سالم ترین روغن ها برای مصرف+عکس

62

1399/7/1

20:31


روغن و کره از مواد غذایی پر مصرف محسوب می شود، اما بهترین روغن کدام روغن است و مصرف چه میزان کره و به چه کسانی توصیه می شود؟

سالم ترین روغن ها برای مصرف+عکس

به گزراش بهداشت نیوز ، کوروش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی روز چهارشنبه با تاکید بر اینکه یک تغذیه سالم شامل استفاده از همه گروه های غذایی است، افزود: پنج گروه اصلی غذایی شامل غلات، گوشت ها، سبزی ها، میوه ها و لبنیات وجود دارد که یک تغذیه سالم، استفاده مناسب این مواد به صورت روزانه بر اساس وزن، میزان فعالیت، جنس و سن هر شخص است.
 
گروه غذایی دیگری هم به نام گروه متفرقه وجود دارد که شامل قندها و چربی ها هستند، همواره در توصیه های تغذیه ای تاکید می کنیم که از این گروه ها کمتر استفاده شود به دلیل اینکه دریافت این گروه مواد مغذی زیادی ندارد مثلا قندها فقط کالری دارند و چربی ها هم باید به تناسب استفاده شوند.
 
مصرف چه نوع چربی مفید و مصرف چه نوعی زیان آور است؟
 

سالم ترین روغن ها برای مصرف+عکس

 
برخی افراد برای کاهش وزن یا تناسب اندام، گروه چربی ها را کاملا حذف می کنند، این گروه نباید حذف شود بلکه باید درصدی از کالری روزانه از گروه چربی ها کسب شود، زیرا ساختمان هورمون ها و غشای پوست و قسمت های مختلف بدن نیاز به چربی دارد اما تاکید می کنیم وقتی چربی یا روغن مصرف می شود از نوع خوب آن استفاده شود.
 
این متخصص تغذیه، با تقسیم بندی چربی ها به سه دسته، بهترین روغن ها را روغن زیتون، روغن هسته انگور، روغن کنجد و روغن سبوس برنج عنوان کرد و اظهار داشت: فراموش نشود این روغن ها برای مصرف سرخ کردن نیست و برای این کار باید روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده شود.
 
دسته دوم روغن هایی مانند روغن کانولا، روغن سویا، روغن ذرت یا آفتابگردان هستند که با توجه به اینکه در بازار و سبد خانوار جای خوش کرده اند، متاسفانه مقدار زیادی امگا 6 دارند و مصرف زیاد این روغن ها، باعث افزایش امگا 6 در بدن و در نتیجه میزان التهاب در بدن بالا می رود و امگا 3 بدن کاهش می یابد. کسانی که روغن آفتابگردان، ذرت یا کانولا استفاده می کند باید هرچند مدت روغن های دارای امگا 3 را جایگزین این روغن ها کند.
 
روغن های جامد، حیوانی یا روغن نارگیل در دسته سوم چربی ها قرار دارند که روغن های خوبی نیستند، روغن های جامد به خاطر طعم یا مزه ای که دارد مورد استقبال بسیاری از افراد قرار دارد اما تاکید می کنیم این نوع روغن، با توجه به نوع اسید چرب، خطر بیماری قلبی را زیاد می کند.
 
استفاده از روغن حیوانی خوب و درجه یک به مقدار کم در برنامه غذایی روزانه یا هفتگی اشکالی ندارد، منظور از روغن حیوانی، دنبه یا چربی آب شده گوسفند یا گاو نیست بلکه منظور روغنی است که از کره گرفته می شود اما به طور کلی توصیه ما استفاده از روغن زیتون، کنجد و غیره است.
 
 
کره حیوانی بخوریم یا گیاهی؟
کره، روغن مایعی است که طی فرایندی تبدیل به جامد می شود و با افزودن مقداری ویتامین، مواد معطر و خوش طعم در ذائقه غذایی افراد جای باز کرده است. در حالی که روغنی که مایع بوده و تبدیل به کره شده از نظر سلامتی، ارزش غذایی خود را از دست می دهد.
 
باید از این ماده غذایی کمتر استفاده شود. بسیاری تبلیغ می کنند که کره گیاهی یا همان مارگارین بهتر است اما باید گفت کره مارگارین که در انواع کیک، بیسکویت و غیره در کارخانه ها هم استفاده می شود یک نوع اسید چرب دارد که مشکل کبد چرب یا چاقی یا مشکلات قلبی را به دنبال دارد.
 
کودکانی که وزن کمی دارند یا افرادی که سوءتغذیه دارند، باید از میزانی کره در روز استفاده کنند، اما تاکید می کنیم که همه متخصصان تغذیه توصیه می کنند که دریافت کره به عنوان ماده غذایی مناسبی نیست و باید محدود شود.
 
خوردن کره یا روغن، سن و جنس می شناسد؟
صمدپور درباره مصرف کره یا روغن بسته به سن و جنس افراد هم توضیح داد: این به دریافت روغن روزانه افراد بستگی دارد مثلا برخی افراد یک تا دو قاشق روغن زیتون استفاده می کنند و بقیه روغن خود را از آجیل ها می گیرند که برای سلامت قلب خوب است اما به طور کلی در افراد بالای 40 سال در مناطق شهرنشین، هر چه میزان روغن کاهش یابد سلامت بیشتر است.
 
برای بزرگسالان، کره تغذیه خوبی نیست، برای کودکان زیر پنج سال یا مناطقی که کمبود وزن یا سوءتغذیه در آنجا شایع است به عنوان منبع خوب انرژی توصیه می شود.
 
نباید از روغن های پنهان غافل ماند؛ گوشت قرمز دارای چربی است که نوع چربی آن اشباع شده و خوب نیست. بنابراین گوشت و مرغ مصرفی چربی دارد و با در نظرگرفتن این چربی ها، دو تا سه قاشق روغن خوب هم باید استفاده کرد.
 
در برخی موارد می شنویم که پدربزرگ یا مادربزرگ ها با خوردن کره حیوانی قوی مانده اند، این تصورات اشتباهی است. زیرا نباید زندگی های شهرنشینی و کم تحرک کنونی را با گذشته مقایسه کرد. افراد در گذشته آنقدر تحرک و فعالیت داشتند که چربی مصرف شده به اصطلاح به سوخت و ساز تبدیل می شد ضمن اینکه انواع مواد شیرینی و نوشیدنی و فست فودی نبود.
 
امروزه چربی ها تبدیل به سوخت و ساز نمی شوند بلکه در بدن مانا می مانند، وقتی گزینه های دیگری داریم کره ماده غذایی سالمی نیست

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو