خوردن هندوانه در دوران شیردهی و بارداری چه فوایدی دارد؟

74

1399/7/1

21:31


در دوران بارداری و شیردهی خوردن میوه های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است که یکی از این میوه ها هندوانه است، در ادامه به فواید خوردن هندوانه در دوران بارداری و شیردهی اشاره می شود

خوردن هندوانه در دوران شیردهی و بارداری چه فوایدی دارد؟

به گزارش بهداشت نیوز ،هندوانه فقط از آب و قند تشکیل نشده است، بلکه سرشار از املاح و ویتامین‌ها است. طعم فوق‌العاده خوب، ‌عطر و رایحه دلپذیر و رنگ و روی دلچسب آن، می‌تواند یک تابستان را بسیار خاطره‌انگیز و جذاب کند. هندوانه رفع تشنگی می‌کند و کم‌آبی بدن را برطرف می‌نماید و همین مسئله یک امتیاز ویژه این میوه خوب تابستانی است. خوردن هندوانه در طول دوران بارداری، دلچسب بسیاری از خانم‌ها است و معمولا خانم‌های باردار در فصل تابستان، هوس خوردن آن را می‌کنند. 92 درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. علاوه بر آن حاوی ویتامین‌هایی مثل A، C و B6 است و منیزیم و پتاسیم دارد. تخم‌های هندوانه نیز پر از خاصیت هستند.
 
چرا خوردن هندوانه در دوران بارداری توصیه می‌شود؟
اغلب پزشکان به دلیل دارا بودن مواد مغذی زیاد، خوردن هندوانه را در دوران بارداری توصیه می‌کنند، ولی چند مورد از مهم‌ترین دلایلی که خوردن هندوانه را توصیه کرده‌اند، عبارتند از:
 
برطرف‌کننده بی‌حالی و ضعف صبحگاهی
خوردن هندوانه به طور روزانه می‌تواند این ضعف و بی‌حالی را برطرف کند. هندوانه بسیار طراوت‌بخش و نشاط‌آور است، حس آرامش ایجاد نموده و کمک می‌کند تا روز راحت و خوبی را شروع کنید. نوشیدن یک لیوان آب هندوانه تازه، صبح‌ها، یا حتی چند تکه کوچک از آن، بهترین آغازگر روز است و از بی‌حالی و حالت تهوع صبحگاهی جلوگیری می‌کند.
 
کاهش احتمال بروز فشار خون بارداری (پری‌اکلامپسی)
رنگ قرمز هندوانه به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های زیاد آن است که به آنها لیکوپن می‌گویند. در میان تمام میوه‌ها و سبزیجات، هندوانه بیشتر از بقیه لیکوپن دارد. لیکوپن موجود در هندوانه به خانم‌های باردار کمک می‌کند تا کمتر دچار فشار خون بالای بارداری (پری‌اکلامپسی) شوند. پری‌اکلامپسی شرایطی است که برای خانم‌های باردار و جنین هر دو بسیار خطرناک است.
 
کاهش سوزش معده
خانم‌های باردار در دوران بارداری بیشتر دچار مشکلات گوارشی می‌شوند که از جمله آنها سوزش معده است. سوزش معده و اسیدی شدن آن در میان زنان باردار بسیار شایع است. هندوانه این قابلیت را دارد که به دستگاه گوارش مخصوصا معده، آرامش بدهد و اگر دچار سوزش معده هستید، آن را برطرف نماید.
 
جلوگیری از گرفتگی عضلات
به غیر از حالت تهوع و بی‌حالی صبح‌گاهی، یکی دیگر از علائم و نشانه‌های بارداری که در طول این دوران بسیاری از خانم‌ها را آزار می‌دهد، گرفتگی عضلات است. گرفتگی عضلات معمولا با درد همراه است.
 
تغییراتی که در بدن رخ می‌دهند،‌ در این دوران،‌ باعث بروز آن می‌شوند. ال – سیترولین نام نوعی آمینو اسید است که باعث کاهش درد عضلانی می‌شود و کمک می‌کند اکسیژن با سرعت بیشتری به عضلات برسد. ال – سیترولین در هندوانه به مقدار زیاد وجود دارد. مصرف هندوانه در دوران بارداری، گرفتگی‌های عضلانی را برطرف می‌کند.
 
کمک به رشد جنین در شکم مادر
هندوانه سرشار از مواد مغذی است. ویتامین‌های C، E، B6 و املاحی مثل پتاسیم و منیزیم دارد. این میوه فوق‌العاده برای رشد و شکل‌گیری چشم‌ها، مغز،‌ اعصاب و اسکلت (استخوان‌بندی) بدن جنین بسیار مفید است. کلسیم و پتاسیم موجود در آن به شکل‌گیری استخوان‌بندی جنین کمک می‌کند.
 
جلوگیری از رنگی شدن و ایجاد لک‌های رنگی روی سطح پوست
یکی از مشکلات بارداری، به وجود آمدن لک‌های قهوه‌ای رنگ روی سطح پوست است. خوردن همیشگی (هر روزی) هندوانه از به وجود آمدن لک‌ها جلوگیری می‌کند و به دفع بهتر ادرار و مدفوع در بدن کمک می‌کند. همین مسئله باعث می‌شود بدن در حالت سالم‌تری قرار بگیرد و پوست درخشان‌تری داشته باشید.
 
تقویت‌کننده سیستم دفاعی بدن
لیکوپن، باعث کاهش احتمال بروز پری‌اکلامپسی شده و از همین طریق هم باعث تقویت سیستم دفاعی می‌شود. هندوانه سرشار از ویتامین C است و باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن قوی‌تر بماند و کمتر بیمار شوید.
 
کاهش احتمال بروز کم‌آبی بدن
همان‌طور که گفته شد،‌ هندوانه 92 درصد آب دارد. این مقدار قابل توجه آب، باعث رفع کم‌آبی بدن می‌شود و در این دوران، این یک مزیت فوق‌العاده محسوب می‌شود.
 
به سم‌زدایی و پاکسازی بدن کمک می‌کند
مواد ادرارآور موجود در هندوانه کمک می‌کند تا سموم بدن دفع شوند و ارگان‌های داخلی بدن مثل کلیه‌ها کمتر دچار عفونت شوند و این مزیت در دوران بارداری بسیار مهم است.
 
مصرف هندوانه در دوران شیردهی
آیا می‌توان در دوران شیردهی نیز هندوانه مصرف کرد؟ بله، چرا؟ زیرا کمک می‌کند تا ذخیره پتاسیم و منیزیم خون‌تان بیشتر شود. همین عامل سبب می‌شود که مادر کمتر دچار ضعف و بی‌حالی گردد و برعکس سرحال و بانشاط بماند. این میوه آبدار شیرین، ویتامین C دارد که به بدن زنان کمک می‌کند قوی‌تر بماند و سیستم دفاعی محکم‌تری در برابر بیماری‌ها داشته باشد. هندوانه سرشار از آهن است و با کم‌خونی بدن مقابله می‌کند. همچنین فولیک اسید دارد که به تولید سلول‌های جدید کمک می‌‌کند.
 
در واقع،‌ هندوانه برای دوران شیردهی بسیار مفید است. میزان آب بدن را تنظیم می‌کند. میزان دفع ادرار را زیاد می‌کند و حتی کمک می‌کند مادر شیر بیشتری داشته باشد.
 
پزشکان توصیه می‌کنند که تا سه ماه بعد از وضع حمل، هندوانه نخورید، مخصوصا در 60 روز نخست بعد از زایمان. بعد از چهار ماهگی، مادر می‌تواند برنامه غذایی مورد علاقه‌اش را داشته باشد، اما حتی این روند هم باید به آهستگی انجام شود. با وعده‌های کوچک‌تر و تعداد بیشتر. هندوانه با آنکه بسیار مفید است، ولی می‌تواند آلرژی‌زا باشد،‌ بنابراین به هنگام مصرف آن در این دوران محتاط باشید. اگر پیش از این، مادر به هندوانه حساسیت داشته باشد،‌ خوردن آن در دوران بارداری اصلا توصیه نمی‌شود. هندوانه از آن دسته میوه‌هایی است که باید به آهستگی وارد برنامه غذایی شود (در دوران شیردهی).
 
هندوانه جزء میوه‌هایی است که به افزایش شیر مادر کمک می‌کند، اما از طرفی ایجاد نفخ و برخی مشکلات گوارشی هم می‌کند. نفخ کردن کودک در اثر خوردن هندوانه، معمولا در ماه‌های نخست بعد از تولد او بروز می‌کند.
 
با توجه به خواص بی‌شمار این میوه و توجه به اینکه مادر به خوردن هندوانه، حساسیت نداشته باشد، می‌تواند با رعایت چند نکته ساده،‌ در دوران شیردهی از خوردن هندوانه لذت ببرد:
 
بلافاصله بعد از غذا، هندوانه نخورد که سبب اختلال در دستگاه گوارش می‌شود.
اگر سرد‌مزاج هستید، در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و بهتر است بعد از آن چیز گرمی مثل کمی عرق نعنا بخورید.
در صورت بروز علائم حساسیتی، حتما موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو