شرایط کاملا قرمز در تهران

34

1399/6/31

17:43


شرایط کاملا قرمز در تهران

سلامت نیوز:رئيس ستاد کروناي استان تهران با بيان اينکه تهران وارد موج سوم کرونا شده و اگر مداخلات جدي صورت نگيرد هفته‌هاي سختي را خواهيم داشت، گفت: نامه‌اي از طرف ستاد کروناي استان تهران براي بازگشت محدوديت‌هاي کرونايي به ويژه بحث دورکاري در استان تهران به وزير بهداشت ارسال شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،دکتر عليرضا زالي در حاشيه جلسه‌اي در ستاد کروناي استان تهران گفت: طي اين نامه درخواست بازگشت محدوديت‌ها از جمله بحث دورکاري مطرح شده، نظر مي‌رسد شرايط فعلي تهران شرايط سخت‌تري است. به همين دليل درخواست کرده‌ايم که مجموعه محدوديت‌هاي کميته امنيتي و انتظامي ستاد ملي در گروه‌هاي 3 و 4، به خصوص بحث دورکاري در سطح استان تهران مجدداً بازگردانده شود.

وي با بيان اينکه متاسفانه تهران شرايط کاملاً قرمزي دارد، گفت: آمار روزهاي اخير نشان از آن است که در تهران وارد موج سوم شده‌ايم، به‌گونه‌اي که فاصله‌ بين موج دوم و موج سوم فاصله بسيار کوتاهي بود. با توجه به اين که از روز شنبه تا به امروز در حال رصد وضعيت هستيم، به نظر مي‌رسد که آمار رو به افزايش است و طبيعتاً اين آمار موج گذرا تلقي نمي‌شود، آماري که الان تجربه مي‌کنيم در تطابق با شکل‌گيري موج سوم است.وي افزود:‌ البته تيم اپيدميولوژي ستاد کروناي استان تهران در حال بررسي و تحليل دقيق وضعيت است و از آنجا که دلايل متعددي در اين زمينه نقش داشته بايد به تمام اين عوامل توجه شود.


دلايل شکل‌گيري موج سوم در تهران
وي با اشاره به دلايل شکل‌گيري موج سوم کرونا در تهران، عنوان کرد: مزمن شدن بيماري و ماهيت فرسايشي آن، که البته در تمام دنيا به همين شکل است، باعث خستگي مردم شده و اکثرا انگيزه‌ها براي رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي کمرنگ‌تر شده است که البته اين اتفاق در تمام دنيا در حال رخ دادن است.

وي با بيان اينکه در طول دو هفته گذشته ميزان رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي در محيط‌هاي عمومي و خدماتي بالاي 85 درصد بود که امروز به 70 رسيده و با يک افت 15 درصدي روبه‌رو هستيم ادامه داد: اين آمار در موج دوم تا زير10 درصد در تهران افت کرد که اميدواريم اين اتفاق مجدداً تکرار نشود، بنابراين بخشي از دلايل شکل‌گيري موج سوم به دليل کم شدن رعايت شيوه نامه‌هاي بهداشتي است.

به گفته زالي، حجم مسافرت‌هاي اخير نيز بار بسيار زيادي در نقل و انتقال و چرخش ويروس داشت، البته اگرچه هنوز در رابطه با تفاوت ماهيت ويروس تهران و ساير استان‌ها مستندات کافي نداريم، اما به طور بالقوه اين احتمال وجود دارد که چرخش‌هاي بين‌شهري ويروس‌ها زمينه را براي جهش ويروس آماده کند که اين مساله خطري است که همه متخصصان حوزه پزشکي نگران آن هستند.

رئيس ستاد کروناي تهران با اشاره به تجمعات به عنوان عامل بعدي موثر در شکل‌گيري موج سوم، عنوان کرد: اگرچه بسياري از هيأت‌هاي مذهبي شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي را رعايت کردند، برخي هيات‌ها باوجود تاکيدات برخي از شيوه‌نامه‌ها را مورد توجه لازم قرار ندادند و طبيعتا تجمع در محيط‌هاي بسته و مسقف، بدون تهويه کافي و بدون رعايت اصول بهداشتي، در انتقال ويروس تاثيرگذار است.

وي شتاب در برخي از بازگشايي‌ها را عامل بعدي دانست و گفت: با تغيير شرايط مشاغل آموزشي و با توجه به بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها طبيعتا تعداد زيادي از افرادي که تا امروز در منزل بودند وارد عرصه شدند، که اين مساله نيز در افزايش انتقال و ابتلا تاثيرگذار است.


فشار زياد بر حمل‌و‌نقل تهران
زالي ادامه داد: همچنين در طول دو هفته اخير فشار بر حمل‌و‌نقل تهران بسيار افزايش پيدا کرده، الان به طور متوسط بالاي950 تا 960 هزار نفر از مترو و تعداد قابل‌توجهي در مجموع از اتوبوس استفاده مي‌کنند. در اين شرايط انتظار ما اين است که براي حل اين معضل بايد ابتدا مشکلات زيرساختي حمل و نقل فعلي تهران به خصوص در بخش مترو برطرف شود، چراکه در شرايط فعلي تنها مي‌تواند تا 30 درصد نيازها را پوشش دهد در صورتي که اين مساله بايد تا سه برابر افزايش پيدا کند.

زالي با تاکيد بر اينکه مطالعات ما نشان مي‌دهد که بالاترين نقطه در کلانشهرها و به خصوص تهران مساله حمل و نقل است عمومي است، گفت: همچنين در ناوگان اتوبوسراني از نظر تجهيزات و اتوبوس‌هاي نو تغيير محسوسي ايجاد نشده؛ بنابراين فشار جدي بر حمل و نقل عمومي تحميل شده است.وي با بيان اينکه حضور مردم در اجتماع نيز به ميزان کافي کم نشده است، ادامه داد: متاسفانه بحث خدمات الکترونيک در حوزه خدمات عمومي نيز به ميزان مورد نظر مورد توجه قرار نمي گيرد.

رئيس ستاد کرونا تهران تسامح در برخورد با افراد يا اماکني که پروتکل‌ها را رعايت نمي‌کنند را معضل جدي بعدي دانست و گفت: کلا در کشور نسبت به عدم رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي خيلي تسامح به خرج مي‌دهيم، متاسفانه هيچ محدوديتي در سفرها ايجاد نکرده‌ايم و همچنين اقدام و جرايم قطعي و بازدارنده در نظر گرفته نمي‌شود. اين در حالي‌ است که حداقل در 156 کشور دنيا از جرايم بازدارنده مانند زندان و جرائم نقدي استفاده مي‌شود.

دکتر زالي با بيان اينکه در آستانه پاييز و تغييرات اقليمي و آب و هوايي هستيم‌، گفت: دراين شرايط ميزان حضور در محيط‌هاي بسته بيشتر مي‌شود و همچنين همزماني پاندمي کرونا با ساير بيماري‌هاي تنفسي پاييز مي‌تواند در گسترش بيماري نقش زيادي داشته باشد.وي با بيان اينکه طبق پيش‌بيني‌ها زودتر از موعد وارد موج سوم کرونا در تهران شديم، گفت:

طبيعتاً در استان تهران نياز به يک‌سري مداخلات جديدتري داريم، چراکه شرايط اين استان متفاوت تر است و اگر مداخلات جدي صورت نگيرد هفته هاي سختي را خواهيم داشت.دکتر زالي در واکنش به برخي پيش‌بيني‌ها مبني بر افزايش آمار فوتي‌ها به بالاي 600 نفر در آبان، گفت: اين عددي است که فکر مي‌کنم خيلي در شرايط غيرمتعارف شکل خواهد گرفت؛ بنابراين بايد سعي کنيم به اين نقطه نرسيم و تنها راه کاهش آمار فوتي رعايت پروتکل‌ها، اعمال مداخلات جدي، به حداقل رساندن حضور مردم در اجتماعات، عدم‌شتاب‌زدگي در بازگشايي‌هاست که مي‌تواند از نظر فني به بهبود شرايط کمک ‌کند.زالي هشدار داد:

اگر متاسفانه اين بيماري به جهشي برسد که منجر به افزايش بيماري‌زايي آن شود، ممکن است مرگ‌و‌مير در عرصه جهاني و از جمله کشور ما به‌طور چشمگيري افزايش پيدا کند.

البته مطالعات تا به امروز نشان داده که جهش‌ها و شبه جهش هاي اين ويروس در ايران و خارج از کشور بر روي بحث بيماري‌زايي آن خيلي تاثير نگذاشته است، ولي متاسفانه سرعت انتقال آن افزايش يافته؛ به‌گونه‌اي که برخي مطالعات نشان داده انتقال ويروس‌هاي جهش يافته بين 8 تا 12 افزايش يافته و شايد يکي از دلايل افزايش ابتلا در تهران و ساير استان‌ها همين مساله باشد.


حجم بالاي ابتلاي مجدد در بهبوديافتگان
رئيس ستاد کروناي استان تهران با بيان اينکه الان ميزان بالايي از مراجعات و بستري کرونا در کشور و تهران به مراکز درماني افرادي هستند که قبلا يک بار مبتلا شده و مجددا دچار عفونت شده‌اند، گفت: بنابراين بحثي که در رابطه با ايمني جمعي داشتيم حتما بحث غلط و پندار نادرستي است و اينکه بگوييم اگر 60 تا 70 درصد مردم تهران و يا ايران مبتلا شوند، ايمني ايجاد مي‌شود، بحث درستي نيست.

وي ادامه داد: الان تجربه قم و ساير شهرهاي ايران نشان مي‌دهد افرادي که قبلا در معرض ابتلا بودند الان مجدداً مبتلا مي‌شوند، بنابراين تنها راه موجود واکسن است که هنوز واکسن موثر، قطعي و کارا در دسترس نيست و تنها راه موجود استفاده منظم از ماسک و رعايت شيوه نامه‌هاي بهداشتي است.وي با بيان اينکه مي‌دانيم مردم شرايط سختي دارند و ماه‌ها در رفتن به مسافرت و تفريحات محدود شده‌اند، ادامه داد:

متاسفانه اپيدمي کرونا خشن است و اين ويروس مهاجم و ناجوانمردانه عمل مي‌کند، بنابراين بهتر است کماکان رعايت کنيم.زالي با اشاره به وضعيت سخت کادر درمان و بيمارستان‌ها، با بيان اينکه در سطح کشور مجموعه معوقات به اندازه کافي محقق نشده است، عنوان کرد: البته در جلسه ستاد وزارت بهداشت، معاونت توسعه وزارت بهداشت خبرهاي خوبي را در خصوص پرداخت معوقات مطرح کردند. ولي متاسفانه ما در شرايطي وارد اپيدمي شديم که اصولا کادر درمان بين 12 تا 14 ماه معوقه داشتند، يعني حتي قبل از کرونا.

در کنار اين مساله، درآمد اختصاصي بيمارستان‌ها نيز به دليلي شرايط کرونايي کمتر شده و تنها راه موجود، جبران اين شرايط از طريق منابع دولتي به خصوص بيمه‌هاست که بايد بيش از گذشته در اين زمينه وارد عمل شده و نيازهاي درآمد اختصاصي بيمارستان‌ها را در اين شرايط سخت جبران کنند.

رئيس ستاد کروناي تهران در خاتمه با تاکيد بر اينکه بايد با کمک منابع دولتي از اين شرايط سخت و بحراني گذر کنيم، عنوان کرد:‌ از طرف ديگر هيچ چيز به اندازه نيروي انساني شاداب و با انگيزه، سيستم را از شرايط سخت نجات نمي‌دهد، بنابراين بايد با تامين نياز و مطالبات نيروهاي کادر درمان‌، به تسهيل شرايط کمک کنيم، چراکه اگر نيروي انساني آسيب‌ديده و در معرض خطر قرار گيرد، اين نکته نگران‌کننده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو