در انتخاب مرطوب کننده به چه نکاتی توجه کنیم؟

در انتخاب مرطوب کننده به چه نکاتی توجه کنیم؟


منبع: آرگا

119

1399/6/31

23:53


یکی از مهمترین موارد در انتخاب مرطوب کننده مناسب در وهله اول شناخت پوست می باشد. با دانستن اینکه پوست شما از چه نوعی است می توانید مرطوب کننده بهتری را برای پوست خود انتخاب نمایید.

در انتخاب مرطوب کننده به چه نکاتی توجه کنیم؟

در حال حاضر انواع مختلفی از نرم کننده در بازار وجود دارند که باعث شده تا انتخاب یک محصول از بین صدها محصول کار سخت و دشواری باشد، برای انتخاب یک نرم کننده مناسب نکات مهی وجود دارند که می توانیم با بررسی آنها یک مرطوب کننده ایده آل و مناسب پوست داشته باشیم.

انتخاب مرطوب کننده مناسب

امروزه کرم ها، پمادها، لوسیون ها و فلوئیدها و همچنین محصولات بیشماری در بازار وجود دارند که به عنوان مرطوب کننده پوست از آنها استفاده می شود. مسلما انتخاب یک مرطوب کننده مناسب از بین این محصولات بیشمار کاری سخت است، به همین جهت در این مطلب می خواهیم به معرفی نکات مهم برای خرید مرطوب کننده مناسب بپردازیم تا بتوانید محصولی مناسب پوست خود بیابید. قبل از هر چیزی باید بدانید استفاده از مرطوب کننده به ویژه برای اشخاصی که دارای پوست خشک هستند بسیار ضروری می باشد، بعلاوه افرادی که پوست چرب دارند نیز باید از مرطوب کننده ها استفاده نمایند. استفاده از یک مرطوب کننده مناسب باعث می شود تا شما پوستی سالم و شاداب داشته باشید.

انتخاب مرطوب کننده پوست

شناخت پوست

قبل از برگزیدن مرطوب کننده مناسب باید بدانید که چه نوع پوستی دارید، پوستتان خشک است یا نرمال؟ چرب است یا مختلط؟ یا اینکه پوستتان صاف است یا مستعد آکنه؟ دانستن تمامی این موارد برای انتخاب مرطوب کننده ای مناسب لازم و ضروری می باشد. پس قبل از هر چیزی از نوع پوست خود مطلع شوید.

نکات مهم در انتخاب مرطوب کننده

مرطوب کننده برای پوست های خشک

افرادی که دارای پوست خشک هستند، بهتر است از مرطوب کننده های سنگین مثل کرم های مرطوب کننده استفاده نمایند. باید در زمان انتخاب این محصولات به دنبال برچسب هایی مثل دایمتیکون و هیالورونیک اسید باشید، این مواد باعث آبرسانی به پوست می شوند. علاوه بر این برخی دیگر موارد مثل گلیسیرین، پروپیلن گلیکول، پروتئین و اوره نیز می توانند باعث جذب آب توسط پوست شوند. در کنار اینها موادی مانند وازلین، لانولین و برخی روغن های معدنی باعث ایجاد سدی در برابر تبخیر رطوبت بر روی پوست می شوند. اشخاصی که دارای پوستی خشک هستند برای رفع خشکی پوست بهتر است قبل از استفاده از مرطوب کننده، سرم مرطوب کننده مناسب استفاده نمایند تا رطوبت رسانی به پوستشان بهتر صورت گیرد.

مرطوب کننده و چگونگی گزینش آن

مرطوب کننده برای پوست های حساس

افرادی که دارای پوستی حساس هستند بایدد همیشه از مرطوب کننده هایی استفاده نمایند که بدون بو، عطر و رنگ باشد و به همین جهت باید عبارت هیپوآلرژیک بر روی محصول انتخابی وجود داشته باشد. هیپوآلرژیک یعنی محصول مربوطه باعث ایجاد حساسیت روی پوست نمی گردد. افراد دارای پوست حساس باید از مرطوب کننده هایی استفاده نمایند که تنوع مواد تشکیل دهنده در آنها کمتر از دیگر محصولات باشد. مواد کمتر در این محصولات باعث کاهش تداخل احتمالی خواهد شد. افرادی که دارای پوست حساس هستند باید از محصولات دارای ترکیبات لایه بردار مثل آلفاهیدروکسی اسیدها، گلیکولیک اسید، رتینوئیک اسید و سالیسسلیک اسید و همچنین دارای الکل استفاده نکنند.

روش صحی برگزیدن مرطوب کننده پوست

مرطوب کننده برای پوست های اگزمایی و خارش دار

افراد دارای پوست های اگزمایی و خارش دار باید از پمادهایی استفاده نمایند که دارای روغن های معدنی و وازلین باشد زیرا این موارد باعث می شوند تا ترک های پوستی بهبود یافتند و انعطاف پذیری پوست حفظ شود. حال اگر استفاده از این دسته مرطوب کننده ها پوست را بهبود نبخشید و تسکین نداد بهتر است از پماد هیدروکورتزون برای دو هفته استفاده شود. استفاده بیشتر از این پماد باید با تجویز پزشک انجام شود زیرا می تواند باعث نازک شدن پوست شود و مشکلات پوستی دیگری ایجاد نماید. پوست های دارای ترک و اگزما دار نباید از مرطوب کننده های دارای اسید لاکتیک و اوره استفاده نمایند زیرا ممکن است باعث افزایش تحریکات پوستی شوند.

روش صحیح برای گزینش یک مرطوب کننده

مرطوب کننده برای پوست های نرمال

درست است که اکثر افراد به دنبال مرطوب کننده های سبک با پایه آب برای استفاده هستند اما اغلب کرم ها و مرطوب کننده های موجود برای پوست های نرمال قابل استفاده می باشند. بیشتر مرطوب کننده های مناسب پوست های نرمال دارای ترکیباتی بر پایه سیلیکون مثل Cyclomethicone و روغن های سبک می باشند.

روش انتخاب مرطوب کننده

مرطوب کننده برای پوست های مختلط

افرادی که دارای پوستی مختلط هستند برای تامین نیازهای پوست خود به چیزی بیشتر از یک مرطوب کننده نیاز دارند:

  • مرطوب کننده ای سبک برای تمام صورت یا قسمت های چرب.
  • یک مرطوب کننده سنگین برای قسمت های خشک صورت که بهتر است دارای روغن جوجوبا یا شی باتر باشد.

استفاده از مرطوب کننده های بالا، حالتی مناسب و ایده آب برای استفاده از مرطوب کننده برای پوست های مختلط می باشد، اما حقیقت این است که اغلب افراد حوصله مصرف همزمان این دو مرطوب کننده را ندارند و ممکن است تمایلی به خرید دو محصول نیز نداشته باشند از این رو به این دسته از افراد توصیه می شود که از مرطوب کننده هایی استفاده نمایند  که دارای ترکیبات و روغن های غیر کمودوژن زا مثل اسکوالن، روغن آرگان، گل رنگ و روغن دانه کنف استفاده نمایند. واژه غیر کمودوژن زا یعنی ترکیباتی که در محصول وجود دارند باعث نمی شوند تا منافذ پوستتان پسته شود و ایجاد آکنه نمی کنند. موضوع دیگری که در این مورد باید به آن توجه داشت این است که اگر فقط از یک محصول برای تمام صورت استفاده می شود نباید به هیچ وجه دارای ترکیبات ضد آکنه و لایه بردار باشد، زیرا این مواد باعث می شوند تا قسمت های خشک صورت تحریک شده و خشک تر شوند.

انتخاب مرطوب کننده مناسب

مرطوب کننده برای پوست های چرب

اغلب افرادی که دارای پوست چرب هستند گمان دارند که نیازی به مصرف مرطوب کننده و انتخاب یک مرطوب کننده مناسب ندارند، باید بدانید که این موضوع کاملا اشتباه بوده و پوست نیاز به آبرسانی دارد. آبرسانی به پوست های چرب به منظور تنظیم میزان چربی پوست ضروری می باشد، از این رو اگر در پوست خود احساس خشکی نمایید، چربی بیشتری ترشح می شود که این موضوع باعث ایجاد آکنه و بدتر شدن آن خواهد شد. اشخاصی که دارای پوست چرب می باشند باید از محصولاتی سبک تر مثل سرم، ژل، فلوئیئ و لوسیون ها استفاده نمایند. در بین این محصولات سرم های پوست نسبت به دیگر محصولات قیمت بیشتری داشته و بیشتر برای کسانی مناسب می باشند که علاوه بر مرطوب کننده از محصولات دیگری مانند روشن کننده، ضد چروک و ضد آکنه نیز استفاده می کنند. برای انتخاب مرطوب کننده باید به دنبال محصولاتی باشید که عبارت های oil free و non comodogenic بر روی آنها درج شده باشد، این عبارات یعنی محصول فاقد چربی بوده و منافذ پوست را نمی بندد. بعضی از مرطوب کننده های پوست های چرب دارای ترکیبات مات کننده ای مثل سیلیکا، دایمیتیکون، نشاسته، سیکلودکسترین و تیتانیوم دی اکسید می باشند. وجود این ترکیبات اضافه باعث جذب چربی اضافه پوست می شود و براقیت پوست را از بین خواهد برد و باعث می شود تا پوست ظاهری مات داشته باشد.

نکات مهم در برگزیدن مرطوب کننده ای مناسب

بافت مرطوب کننده

این موضوع که شما بعد از استفاده از مرطوب کننده چه حسی را تجربه می کنید خیلی مهم است و فاکتور مهمی در گزینش مرطوب کننده می باشد. به خاطر داشته باشید که افراد دارای پوست های چرب باید از محصولات چرب و سنگین استفاده نمایند. وازلین یکی از بهترین و در عین حال ارزان ترین مرطدب کننده برای پوست می باشد که اگر بعد از حمام استفاده شود تاثیر گذارتر خواهد بود، ولی بیشتر افراد به دلیل احساس چرب بودنی که به پوست می دهد از آن استفاده نمی کنند. از این رو افراد می توانند از لوسیون های بعد از حمام بجای وازلین استفاده نمایند. وجود ترکیباتی مانند ستیل الکل، پالمتیک اسید و دایمتیکون در بعضی از مرطوب کننده ها باعث می گردد تا فراورده نیمه شفاف شده و جلوه ای مخملی داشته باشد.

برگزیدن مرطوب کننده

عطر مرطوب کننده

بو و عطر محصولاتمرطوب کننده بخصوص آنهایی که برای پوست صورت انتخاب می شوند خیلی مهم می باشد چون در نزدیکی بینی مورد استفاده قرار می گیرند و ممکن است برای فرد آزار دهنده باشد. افراد دارای پوست های مستعد آکنه و حساس بهتر است از مرطوب کننده های بدون بو استفاده نمایند.

مرطوب کننده ای حاوی SPF

بعضی از کرم های مرطوب کننده دارای SPF می باشند. یعنی می توانند از پوست در مقابل اشعه UVB محافظت کنند. توجه داشته باشید که این دسته از مرطوب کننده ها هیچ گاه نمی توانند جای ضد آفتاب را بگیرند ولی استفاده از این محصولات برای کسانی که از ضد آفتاب استفاده نمی کنند تا حدودی بهتر از هیچی است. در رابطه انتخاب مرطوب کننده دارای SPF باید به عدد مربوط به آن توجه نمایید که حداقل ۱۵ و بیشتر از آن باشد.

نکات مهم در گزینش مرطوب کننده

زمان و تعداد دفعات استفاده از مرطوب کننده ها

مرطوب کننده را باید در طول روز حداقل دو مرتبه استفاده نمود، افرادی که دارای پوست خشک می باشند باید بیش از دو مرتبه از مرطوب کننده استفاده کنند. بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده وقتی است که پوست هنوز رطوبت دارد مثا زمان بیرون آمدن از حمام، بعد از خشک نمودن پوست. بهتر است که مرطوب کننده با شدت زیاد به پوست مالیده نشود.

روش صحیح برگزیدن مرطوب کننده

نکات مهم در رابطه با مصرف

در زمان مصرف مرطوب کننده و برگزیدن آن به موارد و نکات زیر توجه داشته باشید:

  • از مرطوب کننده های سنگین در شب و از نوع سبک آنها در طول روز مصرف کنید، بعلاوه بعتر است از مرطوب کننده های سنگین تر برای بدن استفاده نمایید.
  • بهتر است زمان حمام کردن بخصوص در فصل سرما و زمستان از دو آب داغ استفاده ننمایید، این موضوع باعث می شود تا پوستتان خشک تر شود.
  • توجه داشته باشید که محصول مناسب بدن شما لزوما برای صورت نیز مناسب نیست، وازلین، روغن های کاکائو، روغن نارگیل؛ نخل و موم ها ممکن است باعث بسته شدن منافذ پوست گردند و در پوست ایجاد جوش نمایند.
  • ویتامین A و آلفا هیدروکسی در مرطوب کننده ها اثرات ضد پیری به دنبال دارد.
  • مرطوب کننده های دارای آنتی اکسیدان ها مثل ویتامین C، ویتامین E و چای سبز، بابونه و انار باعث می شوند تا فرد مصرف کننده دارای پوستی تازه و سالم باشد.
  • در زمان خرید مرطوب کننده مناسب به بسته بندی آنها توجه داشته باشید زیرا برخی از مواد موجود در مرطوب کننده ها ممکن است بر اثر نور آفتاب و هوا از بین بروند، پس بسته بندی های شیشه ای مناسب نیستند.

گزینش یک مرطوب کننده مناسب

کرم مرطوب کننده یا آبرسان

در انتخاب کرم مرطوب کننده باید بدانید که مرطوب کننده با آبرسان متفاوت است. تفاوت بین این دو را می توانیم در چگونگی تامین نیازهای رطوبتی پوست بدانیم، اما در کل اثر این دو با هم تفاوت ندارد. از کرم مرطوب کننده بیشتر باید برای پوست های خشک استفاده نمود و از کرم های آبرسان برای پوست های دی هیدراته. البته در حال حاضر کرم های وجود دارند که هر دو قابلیت را داشته و حفظ رطوبت و آبرسانی را با هم انجام می دهند.

انتخاب نمودن مرطوب کننده

مرطوب کننده مناسب

بعد از بررسی های انجام شده و کسب اطلاعات از مرطوب کننده ها می توانید مرطوب کننده مناسب برای پوست خود را انتخاب نمایید. فقط یادتان نرود که قبل از هر موضوعی باید پوست خود را بشناسید و بدانید که چه نوع پوستی دارید، قبل از انتخاب مرطوب کننده حتما کیفیت و مواد آن را بررسی کرده و سپس خریداری نماید. به خاطر داشته باشید که بالا بودن قیمت مرطوب کننده دلیل بر با کیفیت بودن آن نمی باشد. استفاده از مرطوب کننده صرف زمان زیادی نمی خواهد و چند ثانیه در روز کفایت می کند ولی نتایجی که به دست می آید غیر قابل انکار است.

در نهایت فراموش نکنید که مصرف آب مهمترین راه برای مرطوب نگه داشتن بدن است، نوشیدن مناسب آب در طول روز نه تنها باعث می شود پوستی شاداب داشته باشید بلکه سایر ارگان های بدن را نیز بهبود می بخشد. همچنین می توانید در لینک مقابل با نحوه تهیه و فواید انواع مرطوب کننده طبیعی آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو