آینده خدمات بهداشت و درمان پس از پاندمی کرونا

69

1399/7/1

15:59


آینده خدمات بهداشت و درمان پس از پاندمی کرونا

سلامت نیوز-*شکیب الحق: پاندمی کرونا با همه مشکلات و چالش های مهم آن در حوزه بهداشت و درمان می تواند به نیرو محرکه ای قدرتمند برای ایجاد تغییرات بنیادی و مهم در مقابله با همه گیری های آینده تبدیل شود.

به گزارش سلامت نیوز، برای تحقق بخشیدن به رویای سازمان بهداشت جهانی و ایجاد سیستم بهداشت و درمان کارامد برای همه افراد جامعه باید سهام داران ، دولت ، اعضای کادر و درمان کشورها ، بیماران ، خیرین و همه افراد جامعه با یکدیگر تعامل و همکاری سازنده داشته باشند تا با تدوین استراتژی های مناسب بتوان اینده ای درخشان را برای سیستم بهداشت و درمان جهانی که تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفته است دوباره ترسیم کرد. در حالی که بررسی تاثیر بلند مدت ویروس کرونا بسیار دشوار به نظر می رسد اما می توان بر مبنای شواهدی که تا به امروز در اختیار داریم ، حدس و گمان های علمی از اقدامات مثبت و تاثیر گذار آینده را در ذهن خود تجسم کنیم .

در سراسر جهان ، ویروس کرونا توانسته است تا نهادها و سازمان های محلی و کشوری بهداشت و درمان اعم از دولتی و خصوصی را به سازگاری برای انجام خدمات بهداشتی و درمانی جدید تشویق کند که از تمرکز بر دورکاری و خدمات پزشکی از راه دور گرفته تا اتوماسیون و آسان نمودن قوانین و مقررات برای بهره گیری از درمان ها و اقدامات پیشگیری جدید را شامل می شود. همزمان موج جدیدی از سازگاری را نیز در افراد سالم و بیماران مبتلا به ویروس کرونا شاهد هستیم که در مرحله سازگاری با نرم افزارها و تجهیزات مجازی جدید به همراه آموزش صحیح اصول بهداشتی خود در خانه بدون مراجعه به مراکز درمانی هستند. در چنین شرایطی، وزارت بهداشت و درمان کشور با بهره گیری از پتانسیل موجود در حوزه آموزش و ارایه خدمات پزشکی و درمانی از راه دور باید همکاری های نزدیک و گسترده ای را با شرکت های فناوری اطلاعات جهت ارایه خدمات مطلوب تر به مردم در دوران پاندمی به کار بگیرد. حوزه هایی که مراکز بهداشت و درمان کشور باید بر آن متمرکز شوند تا علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی جدید در جامعه بتواند نقشی کلیدی در ارتقا سلامت مردم در دوران پاندمی کرونا ایفا نمایند به اختصار در این نوشتار اشاره می شود .

پایین اوردن هزینه ها از طریق اتوماسیون و خدمات هوش مصنوعی

با بهره گیری از تکنولوژی های جدید و سیستم های هوش مصنوعی به راحتی می توان هزینه های اضافی موجود در ارایه خدمات بهداشت و درمان را کاهش داد و فرصت های شغلی فراوانی برای ارایه خدمات سریع و مطلوب به شهروندان در قالب بخش خصوصی و با هماهنگی کامل با سیستم بهداشت و درمان کشور فراهم کرد. این خدمات می تواند شامل افزایش مراکز تماس با بیماران و مراکز آنلاین توزیع خدمات بهداشتی و درمانی باشد. ایجاد اکوسیستم خدمات بهداشتی و درمانی دیجیتال با به روز رسانی نحوه ارایه خدمات درمانی می تواند نقشی کلیدی در رضایت مندی شهروندان و کنترل پاندمی داشته باشد. تدوین چنین زیر ساخت هایی می تواند در ایجاد شبکه سراسری سنجش و پیگیری( test and track ) فراگیر ویروس کرونا در کشور بسیار موثر و سودمند باشد.


ارایه خدمات مجازی پزشکی از راه دور و درمان خانگی

بیماری کووید 19 باعث سازگاری هر چه بیشتر افراد جامعه با خدمات درمانی از راه دور شده است. در تعامل و همکاری نزدیک بیمارستان ها و مراکز دولتی و خصوصی وابسته به وزارت بهداشت و درمان کشور ، امروزه شاهد افزایش خدمات درمانی مجازی هستیم . بسیاری از بیماری های مزمن به راحتی می توانند از طریق پزشکی از راه دور توسط کادر درمان مورد ارزیابی قرار بگیرند و بسیاری از خدمات سرپایی و پیگیری هایی که نیاز به مراجعه به بیمارستان ندارد به صورت بسیار موثر تحت نظارت آنلاین پزشکان مداوا شوند. کاهش مراجعین غیر ضروری به مراکز درمانی کمک بسیار بزرگی به کنترل عفونت های بیمارستانی و ارایه خدمات بهتر سیستم بهداشت و درمان به بیماران نیازمند بستری خواهد بود. نزدیک به 20 درصد از مراجعین به بیمارستانها و مراکز درمانی به راحتی می توانند از طریق پزشکی از راه دور درمان و راهکار مناسب را دریافت کنند. ارزیابی زیر ساخت های موجود خدمات مجازی بهداشت و درمانی کشور ، بهبود و ارتقا نظام ارجاع بیماران به پزشکان متخصص و بهره گیری از توان پزشکان عمومی در معاینات اولیه به همراه تلاش برای گسترده کردن ارایه خدمات برای کلیه بیماران مزمن از طریق ثبت داده های الکترونیکی بیماران می تواند مورد توجه مسئولین کشور قرار گیرد.


ارتقا و اجرای کامل خدمات کاهش تماس در مراکز درمانی


پاندمی کرونا باعث شده است تا مراکز درمانی اقداماتی که منجر به تماس فیزیکی در هنگام ارایه خدمات یا ثبت مشخصات و تاریخچه بیمار به همراه پرداخت هزینه می شود را کاهش دهند. خدمات پزشکی در آینده باید کاملا فرد محور با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فراینده های غیر تماسی باشد. بیماران باید اطمینان حاصل کنند که کادر درمانی و بیمارستانی اعم از پزشکان ، پرستاران ، اتاق معاینه و جراحی همگی از لحاظ وجود ویروس ایمن هستند. با پیشرفت های تکنولوژی و ارایه خدمات می توان به ارتقا و اجرای کامل فرایند کاهش تماس از طریق برنامه ریزی و تعیین قرار ملاقات قبلی بیماران از طریق پلت فرم های خدمات درمانی و تایید ان توسط گوشی های هوشمند ، پیگیری زمان خروج از مرکز درمانی با ثبت کامل داده های بیمار و پرداخت هزینه درمان به صورت آنلاین و از طریق اپلیکشن های تایید شده امید داشت .


ارتقا همکاری ها و نگاهی به چشم انداز سلامت برای همه


در طول تاریخ ، سخت ترین دوران ها منجر به ایجاد درخشان ترین لحظه ها در نوآوری و خلاقیت گردید که در حوزه بهداشت و درمان نیز بارها تکرار شده است . از شناخت اصول اولیه پرستاری تا کشف آنتی بیوتیک در خلال جنگ های جهانی همگی نشان دهنده توانایی انسان در رویارویی با چالش های حوزه سلامت می باشد. با همه چالش های اقتصادی و درمانی بیماری کووید 19، ما نیز باید راه گذشتگان را ادامه دهیم و با ارتقا همکاری و خوش بینی در جستجوی جهان پسا کرونا باشیم. همزمان که همه سازمان های دولتی و خصوصی در حال تغییر ارایه خدمات خود هستند ، باید تمرکز تک تک افراد جامعه بر پیشگیری از بیماری های عفونی و اماده سازی برای مقابله با پاندمی های آینده باشد که تنها از طریق آموزش صحیح ، تشویق به انتخاب الگوهای مناسب سلامت و اقداماتی که منجر افزایش امید به زندگی در افراد جامعه می شود تحقق می یابد.

*دکترای میکروبیولوژی بالینی از دانشگاه ناتینگهام انگلستان/عضو انجمن بیماری های عفونی و ویروس های نوپدید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو