دکتر قاسم اویس با تایید تاخیر در توزیع واکسن آنفلوانزا به دلیل آنچه که شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضا در جهان برای آن نامید ، افزود : مردم برای دریافت واکسن آنفلوانزا به داروخانه ها و سایر مراکز توزیعی که در سنوات گذشته ارائه می شد، مراجعه نکنند و در صورت ارسال به استان در زمینه چگونگی توزیع و گروه هایی که نیاز به تزریق دارند، اطلاع رسانی خواهد شد.

وی گفت : بر اساس اطلاعات معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ، واکسن آنفلوانزا حدود ۱۰ برابر سال های گذشته برای پوشش نیاز کشور از یکی از کشورهای تولیدکننده خریداری و وارد شد، ولی هنوز توزیع در سطح استانی انجام نشده است.

معاون دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران هم گفت : در دستورالعمل و پروتکل های ابلاغی به استان ها از سوی وزارت بهداشت ، هیچ اشاره ای به توزیع واکسن آنفلوانزا در سطح داروخانه ها حداقل تاکنون نشده است.

دکتر محمدرضا شیران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اگر چه مردم بر اساس عادات سال های گذشته از حالا در داروخانه ها به دنبال واکسن آنفلوانزا می گردند ، ولی تاکنون در سطح داروخانه ها این واکسن توزیع نشده و مردم مراجعه نکنند.

وی در مورد ثبت نام از متقاضیان دریافت واکسن آنفلوانزا در بعضی از داروخانه های مازندران ، گفت : به هر حال مردم به دلیل آشنایی که با متولیان بعضی داروخانه ها دارند، احتمالا برای دریافت واکسن به این مراکز مراجعه و آنها نیز نام این افراد را در فهرستشان می نویسند ولی این به معنای تامین قطعی واکسن برای این افراد نیست و در اختیار قرار دادن واکنش بر اساس اولویت هایی است که وزارت بهداشت تعیین کرده است.

شیران اضافه کرد : تمام گروه های جمعیتی در استان نیاز به تزریق واکسن آنفلوانزا ندارد و همانند سنوات گذشته گروه های دارای سیستم ایمنی پایین شامل بیماران زمینه ای چون دیالیزی، دیابتی ، بیماران خاص ، افراد بالای ۶۰ سال و کودکان زیر ۶ سال در اولویت قرار دارند و بقیه با رعایت پروتکلهای بهداشتی بخصوص استفاده از ماسک می توانند از ابتلا به این بیماری نیز جلوگیری کنند.

 بیماری آنفلوانزا یک عفونت حاد تنفسی است که سالیانه ۵ تا ۱۵ درصد از جمعیت را آلوده می‌کند. ویروس آنفلوانزا نوع " ای A " دارای سویه های متعددی است که نوع A/H۱N۱ آن اولین بار در سال ۲۰۰۹ گزارش شده و ایجاد بیماری شدیدتری نسبت به سایر سویه ها می کند. 

بر اساس اطلاعات ارایه شده پزشکی ، زمان مناسب برای تزریق واکسن آنفلوانزا ۱۵ شهریور ماه تا ۱۵ مهرماه به مدت یک ماه است. در سال های گذشته واکسن آنفلوانزا در موعد مقرر در داروخانه ها در دسترس گروه های در معرص خطر قرار داشت که به صورت آزاد بین ۴۲۰ تا ۵۰۰ هزار ریال نیز در اختیار آنها قرار می گرفت و برخی گروه ها از جمله بیماران خاص و زمینه ای این واکسن را از مراکز بهداشتی و شبکه های بهداشت به صورت رایگان دریافت می کردند.

در سال جاری با گذشت حدود ۱۵ روز از پیک اول تزریق واکسن آنفلوانزا ، این واکسن در ایران توزیع نشده است.