راههای جلوگیری از تحلیل رفتن لثه

راههای جلوگیری از تحلیل رفتن لثه


منبع: بیتوته

199

1399/7/2

04:24


راههای جلوگیری از تحلیل رفتن لثه



روشهای مراقبت ازدندانها درمقابل تحلیل لثه, بیماری تحلیل لثه

روشهای مراقبت ازدندانها درمقابل تحلیل لثه

 

علت و روش جلوگیری از تحلیل لثه

تحلیل لثه شرایطی است که در آن ریشه‌های دندان به خاطر از بین رفتن بافت لثه در معرض محیط خارجی قرار می‌گیرند. این شرایط یک مشکل عادی در بین افراد بزرگ‌سال است، اما افراد در سنین پایین نیز می‌توانند به این مشکل دچار شوند. هنگامی که لثه‌ها تحلیل می‌روند، شکاف‌ها یا حفره‌های عمیق به نام پاکت بین خط لثه و دندان‌ها تشکیل می‌شود.

علت تحلیل لثه

همه دوست دارند لبخندی روشن، زیبا و سالم داشته باشند. "تحلیل لثه" یا عقب رفتن لثه ها، حرکات لثه های شما به گونه ای است كه باعث می شود قسمت ریشه دندانهای شما در معرض دید باشد. تحلیل لثه معمولاً در بزرگسالان بالای 40 سال اتفاق می افتد. در صورت بروز تحلیل لثه در ظاهر لبخند شما مشکل ایجاد می کند و باعث افزایش حساسیت دندان ها به لمس و دما می شود. برای جلوگیری از تحلیل لثه ، شما باید بهداشت سالم دندان را حفظ کرده و برخی روش های خاص زندگی را انتخاب کنید.

 

جلوگیری از بیماری پریودنتال

روشهای مراقبت ازدندانها درمقابل تحلیل لثه, بیماری تحلیل لثه

نحوه جلوگیری از تحیل لثه

 

مرتباً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. بیماری پریودنتال یکی از دلایل اصلی بازگشت لثه است. برای بررسی و معاینات ، هر شش ماه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر این کار را انجام نداده اید ، در مورد درمان فلوراید سؤال کنید. مراقبت منظم حرفه ای می تواند به جلوگیری از بیماری های دهان و لثه شما کمک کند.

 

 التهاب لثه ، پریودنتیت و پلاک همه باعث ایجاد التهاب در لثه شما می شوند و این باعث تحلیل لثه می شود. دندانپزشک شما می تواند در پیشگیری از این موارد  یا درمان آنها به شما کمک کند. داشتن دندانهای نامرتب یا شلوغ باعث ایجاد وخیم تر شدن تحلیل لثه می شود و ممکن است درمان ارتودنسی را تضمین کند.

 

• با پریودنتیست (متخصص جراح لثه) مشورت کنید. اگر مشکل دندانپزشکی دارید که دندانپزشک معمولی شما قادر به رفع آن نیست ، ممکن است شما را به پریودنتیست مراجعه کند. متخصص پریودنتیست ها در پیشگیری و درمان بیماری های پریودنتال تخصص دارند و ممکن است برای کمک به شما در تحلیل لثه بهتر باشد.

 

 روزانه دو بار مسواک بزنید. صبح که از خواب بیدار می شوید و قبل از خواب مسواک بزنید. از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کنید. از یک برس مسواک نرم استفاده کنید و از برس های سخت استفاده نکنید. خرید مسواک برقی را در نظر بگیرید که ممکن است باعث کاهش پلاک بیشتری نسبت به مسواک زدن با یک مسواک معمولی شود.

حتماً داخل ، بیرون و قسمتهای بالای سطح دندانهای خود را مسواک بزنید. زبان خود را نیز مسواک بزنید.

 

روشهای مراقبت ازدندانها درمقابل تحلیل لثه, بیماری تحلیل لثه

راههای جلوگیری از تحلیل لثه

 

 از تکنیک های مناسب مسواک زدن استفاده کنید. یک اشتباه بزرگ که مردم اغلب مرتکب می شوند ، مسواک زدن بیش از حد دندان هایشان است. مسواک زدن به صورت دقیق افقی (عقب و جلو) می تواند باعث آسیب به لثه شما شود و مینای دندان را فرسوده کرده و باعث فرسایش لثه شود. از دندانپزشک خود بخواهید که روش صحیح مسواک زدن را به شما نشان دهد.

 

 سر مسواک خود را با زاویه 45 درجه به سمت خط لثه خود خم کنید. از ضربه های کوچک لرزشی دایره ای استفاده کنید. با فشار ملایم مسواک بزنید. برس مسواک شما در واقع می تواند 1 میلی متر زیر لثه شما برود تا پلاک هایی که در آنجا گیر کرده اند را از بین ببرید. قبل از حرکت به سایر سطوح دندانهای خود حدود 20 ضربه را در یک حالت انجام دهید.

پس از انجام 20 ضربه ، یک حرکت گسترده به سمت سطوح نیش دندان های خود انجام دهید تا پلاک به بیرون منتقل شود. برای تمیز کردن سطح نیش دندان های خود یک حرکت افقی به عقب و جلو انجام دهید.

 

 مسواک خود را تمیز نگه دارید. همیشه مسواک خود را بعد از مسواک زدن بشویید و به صورت قائم آن را نگهدارید. مسواک خود را غالباً در یک ظرف بسته نگه ندارید ، زیرا این می تواند باکتری ها را برای رشد ترغیب کند. هر مسواک را جدا نگه دارید. هر 3-4 ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید.

 

 هر روز دندان های خود را نخ دندان کنید. نخ دندان باید با مسواک زدن همراه باشد. نخ دندان پلاک هایی را که توسط برس مسواک شما تمیز نشده ، از بین می برد.

 

ایجاد تغییر در سبک زندگی برای جلوگیری از تحلیل لثه

روشهای مراقبت ازدندانها درمقابل تحلیل لثه, بیماری تحلیل لثه

روشهای مراقبت از دندانها در مقابل تحلیل لثه

 

 سیگار نکشید. استعمال دخانیات می تواند باعث بسیاری از مشکلات بهداشتی عمومی شود. همچنین می تواند مشکلات دندانی زیادی ایجاد کند که یکی از آنها لثه ها است. برای بهبود سلامتی دهان و دندان خود سعی در قطع مصرف سیگار کنید.

 

 از دندان قروچه کردن خودداری کنید: دندان قروچه امری معمول است و شاید حتی نمی دانید که این کار را انجام می دهید، مخصوصاً در طول شب. این نه تنها عضلات درگیر در جویدن را خسته می کند، بلکه منجر به تحلیل لثه می شود. یاد بگیرید که با استفاده از برخی تکنیک های ساده، دندان قروچه خود را متوقف کنید:

- به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا یک محافظ شبانه تهیه کند که از دندان قروچه در هنگام خواب جلوگیری کند.

- آگاهانه سعی کنید عضلات فک خود را در طول روز جدا کنید.

- از خوردن کافئین و الکل بخصوص در نزدیکی زمان خواب خودداری کنید.

- قبل از خواب استرس خود را با مدیتیشن یا یوگا کاهش دهید.

 

 پیرسینگ دهانی استفاده نکنید. لوازم فلزی که در داخل دهان شما قرار دارد نه تنها باعث ایجاد مشکل در دندان شما می شود بلکه بر لثه های شما نیز تأثیر می گذارد. گیره ی که در سوراخ زبان و لب قرار دارد به طور مکرر به خط لثه برخورد می کند.

 

 اطمینان حاصل کنید که دندانهای مصنوعی شما به درستی قرار دارد. تحلیل لثه می تواند توسط دندان مصنوعی هایی ایجاد شود که از نظر تناسب مناسب نیست. اگر در دندانهای مصنوعی شما احساس شل شدن می کنید و روی قسمت هایی از لثه شما کشیده می شوند ، به متخصص مراجعه کنید تا دندان های مصنوعی شما اصلاح شود.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو