معرفی تعدادی از مشهورترین محله های چینی دنیا

معرفی تعدادی از مشهورترین محله های چینی دنیا


منبع: همگردی

141

1399/7/1

22:02


محله های چینی یا همان چایناتاون ها تقریبا در تمامی شهرهای مهم دنیا وجود دارند. بهترین محله های چینی دنیا مرکز گردهمایی و شناسنامه چینی هایی که سرزمین مادریشان را ترک گفته اند و به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند، بشمار می روند. فرقی نمی کند چینی ها در کدام کشور مشغول به زندگی باشند؛ آنها در هر نقطه جهان که هستند، دست به خلق سه چیز مهم و ضروری می زنند تا کاری کنند که در کشور جدیدشان احساس در خانه بودن داشته باشند؛ جشن سنتی سال نوی چینی، تجارت و خرید و فروش و مکانی عالی برای غذا خوردن؛ سه چیزی که در محله چینی ها در نقاط مختلف دنیا دیده می شوند. در این مطلب مشهورترین محله های چینی دنیا را معرفی می کنیم. پس، با ما همراه شوید.

بیشتر بخوانیدسال نو چینی چه تفاوت هایی با دیگر جشن های سال نو دارد؟

بهترین محله های چینی دنیا

محله چینی ها یا چایناتاون در هاوانا

زمانی در گذشته، بزرگترین چایناتاون کشورهای آمریکای لاتین در شهر هاوانا قرار داشت. این مورد از بهترین محله های چینی دنیا در دهه 1840 و زمانیکه کارگرانی از گواندونگ Guangdong برای کار کردن در مزارع نیشکر به کوبا آورده شدند، برپا گشت. چندین دهه بعد، نزدیک به 5000 چینی دیگر نیز از ایالات متحده آمریکا به این شهر مهاجرت کردند. در نهایت، در اوایل قرن بیستم میلادی موج سوم مهاجران چینی برای فرار از تغییرات فاحش اجتماعی آن سالها در چین به این کشور سرازیر شدند. در آن زمان، جمعیت چینی های ساکن در هاوانا در بیشترین حالت به پنجاه هزار نفر می رسید و آنها مغازه های خشکشویی، کارخانه های کوچک و رستورانهایی را که مشابه آنها در همه چایناتاون ها وجود دارند، اداره می کردند.

انقلاب سال 1959 در کوبا، نابود شدن بخش خصوصی و دولتی شدن همه چیز در این کشور و از بین رفتن شرایط مهاجرت باعث شدند تا بیشتر آنها به ایالات متحده آمریکا بازگردند. با وجود اینکه تنها 150 نفر شهروند چینی کوبایی در کوبا باقی مانده اند، دولت چین به نوسازی و پیشرفت چایناتاون در این کشور و از جمله ساختن یک گذرگاه طاقدار جدید و عظیم در این محله اقدام کرد. امروزه هزاران دانشجوی چینی برای خواندن زبان اسپانیایی به کوبا سفر می کنند و اولین مقصدشان همین چایناتاون بی نظیر است. یکی از ویژگی های برجسته این مورد از مشهورترین محله های چینی دنیا، روزنامه چهار ورقی آن بوده که توسط یک دستگاه چاپ 110 ساله به چاپ می رسد و 6000 کاراکتر الفبای چینی که در نوشته های آن مورد استفاده قرار می گیرند، می بایست به صورت دستی در این دستگاه چاپ جاسازی شوند.

رستوران تین تان Tien Tan که توسط نسل دوم چینی کوبایی ها اداره می شود، رستوران بسیار محبوبی بشمار می رود؛ همینطور هم رستوران نایف استریت Knife Street که اصلی ترین جاذبه این مورد از بهترین محله های چینی دنیا محسوب می گردد.

محله چینی ها یا چایناتاون در هاوانا

محله چینی ها یا چایناتاون در کلکته

در قرن نوزدهم، چینی ها، بویژه مردم اهل جنوب چین نیز مانند هزاران نفر دیگری که از جنگ و قحطی قرن نوزدهم در زادگاهشان فرار کرده بودند، رهسپار شهر کلکته شدند. براساس برآوردهای امروزی، هنوز در حدود 5000 تا 10000 نفر با اصالت چینی – هندی در کلکته زندگی می کنند و این تعداد از زمان جنگ هند و چین در سال 1962 که بسیاری از چینی ها مجبور به مهاجرت به کشورهای غربی شدند، بطور مداوم کاهش یافته و به این عدد رسیده است. شاهد این حقیقت هم جامعه بزرگ چینی – هندی هایی بوده که در شهر کانادایی تورنتو زندگی می کنند و در این شهر می توانید سوپرمارکت های چینی پیدا کنید که غذای هندی به فروش می رسانند و در مراسم عروسی شان جدیدترین آهنگهای هندی به اجرا در می آیند.

در شهر کلکته هنوز هم می توانید معابد تائوئیسم چینی را ببینید و بازارهایی که در آنها غذاهای چینی، سبدهای بامبو و حتی کالاهای دیگر چینی یافت می شوند. غذای چینی محبوب ترین نوع غذا در شهر کلکته بشمار می رود. ویژگی برجسته جامعه چینی ها در شهر کلکته، یک بنا یا جاذبه گردشگری نیست؛ بلکه بازیگر چینی – هندی مشهوری به نام مایانگ چنگ Meiyang Chang بوده که بعنوان خواننده، مجری تلویزیون و دندانپزشک فعالیت می کند و حتی بتازگی در یکی از پرفروش ترین فیلم های سلمان خان یعنی فیلم "سلطان" نیز در نقش خود بازی کرده است.

براساس مقاله محله چینی ها در نقاط مختلف دنیا باید بدانید که بهترین و محبوب ترین رستوران چینی هندی که می توانید به آن مراجعه کنید تانگ فانگ Tung Fong بوده که برای تهیه غذاهای خود از محصولات محلی استفاده می کند.

محله چینی ها یا چایناتاون در کلکته

محله چینی ها یا چایناتاون در بانکوک

محله چینی ها یا چایناتاون شهر بانکوک به هنگ کنگ در دهه 1960 شباهت دارد. این محله ارزان با بازارهای شلوغ در کوچه پس کوچه هایش، غذاهای خیابانی متنوع و فروشگاه های طلای درخشنده خود با تابلوهای نئونی که روی آنها به زبانهای چینی و تایلندی نوشته شده است، ظاهری بسیار روشن و درخشان دارد. این محله از 200 سال پیش و از زمانیکه پایتخت جامعه چینی ها از محل کاخ بزرگ یا همان گرند پلس Grand Palace به اینجا منتقل شد، همین گونه بود. مردم محلی، چایناتاون بانکوک را با عنوان "یائووارات" Yaowarat می شناسند، چرا که در خیابانی به همین نام قرار گرفته است. با اینکه این محله یکی از بهترین محله چینی ها در نقاط مختلف دنیا بشمار می رود، رسیدن به آن کار خیلی آسانی نیست.

از آنجایی که بی تی اس اسکای ترین هیچ ایستگاهی در نزدیکی محله چینی ها ندارد، شما دو گزینه برای رسیدن به این محله دارید: یا می بایست از ایستگاه هوآلوم فانگ ام آر تی Hualumphong MRT به سمت غرب یا از اسکله تاکسی های رودخانه ای راچاوانگ Ratchawong به سمت شرق پیاده روی کنید. اصلی ترین جاذبه این محله، غذاهای آن هستند. یکی از آسان ترین راهها برای چشیدن این غذاها و لذت بردن از طعم آنها، شرکت در تور غذای چایناتاون بانکوک بوده که قطعا آن را توصیه می کنیم. این تور با راهنما شما را به هفت غذاخوری مشهور این محله می برد و این امکان را فراهم می آورد که همه نوع غذا از غذای خیابانی تا غذاهای شیک و گران قیمت چینی را بچشید.

در زمانیکه مابین چشیدن انواع غذاها دارید، با شخصیت های پرشوری آشنا می شوید، داستانهای مشهوری را می شنوید و از جاذبه های گردشگری مذهبی و فرهنگی دیدن می کنید. مهمترین ویژگی این مورد از مشهورترین محله های چینی دنیا، مجسمه طلایی بودا در معبد وات تریمر است. این مجسمه که بزرگترین مجسمه ساخته شده از طلا در جهان هست، در قرن سیزدهم ساخته شد و روی آن با گچ پوشانده شده بود. سپس، وقتی در سال 1955 هنگام جابجایی بطور اتفاقی روی زمین افتاد و رویه گچی آن شکسته شد، بودای درخشنده طلایی خود را نمایان کرد.

براساس مقاله محله چینی ها در نقاط مختلف دنیا باید بدانید که محبوب ترین رستوران محله چینی های بانکوک، رستورانی به نام ییم ییم Yim Yim است که غذاهای دریایی عالی، سوپ مرغ و سایر غذاهای خوش طعم چینی را سرو می کند.

بیشتر بخوانیدمعرفی 10 تا از بهترین جاذبه های گردشگری بانکوک

محله چینی ها یا چایناتاون در بانکوک

محله چینی ها یا چایناتاون در مانیل

بینوندو Binondo در شهر مانیل یکی از بهترین محله های چینی دنیا بوده که در دهه 1590 توسط اسپانیایی ها برای چینی های کاتولیک ساخته شد. این محله که مقابل مجموعه اینتراموروس Intramuros و در طرف دیگر رودخانه ساخته شده، طوری قرار گرفته است که حاکمان استعماری بتوانند از نزدیک بر روی مهاجرانی که در آن زندگی می کردند، کنترل و مراقبت داشته باشند. با اینکه در حدود 20 هزار نفر سکنه چینی این محله در طغیانی که در سال 1603 اتفاق افتاد کشته شدند، چینی های بیشتری به سمت این منطقه روانه شده و امروزه بینوندو Binondo بخش پر رونق، مهم و جدایی ناپذیری از پایتخت کشور فیلیپین بشمار می رود.

بهترین مکان برای شروع تور بازدید، خیابان کارواجال Carvajal است که آن را با عنوان "کوچه چترها" هم می شناسند، به علت وجود چترهای متعددی که برای محافظت از غرفه های متعدد این خیابان جایگذاری شده اند. بهترین غذاهای خیابانی شهر را در این خیابان می توانید پیدا کنید. ویژگی برجسته چایناتاون مانیل، کلیسای بیندوندو Binondo Church بوده که مردم به معجزه آور بودن آن اعتقاد دارند. براساس گفته و شنیده ها، در قرن شانزدهم میلادی یک فرد کرولال چینی در این کلیسا توانسته تا قدرت شنوایی و گویایی خود را بدست آورد.

رستوران مهم محله چینی ها در پایتخت فیلیپین، کافه مزانین Café Mezzanine بوده که بخشی از درآمد آن صرف ایستگاه آتشنشانی بیندوندو Binondo می شود. حتی، می توانید کامیون بنفش رنگ مشهور آتش نشانی این محله را ببینید که در کنار کلیسای بینوندو Binondo Church پارک شده است.

محله چینی ها یا چایناتاون در مانیل

محله چینی ها یا چایناتاون در ژوهانسبورگ

آفریقای جنوبی جایگاه بزرگترین جامعه اصیل چینی در قاره آفریقا محسوب می شود و بیشتر اعضای این جامعه در بزرگترین شهر این کشور یعنی ژوهانسبورگ اقامت دارند. مهاجران چینی در قرن نوزدهم میلادی برای کار کردن در معادن طلای ترانسوال Transvaal به این کشور نقل مکان کرده بودند. شهر ژوهانسبورگ در حقیقت دو محله چینی ها یا چایناتاون دارد. اولین آنها در مرکز شهر و در نزدیکی خیابان کامیشنر قرار گرفته است. بسیاری از ساکنان این محله که در گذشته مجموعه پر رونقی از فروشگاه ها، مراکز اجتماع و رستورانهای مختلف بود، در دهه 1990 بخاطر نرخ بالای جرم در منطقه مرکزی تجاری شهر مجبور به کوچ از این محله شدند. بنابراین به جای آن یک چایناتاون جدید در شرق ژوهانسبورگ و منطقه سایریلدن Cyrildene برپا شد.

در این مورد از بهترین محله های چینی دنیا در خیابان دریک Derrick Avenue می توانید انواع رستورانها، سوپرمارکت ها، فروشگاه های الکترونیک، سالنهای ماساژ، سبزی فروشی ها، قصابی ها و ماهی فروشی ها را پیدا کنید که توسط مهاجران چینی اداره می شوند. با اینکه این دو محله چینی بسیار از هم متفاوت هستند، هر دوی آنها سال نوی چینی را در اواخر ژانویه و اوایل فوریه جشن می گیرند و مراسم آتش بازی، رقص شیر و رقص اژدها در آنها برگزار می گردد. مهمترین ویژگی برجسته این است که می توانید همزمان با بازدید از محله چینی ها، گردشی هم در خیابان کامیشنر Commissioner داشته باشید و از موزه نوشیدنی آفریقای جنوبی SAB World of Beer بازدید کنید.

مهمترین رستوران هم سوالوز این Swallows Inn نام دارد که قدیمی ترین رستوران چینی ژوهانسبورگ بوده و در خیابان کامیشنر قرار گرفته است. این رستوران که در سال 1940 افتتاح شد، غذاهای آسیایی آفریقایی را در منوی خود قرار داده و کارکنان آن با سه زبان انگلیسی، آفریقایی و چینی از شما پذیرایی می کنند.

بیشتر بخوانیدژوهانسبورگ گردی | سفر به شهری زنده در قاره آفریقا

محله چینی ها یا چایناتاون در ژوهانسبورگ

محله چینی ها یا چایناتاون در ملبورن

در گذشته بسیار دور، جذابیت دستیابی سریع به ثروت، جوانان بسیاری را از جنوب چین به ایالت ویکتوریا در استرالیا می کشاند. از سال 1851، کشتی هایی مملو از جویندگان طلا که از هنگ کنگ به مقصد ملبورن می آمدند، این جوانان را به استرالیا رساندند. وقتی این تعداد بیشتر و بیشتر شد، جامعه پر شور چینی بوجود آمد و برای فراهم آوردن نیازهای آنان، سوپرمارکت بزرگی در خیابان بورک Bourke Street افتتاح شد تا محل اقامت، غذا و تجهیزات مورد نیاز آنها را تهیه نماید. این رونق و شکوفایی تا زمان تصویب سیاستهای نژادپرستانه سفید پوستان در سال 1901 که باعث شد چینی ها مانند سایر مهاجران غیراروپایی از قوانین نژادپرستانه رنج ببرند، ادامه یافت.

بعد از جنگ جهانی دوم این سیاست ها کنار رفتند و چایناتاون شهر ملبورن رونق خود را از سر گرفت. امروزه بناهای آجری سه طبقه این مورد از مشهورترین محله های چینی دنیا که ارزش تاریخی دارند جایگاه رستوران ها، فروشگاه ها، مغازه های گیاهان دارویی و موزه ای در مورد تاریخ جامعه چینی ها در ملبورن هستند. گردشگران و مردم محلی از قدم زدن در خیابان های لیتل بورک Little Bourke، سوانستن Swanston و اسپرینگ Spring و خیابانهای فرعی اطراف آنها لذت می برند.

بهترین زمان برای سفر به ملبورن و بازدید از محله چینی های آن ماه های ژانویه و فوریه هستند. چایناتاون ملبورن از نظر اینکه طولانی ترین و مداوم ترین محل استقرار چینی ها در خارج از چین بود، شهرت دارد. همچنین یکی از پر تنوع ترین چایناتاون های جهان نیز هست، چرا که غذاهای تایلندی، مالزیایی، ویتنامی، ژاپنی و استرالیایی نیز در رستورانهای آن سرو می شوند. ویژگی برجسته این محله این است که هر سال در هنگام سال نوی چینی، یکی از بزرگترین هیولاهای چینی که دای لونگ نام دارد، خیابانهای این محله را می بندد.

این اژدها آنقدر بزرگ است که برای تکان دادن و اجرای برنامه با آن به 200 نفر نیاز است. این اژدها در اوقات دیگر سال در موزه چینی Chinese Museum آرام و قرار می گیرد تا سال نوی بعدی فرا برسد. مهمترین رستوران این مورد از بهترین محله های چینی دنیا، هوتانگ دامپلینگ بار HuTong Dumpling Bar بوده که بخاطر غذاهای منحصر بفرد خود شهرت بسیار زیادی دارد.

بیشتر بخوانیدجاهای دیدنی ملبورن | معرفی جاذبه های گردشگری ملبورن در استرالیا

محله چینی ها یا چایناتاون در ملبورن

محله چینی ها یا چایناتاون در ونکوور

این بریتانیایی ها بودند که به برپایی آسیایی ترین شهر آمریکای شمالی کمک کردند. بعد از اینکه در سال 1984 موافقت نامه ای بین مارگارت تاچر، نخست وزیر بریتانیا و دنگ زیائوپینگ منعقد و توافق شد که شهر هنگ کنگ در سال 1997 دوباره به کشور چین تعلق گیرد، موجی از چینی های تحصیل کرده که اکثرا ساکن هنگ کنگ بودند، برای پیدا کردن یک محل زندگی امن و فرار از آینده ای نامطمئن به ونکوور مهاجرت کردند. در سالهای بعد از آن، تعداد مهاجران چینی در ونکوور آنچنان افزایش یافت که برخی به این شهر لقب "هنگ کوور" را دادند.

امروزه چینی ها در هر گوشه و بخش از شهر ونکوور زندگی می کنند. در این مورد از مشهورترین محله های چینی دنیا می توانید به همان اندازه که در هنگ کنگ تنوع غذایی وجود دارد، از تنوع غذا و خوراکی ها لذت ببرید. در حقیقت، یک نفر از سه نفر ساکن شهر ونکوور، اصالتی آسیایی دارند. در سالهای اخیر، بسیاری از جوانان چینی کانادایی برای پیدا کردن فرصتهای شغلی بیشتر به چین و هنگ کنگ بازگشته اند. در عوض، موج جدیدی از چینی ها وارد این شهر شده اند که اغلب از سرزمین اصلی چین به کانادا مهاجرت نموده اند. برخی می گویند اسم کانادا را نیز می بایست به "چینادا" تغییر داد.

ویژگی برجسته چایناتاون ونکوور، در بخش جنوبی محله چینی ها قرار دارد؛ آرامگاهی که بعنوان بنای یادبود به جیمی هندریکس Jimi Hendrix تقدیم شده و با یک علامت گیتار مشخص شده است. رستورانی که قبلا در این بنا قرار داشت، متعلق به مادربزرگ جیمی بود و در نتیجه، جیمی در این مکان زندگی کرده و رفت و آمد داشته است. مهمترین رستوران این مورد از محله چینی ها در نقاط مختلف دنیا، رستوران و نانوایی نیوتاون New Town Bakery and Restaurant بوده که برای بیش از 30 سال در حال فروش انواع شیرینی، خوراکی و غذاهای خوشمزه بوده است.

محله چینی ها یا چایناتاون در ونکوور

محله چینی ها یا چایناتاون در سانفرانسیسکو

مهاجران چینی هنوز هم به صورت انبوه به شهر سانفرانسیسکو مهاجرت می کنند. سانفرانسیسکو نیز مانند ملبورن، جایگاه قدیمی ترین چایناتاون جهان است، چرا که در سال 1848 سه مهاجر چینی که دو مرد و یک زن بودند، به این شهر وارد شدند. آنها نیز مانند همتایان خود در استرالیا مجبور به جنگ با نژادپرستی و افکار متعصبانه بودند. در سال 1882 قانونی تصویب شد که چینی ها را از دریافت تابعیت و حق شهروندی آمریکا منع می کرد. همچنین حق داشتن ملک، حق رای دادن، فرستادن پول و کالا برای خانواده هایشان و ازدواج با غیرچینی ها از آنها سلب شده بود.

هم اکنون بعد از بیش از 150 سال زندگی در سانفرانسیسکو، چینی ها به بخشی جدانشدنی از بافت غنی این شهر تبدیل شده و حتی شخصی چینی آمریکایی به نام ادوین لی Edwin Lee بعنوان شهردار شهر فعالیت می کند. چایناتاون سانفرانسیسکو برترین جاذبه گردشگری این شهر بشمار می رود و هر ساله گردشگران بیشتری را نسبت به گلدن گیت بریج Golden Gate Bridge به سوی خود جذب می کند. تورهای گردشگری این محله از خیابان تاریخی گرنت اونیو آغاز می شوند. در اواخر دهه 1880 این خیابان یکی از بدترین بخشهای شهر بشمار می رفت و میزبان معتادان بود.

امروزه، تقاطع گرنت اونیو و خیابان بوش دروازه جنوبی محله چینی ها محسوب می شود؛ به همین دلیل از اینجا به بعد می توانید شاهد تیرهای چراغ برق با طرح اژدها، تابلوهای دو زبانه و فروشگاه های مخصوص فروش گیاهان دارویی، پورسلین، پارچه و بیش از 300 رستوران باشید. اگر دلتان می خواهد غذای چینی که نوش جان می کنید پرادویه و تند باشد، می توانید به رستوران هنریز هونان بروید. این رستوران در سال 1974 افتتاح شد و شهرت بسیار زیادی دارد. برای اینکه مهمترین ویژگی این مورد از مشهورترین محله های چینی دنیا را تجربه کنید، بهتر است در تور ارواح چایناتاون شرکت کنید. این تور داستانهای واقعی از گذشته و حال ماوراءالطبیعی این محله را برایتان بازگو می کند. همچنین، شما را به خیابان و کوچه های تاریخی این محله می برد.

بیشتر بخوانیدآشنایی با جاذبه های دیدنی سانفرانسیسکو در هفتاد و دو ساعت

محله چینی ها یا چایناتاون در سانفرانسیسکو

محله چینی ها یا چایناتاون در لندن

با در نظر گرفتن اینکه کشور چین تاریخچه ای طولانی و جنجالی در ارتباط با انگلستان دارد، به نظر می رسد که محله چینی ها در لندن بزرگ ترین چایناتاون در کل اروپا باشد. در ابتدا و در اواخر قرن هجدهم میلادی، ملوانان و تاجران چینی در سمت شرقی شهر لندن که با عنوان ایست اند East End شناخته می شود، استقرار داشتند؛ اما نابودی این بخش از شهر در طول جنگ جهانی دوم و ترکیب آن با کمبود نیروی کار باعث شد جامعه چینی ساکن در این بخش روز به روز کوچکتر و کم تعدادتر شود. اما بازگشت نیروهای نظامی بریتانیایی که در آسیا خدمت کرده بودند و به غذاهای چینی علاقه داشتند، باعث شد این محله دوباره شکوفا شود.

در طول دهه 1960، هزاران چینی دیگر از هنگ کنگ به لندن مهاجرت کردند و بسیاری از آنها به علت اجاره های پایین تر و شرایط بهتر، در خیابان جرارد Gerrard Street و اطراف آن دست به افتتاح رستوران زدند. امروزه چایناتاون لندن در مرکز شهر شلوغ و پر رفت و آمد این شهر واقع شده است؛ بین سوهو Soho، میدان لیسستر Leicester Square، پیکادلی سیرکس Piccadilly Circus و کاونت گاردن Covent Garden و گردشگران از سرتاسر جهان و انگلستان برای غذا خوردن در رستورانهای چینی، وقت گذرانی در چایخانه ها، خرید از سوپرمارکت ها و استفاده از خدمات پزشکان سنتی چینی به این محله می آیند.

این مورد از بهترین محله های چینی دنیا که در گذشته جایگاه جامعه ای منزوی بود، هم اکنون به بخشی مهم و قابل اعتنا از پایتخت بریتانیا تبدیل شده و هر ساله 30 هزار نفر را برای تماشای جشنهای سال نوی چینی به سوی خود می کشاند. ویژگی برجسته این محله این است که در یکی از کلوبهای آن به نام رانی اسکاتس جز کلاب Ronnie Scott's Jazz Club برخی از مشهورترین نامهای موسیقی جهان به اجرای موسیقی و آواز خواندن می پردازند.

مهمترین رستوران این مورد از مشهورترین محله های چینی دنیا جوی کینگ لائو Joy King Lau نام دارد. این رستوران که بیش از سه طبقه داشته، غذاهای بسیار خوش طعم خود را آنچنان برای مشتریان سرو می کنند تا آنها بطور کل فراموش کنند که در وسط شهر لندن هستند.

بیشتر بخوانیدجاذبه های گردشگری لندن | دیدنی های لندن که نباید از دست داد

محله چینی ها یا چایناتاون در لندن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو