نیوزلند کشوری آرام و شگفت انگیز است که فرقی نمی‌کند برای تفریح به آن رفته باشید و یا در آن زندگی می‌کنید، در هر صورت کشوری آرمانی است. این کشور در لیست کشورهای غیر اروپایی در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

سوئد

امسال سوئد جای کانادا را گرفت و به رتبه هفتم لیست رسید. سوئد یک بار دیگر به خاطر حمایت اجتماعی بالایی که از شهروندانش می‌کند و امید به زندگی بالایی که دارد در لیست ۱۰ عدد از خوشحال‌ترین کشورهای جهان قرار گرفت.

سوئیس

امسال یک جایگاه دیگر هم پایین رفت. سوئیس بی‌طرف و دلفریب در سال ۲۰۱۵ در بالای این لیست نشسته بود اما کم کم نزول کرد و پله پله پایین آمد. اما هنوز هم اصلا کشور بدی نیست (!) و این را مدیون اقتصاد شکوفا، امید به زندگی عالی و مالیات کمی است که می‌گیرد و ثروت را از تمام دنیا به خود جلب می‌کند.

هلند

وضعیت هلندی‌ها هم بد نیست! سبک زندگی آرام و بی‌تشویش و مهمان نوازی‌شان آنها را به پنجمین کشور خوشحال دنیا تبدیل کرده است. زندگی بدون دردسر و آزادی که دارند نقاط قوتی است که لبخند را بر لب هر شهروند هلندی نشانده است.

ایسلند

با اختلاف عادلانه‌ترین کشور دنیا است. ایزوله بودن ایسلند به جای آنکه زندگی را برای شهروندان اندکش سخت کند، به عکس باعث برقراری برابر در کشور شده است. مالیات پایین، خدمات درمانی مجانی، سیستم آموزشی عالی و در دسترس برای همه شهروندان (از هر ۱۰ ایسلندی یک نفر کتاب منتشر کرده است) و طبیعت فوق العاده‌ای که در هنگام گشت و گذار در آن فکر می‌کنید به بهشت پا گذاشته اید، آیا می‌توان این‌ها را دوست نداشت؟ ! در سال ۲۰۱۸ ایسلند اولین کشوری بود که پرداخت درآمد مساوی به زنان و مردان را اجباری کرد.

نروژ

نروژ هم از سال پیش تا به حال ۱ پله پایین آمده و از سال ۲۰۱۷ دو جایگاه سقوط کرده است. با این حال هنوز هم جز کشورهای خیلی خوشبخت است. نروژ را می‌توان زیباترین کشور اروپایی دانست که فساد در آن خیلی اندک تا رو به صفر است، شهروندان آن از حمایت اجتماعی عالی برخوردارند، آزادی زیادی دارد و در بالای لیست پر رونق‌ترین کشورهای دنیا است.

دانمارک

از سال ۲۰۱۶ که دانمارک در بالاترین جایگاه این لیست قرار داشت شاهد سقوط جزئی آن بوده ایم. مردم دانمارک امید به زندگی بالایی دارند و نظام اقتصادی‌شان هیچ فسادی ندارد. به همین علت است که دانمارک می‌تواند سال دیگر برای رسیدن به رتبه اول این لیست تلاش کند.

و برنده امسال … فنلاند (بار دیگر)

امسال هم در جایگاه نخست ماند و مایه رشک کشورهایی شد که می‌خواستند امسال در این مقام بنشینند! ۵٫۵ میلیون شهروند فنلاند در چندین رتبه بندی مقام اول را کسب کرده اند. سخاوت مردمش و نظام اقتصادی بدون فسادش و تولید ناخالص داخلی عالی‌اش، به همراه مناظر خیره کننده‌اش، آزادی که دارد و ساختار اجتماعی منسجمش این کشور را به شادترین کشور دنیا برای زندگی بدل کرده است. حتی اگر نمی‌توانید در آن زندگی کنید پیشنهاد می‌کنم سفری به آن داشته باشید، چه به پایتخت شلوغ آن باشد و چه به شهرهای خلوت‌تر.

و اما جایگاه ایران …

ایران در میان ۱۵۶ کشور رتبه ۱۱۷ امین کشور شاد دنیا را به خود اختصاص داده است!

منبع: فوت و فن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو