۱۰ فیلم بحث برانگیزی که بازیگران مطرح تاریخ سینما را از دنیای بازیگری فراری دادند

۱۰ فیلم بحث برانگیزی که بازیگران مطرح تاریخ سینما را از دنیای بازیگری فراری دادند


منبع: روزیاتو

102

1399/7/1

22:07


برای بسیاری بازیگری در هالیوود رویایی است که تنها در خواب می توانند به آن دست یابند. دلیل این است که چه چیزی می تواند از شهرت، بازی کردن در فیلم های پرزرق و برق، بدست آوردن پول زیاد و ستاره بودن بهتر باشد. در واقعیت اما بازیگری و زندگی به عنوان ستاره سینما چیزی متفاوت از تصور عموم است. دشمنی های پشت دوربین، درگیری های شخصیتی، تفاوت های خلاقانه و تنها از دست دادن علاقه به بازیگری باعث شده که بسیاری از بازیگران به طور کلی حضور در سینما و بودن در زیر نگاه رسانه ها و عموم را ترک کنند؛ چه کودکان در آستانه ستارگی و چه بازیگران کهنه کار. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ فیلمی آشنا کنیم که باعث شدند بازیگران به طور کلی و برای همیشه عطای بازیگری را به لقایش ببخشند.

10 فیلمی که بازیگران مطرح تاریخ سینما را از دنیای بازیگری فراری دادند

۱۰- شرلی تمپل و A Kiss For Corliss

وقتی پای نمادهای هالیوود به میان می آید کمتر کسی را می توان با تاثیر بدون تاریخ انقضای شرلی تمپل مقایسه کرد. او از کودکی وارد سینما شده و بخش زیادی از دوران نوجوانی اش را صرف بازی در نقش کودکان معصوم و دوست داشتنی کرد. در تمام دهه ۱۹۴۰، تمپل در فیلم های بزرگ اما ناموفقی بازی کرد؛ از Young People تا The Blue Bird و در آرزوی فیلمی بزرگ برای بازگشت باشکوه بود. اما چنین اتفاقی رخ نداده و بالاخره تمپل و استودیوها به این باور رسیدند که وی دیگر نخواهد توانست شهرت دوران کودکی و نوجوانی اش را بازیابد. بعد از بازی در فیلم کمدی رمانتیک A Kiss For Corliss در سال ۱۹۴۹، تمپل پذیرفت که دوران حرفه ای او به عنوان بازیگر به پایان رسیده و در سن ۲۲ سالگی اعلام کرد که از بازیگری بازنشسته خواهد شد. بعد از آن، تمپل به سیاست روی آورده و وارد سازمان ملل شد تا اینکه در سال ۲۰۱۴ از دنیا رفت بدون اینکه برای بیش از ۶۵ سال در فیلمی بازی کند.

10 فیلمی که بازیگران مطرح تاریخ سینما را از دنیای بازیگری فراری دادند

۹- جیک لوید و Star Wars: The Phantom Menace

در کنار تمام نواقص فیلم Star Wars: The Phantom Menace ، بازی جک لوید در نقش آناکین اسکای واکر چیزی بود که بسیاری به آن ایراد گرفتند. او کودکی بیش نبود از این رو نمی توان او را بیش از حد سرزنش کرد اما جای تردید وجود ندارد که این نقش کوتاه برایش گران تمام شد. برای بسیاری از کسانی که رویای بازیگر شدن را در سر می پرورانند، بازی در جنگ ستارگان رویایی است که به حقیقت بدل می شود اما به گفته لوید بازی او در این فیلم باعث شد که زندگی اش جهنم شود. وی اعلام کرد که بازی اش در این فیلم باعث گردید دائماً در حال مصاحبه، عکس گرفتن و تبلیغات باشد و بدین ترتیب شرایط برایش غیرقابل تحمل شده بود. لوید حتی مدعی شد که بازی در این نقش باعث شده در مدرسه نیز مورد اذیت و آزار قرار بگیرد. به همین دلیل به دنبال انتشار فیلم، لوید اعلام کرد از بازیگری خداحافظی کرده و دیگر به این عرصه بازنخواهد گشت. اکنون لوید با والدینش زندگی کرده و به شیزوفرنی پارانویایی مبتلا شده است.

10 فیلمی که بازیگران مطرح تاریخ سینما را از دنیای بازیگری فراری دادند

۸- شرلی دووال و The Shining

رفتار استنلی کوبریک با شرلی دووال در سر صحنه فیلم ترسناک The Shining در سال ۱۹۸۰ باعث شد که این ماجرا به دنبال انتشار فیلم به یک افسانه در هالیوود تبدیل شود. پشت دوربین، کوبریک بسیار نظام مند و یک کارگردان سختگیر، وسواسی و کمالگرا بود که اصرار داشت بهترین بازی و نما را بگیرد و برای اینکار به بهترین بازی ها نیاز داشت. اگر چه رویکرد کارگردان فیلم باعث شد که جک نیکلسون بازی پرتنش و خشنی از خود ارائه دهد اما به نظر می رسد که تاثیر مشابهی روی دووال نداشت. در بین برداشت ها، کوبریک بازیگر زن فیلمش را می ترساند، بازی هایش را فاجعه می خواند و می گفت که استعداد بازیگری ندارد. برای سکانس مشهور راه پله ها، کوبریک این سکانس را ۱۲۷ بار تکرار کرد که باعث شد دووال دچار کمبود مایعات در بدن شده و روی دسته هایش تاول بزند. همچنین گفته می شود که دووال به خاطر استرس بازی در این فیلم دچار ریزش مو نیز شد. اگر چه فیلم یک موفقیت بزرگ بود اما شرلی دووال در مصاحبه با راجر ایبرت تجربه حضور در این فیلم را غیرقابل تحمل خواهند و بین این فیلم تا بازنشستگی رسمی اش در سال ۲۰۰۲ در فیلم های اندکی بازی کرد.

10 فیلمی که بازیگران مطرح تاریخ سینما را از دنیای بازیگری فراری دادند

۷- کامرون دیاز و Annie

شاید کمتر کسی باور کند که کامرون دیاز بازیگری را کنار گذاشته است، هر چند او ستاره بزرگی در سراسر دوران فعالیتش بوده و برای بازنشستگی بسیار جوان به نظر می رسید. علیرغم بازی در فیلم های موفق کمدی در سال های آخر فعالیتش و بازی در فیلم Annie در سال ۲۰۱۴، دیاز در سال ۲۰۱۸ به طور رسمی بازنشستگی اش را اعلام کرد : «شهرت را زمانی که ۲۲ ساله بودم، یعنی ۲۵ سال پیش شروع به تجربه کردم. من نیمی از عمر خود را به عموم داده ام. به نظرم مشکلی وجود نداشته باشد اگر مقداری از وقتم را نیز به خودم اختصاص بدهم». دیاز از آن زمان به بعد از انظار عمومی دور شده و با خانواده اش زندگی آرامی را می گذارند هر چند وارد فعالیت های تجاری شده و هرازگاهی در مراسمات خیریه در سراسر جهان شرکت می کند.

10 فیلمی که بازیگران مطرح تاریخ سینما را از دنیای بازیگری فراری دادند

۶- دانیل دی لوییس و Phantom Thread

دانیل دی لوییس بدون شک یکی از گزیده کارترین و تحسین شده ترین بازیگران تاریخ سینماست که به خاطر تکنیک های خاص بازیگری و توانایی بی نقصش در محو شدن در شخصیت هایش شناخته می شود. وی در مقایسه با شهرت و اعتبارش در هالیوود، فیلم های اندکی بازی کرده است.  با این وجود در کمال ناباوری در سال ۲۰۱۷ و بعد از بازی در فیلم Phantom Thread که تحسین همگان را در پی داشت، اعلام کرد که دیگر بازی نخوهد کرد. چند ماه بعد از این ماجرا، دی لوییس علت تصمیم خود را بازگو کرد و مدعی شد که بازی در این فیلم باعث شده عمیقاً احساس غم و اندوه کند و به همین خاطر فکر نمی کند دیگر بتواند به بازیگری ادامه دهد. برای این نقش، دی لوییس طراحی لباس یاد گرفت و مانند همیشه به طور کامل در نقش خود فرو رفت و با بازنشستگی اش یکی از بهترین بازیگران تاریخ را از سینما گرفت.

10 فیلمی که بازیگران مطرح تاریخ سینما را از دنیای بازیگری فراری دادند

۵- مارا ویلسون و Matilda

مارا ویلسون کودک بازیگری بود که به خاطر بازی در فیلم های Mrs Doubtfire (1993)، Miracle on 34th Street (1994)  و در نهایت Matilda (1996) به شهرت رسید. تمامی این فیلم ها و نقش های ویلسون حول محور خانواده، دوستی و عشق بود اما در جریان ساخت مشهورترین فیلم او که همان Matilda بود، ویلسون یک تراژدی شخصی شد زیرا مادرش بدنبال سال ها مبارزه با سرطان درگذشت. این موضوع در کنار اینکه ویلسون حس می کرد نمی تواند با خواسته هالیوود از ستاره هایش کنار بیاید، باعث شد که این بازیگر دیگر رغبتی به سینما نداشته باشد و تنها در چند فیلم معدود دیگر بازی کند. آخرین بازی مارا ویلسون در فیلم Thomas and the Magic Railroad در سال ۲۰۰۰ بود و بعد از آن به طور رسمی از دنیای بازیگری خداحافظی کرد. او بعدها مدعی شد که از بازیگری لذت نبرده است. مارا ویلسون در سال ۲۰۱۶ در یک اپیزود از Broad City بازی کرده و در انیمیشن های BoJack Horseman و Big Hero 6: The Series صداپیشگی کرد، هر چند تمرکز اصلی خود را روی نویسندگی گذاشته است.

10 فیلمی که بازیگران مطرح تاریخ سینما را از دنیای بازیگری فراری دادند

۴- جین هکمن و Welcome To Mooseport

جین هکمن یکی از موفق ترین و پرافتخارترین بازیگران تاریخ سینماست که در برخی از ماندگارترین فیلم های هالیوود بازی کرده است آخرین بازی او اما در سال ۲۰۰۴ و در فیلم Welcome To Mooseport بود، فیلمی که نقدهای بسیار منفی دریافت کرده و به یک پایان بسیار بد برای دوران حرفه ای بی نقص جین هکمن تبدیل شد. بر اساس برخی گزارش ها، هکمن به دنبال بازی در فیلم The Royal Tenenbaums در سال ۲۰۰۱ رفته رفته از بازیگری دلزده شد، فیلمی که ظاهراً هکمن نمی خواست در آن بازی کند و در نهایت شکست تجاری و هنری فیلم Welcome To Mooseport باعث شد این افسانه هالیوودی به این باور برسد که به پایان حرفه بازیگری اش رسیده است. اگر چه جین هکمن بلافاصله پس از این فیلم اعلام بازنشستگی نکرد اما از سینما فاصله گرفته و به عنوان نویسنده مسیری جدید را در پی گرفت. هکمن در سال ۲۰۰۸ در جریان تبلیغات رمان سومش به طور رسمی بازنشستگی اش از بازیگری را اعلام کرد.

10 فیلمی که بازیگران مطرح تاریخ سینما را از دنیای بازیگری فراری دادند

۳- هیثر دوناهو و The Blair Witch Project

شاید هیثر دوناهو که در فیلم ترسناک مشهور The Blair Witch Project یکی از نقش های اصلی را داشت را کمتر کسی بشناسد اما بعد از دیدن این فیلم یا دستکم پوستر آن مطمئناً وی را خواهید شناخت. کمپین بازاریابی این فیلم تاریخ ساز یک رویه بسیار خسته کننده و سختگیرانه بود و استودیو منتشر کننده از دوناهو و دیگر بازیگران خواسته بود تا یکسال پس از انتشار این فیلم در هیچ فیلم یا سریال دیگری ایفای نقش نکنند. بدین ترتیب برای ۱۲ ماه پس از انتشار این فیلم، در صفحه این بازیگر در وبسایت IMDb نوشته شده بود «گمشده یا احتمالاً مرده» و مادرش نیز کارت های تسلیتی دریافت کرده بود از طرف کسانی که فکر می کردند دخترش مرده است.

علیرغم موفق بودن این کمپین تجاری و فروش بالای فیلم، اما مشارکت دوناهو در این پروژه و ترفند بازاریابی خاص فیلم باعث گردید وی نتواند پیشنهادهای کاری مناسبی دریافت کند. وی در سال ۲۰۰۰ در کمدی رمانتیک Boys and Girls بازی کرد و پس از آن در فیلم های کوتاه اندکی نیز حضور یافت. بعد از بازی در یک فیلم ترسناک که مستقیماً به بخش سینمای خانگی وارد شد و حضور به عنوان مهمان در سریال Always Sunny In Philadelphia، هیثر دوناهو به طور رسمی بازیگری را رها کرده و وارد عرصه تولید ماریجوآنا برای مصارف پزشکی شد.

10 فیلمی که بازیگران مطرح تاریخ سینما را از دنیای بازیگری فراری دادند

۲- گرتا گاربو و Two-Faced Woman

گرتا گاربو نامی است که با هالیوود عجین شده و هنوز هم به عنوان یکی از بهترین بازیگران زن تاریخ سینما شناخته می شود. او که به خاطر توانایی اش در ایفای نقش شخصیت های تراژیک و محزون شناخته می شد، به عنوان یک ستاره فیلم های صامت به شهرت رسید. او در اکثر سال های فعالیتش یک ستاره درآمدزا بود و در سال ۱۹۴۰ به نظر می رسید حرفه او به عنوان بازیگر موفق تر و بزرگ تر خواهد بود. در سال ۱۹۴۱، گرتا گاربو در کمدی رمانتیک Two-Faced Woman بازی کرد که به آخرین هنرنمایی او در عرصه سینما تبدیل گردید. این فیلم علیرغم نقدهای منفی، در باکس آفیس فروش خوبی داشت که به قدرت ستارگی محض گاربو باز می گشت.

اما گاربو از نقدهای منفی منتقدان به شدت آزرده شد اما نمی خواست بازیگری را رها کند. با این وجود جنگ جهانی دوم مانع پیشرفتش شد و او را وادار ساخت که از هالیوود نقل مکان کند. در ادامه سال های زندگی اش، گاربو پیشنهادهای کاری بسیاری دریافت کرد؛ از جمله نقش نورما دزموند در فیلم Sunset Boulevard که همه آن ها را رد کرد. قبل از مرگش در سال ۱۹۹۰، گرتا گاربو اعلام کرد که به خاطر تمام شدن کارش با سینما و عدم علاقه اش به این حرفه، دست از بازیگری کشیده است.

10 فیلمی که بازیگران مطرح تاریخ سینما را از دنیای بازیگری فراری دادند

۱- شان کانری و The League Of Extraordinary Gentlemen

رابطه شان کانری با فیلم اکشن فانتزی The League Of Extraordinary Gentlemen در سال های اخیر به یک افسانه تبدیل شده است. در جریان ساخت این فیلم در سال ۲۰۰۳، شان کانری گفته بود که این فیلم کاملاً از کنترل خارج شده و کارگردان فیلم، استفن نورینگتون، را باید به خاطر دیوانگی در تیمارستان محبوس کنند. قبل از اکران فیلم، شان کانری با چند شکست در باکس آفیس مواجه شده بود و شکست هنری و تجاری این فیلم نیز آخرین میخ به تابوت حرفه وی به عنوان بازیگر بود. گفته می شود که کانری در مرحله تدوین سعی کرده بود این فیلم را نجات دهد زیرا مشکلات فیلم از آنچه تصور می کرد بیشتر بوده و همین موضوع استرس بیشتری به او وارد کرده بود. به دنبال انتشار فیلم، کانری بازنشستگی خود از بازیگری را اعلام کرد. اگر چه شایعاتی مبنی بر بازگشت او برای Indiana Jones چهارم به گوش رسید اما کانری گفته بود که بازنشستگی بیش از حد جذاب و خوشایند است و قصد ندارد بار دیگر به بازیگری بازگردد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ کار عجیب و غریبی که بازیگران مشهور به خاطر نقش شان مجبور به انجامش شدند

بازیگران مشهوری که کمترین دستمزد را برای نقش های معروف و موفق خود گرفتند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو