اهدای جایزه کافکا به یکی از جنجالی‌ترین نویسندگان تاریخ

منبع: ایران آرت

76

1399/6/31

19:01


میلان کوندرا که تا کنون چندین بار نامزد جایزه نوبل شده، جایزه فرانتس کافکا در سال 2020 را از آن خود کرد.

ایران آرت: انجمن فرانتس کافکا در پراگ که بنیانگذار جایزه ادبی فرانتس کافکا است از سال 2001 هر سال این جایزه را به نویسنده‌ای معاصر برای خلق اثر ادبی هنری فوق‌العاده اهدا می‌کند. علاوه بر این‌که برنده این جایزه باید کتابی منتشر کرده باشد که بیانگر کلام و اندیشه فرانتس کافکا، نویسنده معروف اهل چک باشد. حالا در سال 2020 میلان کوندرا، نویسنده چکی‌تبار فرانسوی برنده این جایزه شده است.

میلان کوندرا در سال 1929 در برنو چک‌اسلواکی متولد شد. برخی از آثار مهم نویسنده "سبکی تحمل‌ناپذیر هستی" که حالا 91 سالگی را پشت سر می‌گذارد در زمره مهم‌ترین آثار ادبیات کلاسیک قرن بیستم به شمار می‌آیند. کوندرا از سال 1975 در فرانسه زندگی می‌کند و از دهه 30 میلادی آثارش را به زبان فرانسوی می‌نویسد.

در سال 1979 دولت وقت چکسلواکی تابعیت کوندرا را لغو کرد و آثار این نویسنده در زادگاهش ممنوع اعلام شد. کوندرا دو سال بعد موفق شد تابعیت فرانسوی بگیرد. با این حال در سال گذشته میلادی جمهوری چک تابعیت زادگاه کوندرا را پس از 40 سال به او بازگرداند و سفیر  چک در فرانسه این اقدام را بازگشتی نمادین برای بزرگ‌ترین نویسنده جمهوری چک توصیف کرد و حالا کسب این جایزه بیش از پیش بر این بازگشت نمادین تاکید می‌کند.

کوندرا که بیستمین برنده جایزه فرانتس کافکا به شمار می‌آید در سال‌های اخیر کمتر در اماکن عمومی ظاهر و یا حاضر به مصاحبه با رسانه‌ها شده است.

به گزارش ایبنا، ولادیمیر زلزنی، رئیس بنیاد کافکا گفته که توانسته روز 20 سپتامبر با بیستمین برنده این جایزه صحبت کند و کوندرا به او گفته که این جایزه برایش افتخار مهمی محسوب می‌شود چرا که کافکا یکی از نویسندگانی بوده که او همیشه بسیار تحسینش می‌کرده است.

رئیس بنیاد کافکا همجنین اشاره کرد که مجموعه آثار کوندرا سهم مهم و تاثیرگذاری در فرهنگ چک دارد و امروز به بیش از 40 به زبان نیز ترجمه شده است.

سال گذشته پیر میشون، نویسنده فرانسوی برنده جایزه کافکا در سال 2019 شد.

این جایزه ده هزار دلاری همراه یک مجسمه برنز که نماد کوچکی از مجسمه فرانتس کافکا در شهر پراگ است و یک دیپلم افتخار هر سال به برنده اهدا می‌شود.

جایزه کافکا پیش از ازین به چندین نویسنده اهل جمهوری چک از جمله ایوان ورنیش، ایوان کلیما، واسلاو هاول، دنیلا هودروا و نیز نویسندگان بین‌المللی از جمله فیلیپ‌ راث، هروکی موراکامی، پیتر هاندکه و مارگارت اتوود تعلق گرفته بود.

میلان کوندرا تاکنون چندین بار نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات بوده است

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو