چگونه به نوزاد حرف زدن بیاموزیم؟

منبع: نی نی بان

77

1399/6/31

19:10


یکی از دغدغه های خیلی از مادرهای جوان و والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده اند این است که چطور به کودک شان حرف زدن یاد بدهند و مدام این سوال در ذهن شان هست که چرا بچه ی فلانی همسن بچه ی من که بود خیلی حرف می زد اما بچه ی من نمی تواند حرف بزنه؟ یا مامان بزرگ ها و پدربزرگ های عزیز مدام این موضوع را مطرح می کنند که بچه های ما از مثلا 6 ماهگی حرف می زد چرا بچه ی شما حرف نمی زند و یکسری موارد این شکلی دیگر.
حقیقت ماجرا این است که آموزش حرف زدن به نوزاد اصلا کار پیچیده ای نیست و اتفاقا خیلی هم راحت است فقط کافی است که ما در زمان برقراری ارتباط با او یکسری نکات را رعایت کنیم.

آموزش حرف زدن به نوزاد
نوزادان عاشق این هستند که با آن ها حرف بزنید و آن ها هم شروع کنند به حرف زدن با شما. اولین نکته ای که در این رابطه باید بدانید این است که نوزادان حرف زدن را از تقلید صدا و کلماتی که شما به آن ها می گویید، یاد می گیرند. پس سعی کنید تا می توانید با عشق و محبت با آن ها حرف بزنید.

از کی باید منتظر باشیم که نوزاد ما شروع کند به حرف زدن؟
پروسه ی یادگیری و حرف زدن نوزادان پروسه ی به نسبت پیچیده ای است. نوزاد اول یاد می گیرد که کلمات را درک کند و بعد از درک کلمات آرام آرام شروع می کند به حرف زدن. در واقع می توانیم بگوییم که نوزاد پنج مرحله را از تولد تا شروع به حرف زدن طی می کند:
شناسایی محیط اطراف، نوزاد در ابتدا سعی می کند با نگاه کردن به اطرافش، اجسام درون محیط را شناسایی کند
اصوات نامعلوم، در مرحله ی بعد نوزاد برای بیان درخواست هایش شروع می کند به در آوردن صداهای نامفهوم و نامعلوم مثل بب نن یا چیزی شبیه به این
اشاره به اجسام، در قدم بعدی نوزاد یاد می گیرد که چیزی را که می خواهد بهش اشاره کند و درخواست های خودش را با اشاره و در آوردن صداهای نامفهوم بیان می کند.
استفاده از شبه کلمات، در مرحله ی بعدی نوزاد یاد میگرد که از کلماتی شبیه به کلمات درست و صحیح و برای بیان درخواست هایش استفاده کند
شروع به حرف زدن، در مرحله ی آخر نوزاد شروع می کند به حرف زدن و بیان کلمات و جملات
اگر بخواهیم یک تایم برای حرف زدن بچه ها مشخص کنیم می توانیم بگوییم که بصورت عادی و نرمال نوزادان تقریبا از 12 ماهگی شروع می کنند به حرف زدن.

راه و روش های تشویق کودکان به حرف زدن
اما ببینیم چطور می توانیم نوزادمان را تشویق کنیم به حرف زدن و آیا اصلا راه و روشی برای این کار وجود دارد؟
جواب این سوال قطعا بله است. شما می توانید با بکارگیری یکسری راهکار که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم کودک دلبندتان را تشویق کنید به حرف زدن.
تشویق کودک به ایجاد صدا
یکی از بهترین کارهایی که می توانید در این زمان انجام بدهید این است که کودک تان را جلوی خودتان بشانید (منظور به شکلی است که صورت و دهان شما روبروی او قرار بگیرد) و شروع کنید به ایجاد اصواتی شبیه به ما ما ما ما دا دا دا دا دا را را را را را را تا تا تا تا
تشویق کودک با چشم و زبان
وقتی کودک تان شروع می کند به ایجاد صدا و آواسازی به چشم های او نگاه کنید، با چشم های تان او را تشویق کنید و با زبان تان او را تشویق کنید و به او محبت کنید. می توانید صداهایی که او در می آورد را تکرار کنید و با او هم آهنگ بشوید، این کارها باعث ذوق کردن کودک و تشویق او به انجام دوباره ی این کار می شود.
تقلید کارهای کودک
جلوی کودک تان بشینید و به صورت او نگاه کنید. سعی کنید کارهایی که انجام می دهد را تکرار کنید، اگر می خندد شبیه به او بخندید اگر گریه می کند شبیه به او گریه کنید و غیره.
تقلید کودک از کارهای شما
به کودک تان یاد بدهید که از شما تقلید کند. مثلا بگویید ببین من چطوری بازی می کنم تو هم مثل من بازی کن، یا مثلا بگو مامان بگو بابا و ...
جالب است بدانید که در هر کاری مهارت تقلید کردن یک مهارت ضرروی است، در آموزش حرف زدن هم این موضوع صدق می کند. روبروی کودک تان بشینید و از او بخواهید هرکاری که شما می کنید هر حرفی که شما می زنید را تکرار کند. مثلا پاهای تان را دراز کنید و از او هم بخواهید همین کار را انجام بدهد، یا مثلا دست های تان را دراز کنید، بوس بفرستید، دست بزنید و کارهای این شکلی انجام بدهید و از کودک تان هم بخواهید که این کارها را تکرار کند.
همه جا با کودک تان حرف بزنید
سعی کنید از هر موقعیتی برای حرف زدن با کودک تان استفاده کنید، وقتی دارید غذا درست می کنید، شام می پزید، لباس می پوشید، خانه را جارو می کنید، می روید بیرون و غیره. همه جا و به هر به هر بهانه ای با کودک تان حرف بزنید.
باید سعی کنید کاری کنید که محیط کاملا پر باشد از کلمات و واژگان تا کودک تان سریع تر هر واژه ای را بفهمد و یادبگیرد. موقع حرف زدن از دست های تان هم استفاده کنید، مثلا موقع خداحافظی علاوه بر اینکه می گویید بای بای با دست هم این کار را انجام بدهید، یا وقتی می خواهید بگویید چیزی نیست علاوه بر اینکه آن را به زبان می آورید سعی کنید با دست هم علامت نیست را نشان بدهید.
از کودک تان ایراد نگیرید
سعی کنید هیچ وقت حرف زدن کودک تان را مسخره نکنید و از او ایراد نگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو