آخرین وضعیت تورهای داخلی و خارجی | خارج، از دسترس خارج نیست!

آخرین وضعیت تورهای داخلی و خارجی | خارج، از دسترس خارج نیست!


منبع: همگردی

88

1399/7/1

12:50


آخرین وضعیت تورهای داخلی و خارجی | خارج، از دسترس خارج نیست!

با گسترش شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، همه تورهای مسافرتی داخلی و خارجی و به تبع آن، بسیاری از پروازهای داخلی و خارجی لغو و صنعت گردشگری وارد یک دوره اغمای طولانی مدت شد. اما هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که کرونا، علاوه بر تعطیلات نوروزی، شیرینی تورهای تابستانی را نیز به کام ما تلخ کند. حال که روزهای ابتدایی پاییز 99 را پشت سر می گذاریم، هنوز هم این قصه پر غصه به سر نرسیده و همچنان، قرنطینه از درب منازل تا گیت فرودگاه های کشور ادامه دارد. اگرچه چند وقتی است که امکان رزرو تور داخلی فراهم شده، اما بسیاری از متقاضیان تورهای خارجی، همچنان منتظر انتشار اخباری مبنی بر بازگشایی مرزها و برگزاری تورهای خارجی هستند. اما از آخرین وضعیت تورهای خارجی چه خبر؟

آخرین وضعیت تورهای داخلی و خارجی | خارج، از دسترس خارج نیست! 2

تورهای داخلی و دو راهی سفر و قرنطینه!

اگرچه دولت محترم، قوانین منع سفر را از همان روزهای ابتدایی تعطیلات نوروزی، به اجرا در نیاورد، اما بسیاری از هموطنان ما، به خاطر حفظ جان خود و سایرین هم که شده، قید تورهای نوروزی را زده و تعطیلات عید را به نوعی خانه نشین شدند. البته به این امید که این خانه نشینی را با یک تور تابستانی، جبران کنند. بعد از فروکش کردن موج اول کرونا، قطار تور داخلی، به روی ریل خود بازگشته و مراکز و جاذبه های گردشگری در بسیاری از شهرهای توریستی، با رعایت پروتکل های بهداشتی پذیرای گردشگران تورهای داخلی شدند. شهرهایی که در وضعیت سفید به سر می بردند، با استقبال بیشتری مواجه شدند. از جمله این موارد می توان به تور کیش، تور قشم و تور چابهار اشاره کرد. در شهر مقدس مشهد هم با وجود این که صحن های داخلی حرم مطهر رضوی، در این مدت، به صورت کامل بازگشایی نشدند، باز هم ظرفیت بسیاری از هتل های این شهر، اغلب تکمیل شد. اما با شروع موج دوم و سوم کرونا، باز هم چند روزی است که چابهار در وضعیت قرمز قرار گرفته و این موضوع، باعث کنسل شدن تورهای چابهار شده است.

پیاده روی اربعین، امسال برگزار نخواهد شد!

پیاده روی اربعین، امسال برگزار نخواهد شد!

از اسفندماه سال 98 و همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا، ایران و عراق مرزهای هوایی و زمینی خود را بسته و کشور عراق نیز در ماه محرم، شهرهای کربلا و نجف را قرنطینه کرد. با ادامه دار شدن شیوع کرونا، دولت عراق رسما اعلام کرد که امسال پیاده روی اربعین برگزار نخواهد شد، آقای رییس جمهور نیز این بار صراحتا اعلام کرد که امسال مراسمی با عنوان راهپیمایی اربعین چه در داخل کشور و چه در کشور عراق نخواهیم داشت. با این اوصاف گویا، امسال فیض شرکت در راهپیمایی پرشور اربعین را از دست خواهیم داد.

لغو تورهای اروپا؛ تور اروپایی ظریف هم لغو شد!

چند ماهی است که اتحادیه شینگن، مرزهای داخلی خود را بر روی شهروندان کشورهای عضو شینگن باز کرده است، این در حالی است که مرزهای خارجی این کشور، همچنان بسته خواهند ماند. در این مدت، اتحادیه اروپا، محدودیت های سفر به قاره سبز را بارها و بارها تمدید کرد و سفارتخانه های کشورهای عضو در ایران، از ارائه خدمات به متقاضیان ویزای توریستی شینگن، خودداری کرده اند. حال با پایان یافتن فصل تابستان، که فصل داغ برگزاری تورهای اروپایی بود، احتمالا اتحادیه اروپا دیگر عجله ای برای بازگشایی مرزهای خارجی شینگن، بر روی متقاضیان ایرانی تور اروپا نداشته باشد. در نتیجه فعلا باید بیخیال سفر به اروپا شوید. حتی شما دوست ظریف! (روزنامه بیلد آلمان: تور تابستانی وزیر امور خارجه ایران، به اروپا لغو شد.)

تورهای ترکیه، در رودربایستی اروپا

در میان تورهای خارجی، تور ترکیه به علت عدم نیاز به اخذ ویزا و نیز هزینه های کم اقامت در این کشور، همواره مورد استقبال گردشگران ایرانی بوده و شهرهای توریستی ترکیه، هر ساله پذیرای گردشگران ایرانی بسیاری هستند. اما با بسته شدن مرز ترکیه در آخرین روزهای سال 98، همه تورهای ترکیه، به علاوه همه پروازهای ایران به مقصد ترکیه لغو گردیده و حتی به کسانی که برای انجام امور انگشت نگاری ویزای کانادا، از یکی از دفاتر خدمات ویزای کانادا در کشور ترکیه، وقت قبلی گرفته بودند هم، اجازه ورود داده نشد. امروز که در حال نگارش این مقاله برای شما هستیم، علیرغم انتشار اخبار ضد و نقیض و گمانه زنی هایی که در این مدت به وجود آمده، مرز ترکیه همچنان بر روی ایرانیان بسته است و تنها راه سفر به این کشور، تهیه پروازهای قطری است که بلیط آن ها با قیمت نجومی، 30 میلیون (به بالا) به فروش می رسند. هرچند که زمزمه هایی مبنی بر راه اندازی مجدد پرواز ماهان و ایران ایر تور به مقصد استانبول شنیده می شود.

کدام تور خارجی برگزار می شود؟

بسیاری از مسافرین، در مورد تاریخ برگزاری مجدد تور خارجی به مقصد کشورهای مختلف می پرسند. بی مقدمه بگویم که هیچ تاریخ دقیقی برای برگزاری این تورها وجود ندارد و تا زمانی که مرز یک کشور باز نشود، هیچ تور مسافرتی به مقصد آن کشور برگزار نخواهد شد. اما با این وجود، هستند کشورهایی که هم وطنان ما مشکلی برای سفر به آن کشورها نخواهند داشت. ارمنستان یکی از کشورهای همسایه ایران است، که در سال های اخیر، به یکی از مقاصد توریستی مورد توجه گردشگران ایرانی تبدیل شده است. از دلایل محبوبیت تور ارمنستان، عدم نیاز به اخذ ویزای ارمنستان و نیز ارزان بودن هزینه های اقامت در این کشور است. از اواسط شهریور 99، دولت ارمنستان تصمیم بر بازگشایی مرزهای این کشور بر روی گردشگران ایرانی گرفته است. البته ارمنستان تنها کشوری نیست که ممنوعیت ورود گردشگران ایرانی را از میان برداشته است. مجمع الجزایر مالدیو نیز، در واپسین روزهای تابستان، محدودیت های سفر به این کشور را از میان برداشت؛ تا پاییز که فصل شلوغ گردشگری در مالدیو است را از دست ندهد. در نتیجه در حال حاضر، تور مالدیو، تنها تور گرمسیری فصل سرد سال است که هموطنان ما می توانند آن را تهیه نمایند.

شرایط خاص سفر در دوران شیوع کرونا

شرایط خاص سفر در دوران شیوع کرونا

اگرچه طبق توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا، بهتر است تا حتی الامکان از رفتن به سفرهای غیر ضروری خودداری کنید، اما اگر قصد سفر داشته و نمی توانید بیش از این صبر کنید، بهتر است با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی سفر کنید. از پروازهای فرست کلاس و یا پرواز اکونومی، با صندلی های یک در میان خالی استفاده کرده و اگر به همراه خانواده یا دوستان خود سفر می کنید، حتما همگی در کنار هم و با رعایت فاصله از اشخاص و یا گروه های دیگر قرار بگیرید. از ماسک و مواد ضد عفونی کننده استفاده کنید، هرچند که سفر را کمی برای شما سخت تر کند. به هر حال سلامتی، مهم تر از تور و تفریح است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو