بزرگ شده توسط گرگ ها (Raised by Wolves )

اگر از طرفداران ریدلی اسکات باشید، به خوبی از فضای مورد علاقه او در فیلمسازی آگاه هستید. فیلمسازی که با ساخت مجموعه فیلمهای « بیگانه » به شهرت رسید و تا سال گذشته نیز از گوشه و کنار این داستان فیلمهای دیگری مانند « پرومتئوس » را ساخت. بزرگ شده توسط گرگ ها (Raised by Wolves )  البته ربطی به بیگانه های اسکات ندارد ( حداقل تا الان ارتباطی یافت نشده مگر اینکه در ادامه تصمیم دیگری گرفته شود! ) اما کماکان فضای آن در دوره پساآخرالزمان سپری می شود که زندگی بر روی زمین به نابودی کشیده شده و دو ربات به سیاره ای به نام « کپلر ب – 22 » می آیند تا کودکانی را پرورش دهند و نسل بشریت ادامه پیدا کند.

به طور مشخص بر روی سیاره جدید خبری از امکانات کره زمین و زیبایی های خاص آن خبری نیست. به همین دلیل دو رباتی که وظیفه پرورش انسان را دارند با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند و حتی برخی از جنین ها را از دست می دهند تا اینکه در نهایت موفق به پرورش انسان می شوند. اما ورود میترایک‌ ها به سیاره کپلر ب-22 کار را برای آنها سخت می کند. افراد متعصب مذهبی که راه و رسم خشونت پیش گرفته اند و اهداف دیگری در سر دارند.

بزرگ شده توسط گرگ ها (Raised by Wolves )

« بزرگ شده توسط گرگ ها » فیلمنامه ای ارجینال و ایده های بکری دارد که اگر مخاطب کمی حوصله به خرج دهد و از ریتم نسبتاً کُند ابتدایی قصه ناامید نشود، می تواند تبدیل به یک سریال علمی – تخیلی جذاب تبدیل شود. اسکات پیش از این نیز در آخرین فیلمش درباره موجود ترسناک بیگانه با عنوان « Alien: Covenant » انسان ها را به سیاره ای جدید برای جستجوی حیات و کشف تمدن سوق داد و حال در سریال جدیدش نیز بار دیگر انسان ها را از زمینی که آن را خراب کرده و به نابودی کشانده جدا کرده و در پی تجربه مجدد زندگی او در سیاره ای دیگر است. سیاره ای که فعلاً نشانی از تخریب بشر در آن به چشم نمی خورد.

شاید « بزرگ شده توسط گرگ ها » در نگاه اول سریالی اکشن به نظر برسد اما اثر جدید اسکات حرف های بیشتری از یک اکشن ساده برای گفتن دارد. در سریال بار دیگر ما با جنگ های مذهبی مواجه می شویم. جنگ هایی که بر روی کره زمین همواره برقرار بوده و خسارتی سهمیگن بر جای گذاشته است. حالا در سیاره ای جدید بار دیگر تحمیل ایده و متاثر از آن، خشونت فراوان بار دیگر شعله ور شده است. تقابلی که نشانه ای از عقلانیت در آن وجود ندارد و سیاهی و نابودی بیشتری نقش ممکن را ایفا می کند. سریال به خوبی این مسئله را مورد ارزیابی قرار می دهد که حتی در آخرالزمان و زمانی که انسان آخرین نفس هایش را می کشد، چگونه میل به بقا و تغییر وضعیت به نفع خود می تواند ما را وادار به اقدامات خشن نماید. انسانی که اقدامات قبلی اش بر روی سیاره زمین ظاهراً کافی نبوده و حال خاصیتی فرا سیاره ای پیدا کرده است!

بزرگ شده توسط گرگ ها (Raised by Wolves )

خوشبختانه « بزرگ شده توسط گرگ ها » از لحاظ کیفی نیز اثری قابل ستایش است. شبیه سازی بسیار خوبی از مدل های سیاره جدید در سریال انجام شده و خالقین سریال به این مقوله توجه ویژه ای داشته اند که محیط رخداد داستان باورپذیر باشد. از این حیث می توان گفت که « بزرگ شده توسط گرگ ها » در بین سریال های کنونی که در حال پخش هستند، یکی از بهترین جلوه های ویژه را دارد که یک مزیت برای عاشقانه سریال های تخیلی محسوب می شود.

در نهایت باید گفت که سریال جدید ریدلی اسکات نه یک اکشن پر زد و خورد سطحی مانند سریال های فضایی دیگر، بلکه بیشتر اثری متفکرانه است که از تماشاگرش انتظار اندیشه دارد. در حال حاضر کمتر سریال علمی تخیلی در حال پخش است که به فیلمنامه آن تا این حد اهمیت داده شده باشد و مسائل بشری و شخصیت پردازی در آن برجسته باشد. تماشای « بزرگ شده توسط گرگ ها » یک فرصت عالی برای علاقه مندان به سریال های تخیلی است که در صورت تردید در تماشای آن تنها کافی به اسم ریدلی اسکات توجه کنند تا تردیدشان برای تماشای سریال از بین برود!

 

           

منتقد : رضا توسلی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید