تربیت درست کودکان، آموزش مسائل جنسیتی

منبع: نی نی بان

64

1399/6/31

19:26


وقتی ما به عنوان یک زوج تصمیم میگیرم که بچه دار بشویم قطعا باید بدانیم که مسئولیت خیلی بزرگی را داریم قبول می کنیم. یادتان باشد بچه بزرگ کردن با بچه تربیت کردن خیلی فرق می کند و همه ی آدم های دنیا می توانند یک بچه بزرگ کنند اما مهم تربیت کردن آن بچه است که یکی از وظایف اصلی هر پدر و مادری است.
کودکی که درست تربیت نشود نه تنها می تواند باعث بروز مشکلات و آسیب های جدی به خانواده ی خودش بشود بلکه می تواند باعث ناهنجاری های زیادی در جامعه هم بشود.
خانواده ها باید کودکان خودشان را در حوزه های مختلف اجتماعی، اخلاقی، مذهبی، فرهنگی و جنسی تربیت کنند و از بچگی آموزش های لازم را به آن ها بدهند. 

تربیت جنسی کودکان
متاسفانه تحقیقات نشان می دهد که در کشور ما صحبت کردن در رابطه با مسائل جنسی و تربیت فرزندان در این زمینه به طور کل نادیده گرفته می شود و خانواده ها بدلیل خجالت کشیدن های بیجا و نوع نگاه محافظه کارانه ای که دارند اصلا در رابطه با این مسائل با فرزندانشان صحبت نمی کنند و بلعکس در برابر کنجکاوی های طبیعی جنسی او نیز واکنش های تندی را نشان می دهند.
پس باید بدانیم که قبل از آنکه بخواهیم فرزندان مان را آموزش بدهیم باید والدین مان آموزش ببینند و راه و روش درست برخورد با کودکان را یاد بگیرند و بفهمند.
تربیت جنسی مسئله ی بسیار مهمی است و متاسفانه درست در جامعه ی ما جا نیافتاده است و وقتی صحبت از تربیت جنسی می شود بسیاری از والدین تصور می کنند که منظور آموزش روابط جنسی و نحوه ی برقراری ارتباط در این نوع مسائل است در صورتی که تربیت جنسی به هیچ عنوان به این معنی نیست و چیزی ورای این موضوع است.
اگر بخواهیم خیلی خلاصه توضیح بدهیم که تربیت جنسی چی است باید بگوییم فرآیندی است که در طی آن اعتقادات، باورها، نگرش ها و ارزش های زندگی یک انسان شکل می گیرد و در ادامه ی مسیر زندگی اش بر جنبه های مختلف وجودی او مثل روابط عاشقانه اش، صمیمیت اش با افراد مختلف، هویت و گرایش های جنسیتی او تاثیر میگذارد. چیزی که در تربیت جنسی خیلی اهمیت دارد نوع رفتار والدین و میزان مهارت و دانش آن ها در برخورد با این مسائل است.

اصول تربیت جنسی در کودکان
اما ببینیم چه نوع رفتارها و نگرش هایی می تواند در تربیت جنسی کودک تاثیر گذار باشد:
اصل اول: باور این مسئله که تربیت جنسی کودک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است
قبل از هرچیزی والدین باید باور داشته باشند که تربیت جنسی یکی از اصول تربیتی خیلی مهم است و باید بدور از هرگونه نگاه بدبینانه ای، مسائل مربوط به آن را در چارچوب های خودشان به فرزندان شان آموزش بدهند.
اصل دوم: توجه والدین به رفتارها و نوع روابطشان در حضور فرزندانشان
نوع رفتار والدین در تربیت فرزندان خیلی اهمیت دارد. در واقع، رفتار پدر و مادر باید به شکلی باشد که بچه ها متوجه علاقه و احترام میان آن ها بشوند اما در عین حال بایستی حد و مرزهای مشخصی هم میان آن ها رعایت بشود تا حس کنجکاوی بچه ها تحریک نشود.
به عنوان مثال، پدر و مادرها بهتر است که جلوی فرزندان شان یکسری از شوخی ها و مزاح های عاشقانه را انجام ندهند تا علامت سوالی در ذهن کودک شان پیش نیاید و ذهن شان را در گیر نکند.
همچنین، نوع پوشش هم خیلی اهمیت دارد و والدین باید سعی کنند لباس های خیلی تنگ و بدن نما به شکلی که اندام های جنسی آن ها نمایش داده بشود، را در حضور فرزندان شان نپوشند و یک حریم خصوصی برای خودشان در پشت در بسته ی اتاق خواب شان داشته باشند.
به علاوه، والدین باید سعی کنند از همان 6 ماهگی اتاق خواب کودک شان را جدا کنند، البته این جدایی نباید منجر به بی توجهی بشود و باید سعی کنند اتاق خواب کودک را نزدیک اتاق خواب خودشان در نظر بگیرند تا هر زمان که فرزندشان به آن ها احتیاج داشت سریع متوجه بشوند و بتوانند به سراغش بروند.
در نهایت والدین باید سعی کنند از همان بچگی به فرزندان شان یاد بدهند که موقع ورود به اتاق هرکسی باید حتما در بزنند و تحت هیچ شرایطی بدون اجازه وارد اتاق خواب آن ها نشوند.
اصل سوم: توجه به برنامه ها و فیلم های تلویزیون
پدر و مادرها باید سعی کنند در زمان حضور فرزندشان فیلم ها و برنامه هایی را ببینند و دنبال کنند که مناسب سن بچه ها است. یادتان باشد که رسانه می تواند نقش بسیار مهمی را در تربیت بچه ها ایفا کند پس خیلی مراقب باشید که چه فیلم و برنامه ای را در حضور فرزندان تان میبیند.
اصل چهارم: آموزش نوازش ها و لمس های خوب و بد
پدر و مادر باید از سنین پایین (تقریبا 4 سالگی) به بچه های شان نواحی خصوصی بدن شان را آموزش بدهند و به آن ها یاد بدهند که چه نوازش یا لمسی از سمت دیگران مجاز و چه نوازش و لمسی غیر مجاز است.
باید به بچه ها یاد داده بشود که چه کسانی مجاز هستند آن ها را در آغوش بگیرند و نوازش کنند و چه کسانی این اجازه را ندارند.
اصل پنجم: به سوالات جنسی کودکان درست پاسخ دهید
مراقب واکنش ها و عکس العمل های تان در مقابل سوالات جنسی کودکان باشید. مثلا اگر کودک تان از شما پرسید که "پدر من چجوری به دنیا آمده ام؟" لازم نیست جزئیات مفصلی از نحوه ی شکل گیری جنین در رحم مادر و بزرگ شدن آن بگویید، قبل از این کار مطمئن بشوید که منظور کودک تان را درست متوجه شده اید یا نه. از او بپرسید که منظورش چی است؟ ممکن است این کودک فقط بخواهد بداند که در کدام بیمارستان متولد شده یا مثلا چطور از بیمارستان به خانه آورده شده.
باید سعی کنید واکنش و به دنبال آن جوابی که به سوال کودک تان می دهید دقیق، مختصر و متناسب با سن و سال او باشد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو