آن سوی رزمایش قفقاز ۲۰۲۰

منبع: برترین ها

59

1399/7/2

07:21


مانور تمرینی بزرگ قفقاز ۲۰۲۰ در مرزهای جنوبی روسیه با حضور ۶ کشور چین ، روسیه ، ایران ، پاکستان ، بلاروس و ارمنستان در زمین ، هوا و دریا در حال برگزاری است.

روزنامه خراسان: مانور تمرینی بزرگ قفقاز ۲۰۲۰ در مرزهای جنوبی روسیه با حضور ۶ کشور چین ، روسیه ، ایران ، پاکستان ، بلاروس و ارمنستان در زمین ، هوا و دریا در حال برگزاری است.

این رزمایش از چند نظر اهمیت دارد:۱- تمام اعضای حاضر در رزمایش قفقاز ۲۰۲۰ با غرب و ایالات متحده هرکدام به نوعی چالش دارند.

۲- اکثر کشورهای شرکت کننده در این تمرین از قدرت های نظامی شرق هستند .

۳ - همراه شدن جمهوری اسلامی با قدرت هایی مانند چین و روسیه در یک تمرین نظامی در سطح راهبردی ، نشانه ناامیدی این نظام سیاسی در مقطع زمانی کنونی از بلوک غرب و سوق یافتن بیشتر آن به سمت شرق بوده و پیغام آن برای دولت های غربی و احیانا متخاصم کاملا واضح و آشکار است‌.

۴- برخی تحلیل گران اعتقاد دارند این رزمایش نشان می دهد بین کشورهایی مانند ایران ، چین ، روسیه ، پاکستان و ارمنستان پیمان نظامی - امنیتی اعلام نشده ای وجود دارد .

۵- زمان برگزاری این رزمایش نیز بسیار قابل تامل است ؛ در آستانه انتخابات آمریکا که احتمال ماجراجویی از سوی رئیس جمهور ریسک پذیر آن برای ایجاد شوک در جهت بهبود وضعیت اش میان افکار عمومی در رقابت با دموکرات ها جدی تر شده ، این مانور بین المللی پیام آمادگی و اتحاد نظامی و در نتیجه بازدارندگی قدرت های بلوک شرق و متحدان آن برای واکنش در مقابل تهدیدات نظامی ایالات متحده علیه هر کدام از اعضا را صادر می کند.

۶- راه یافتن ایران و پاکستان به عنوان دو کشور قدرتمند نظامی جهان اسلام که طی سال های اخیر بیش از گذشته به بلوک شرق نزدیک شده اند و در خصوص بسیاری از چالش های عرصه بین الملل نظریات مشترکی دارند ، بسیار مهم و راهبردی ارزیابی می شود‌. به ویژه که پاکستان به رغم رابطه نزدیک با سعودی ، در جنگ یمن و برقراری رابطه با اسرائیل با اعراب حاشیه خلیج فارس همراه نشد و طرف ایران ایستاد. این کشور سلاح اتمی دارد ، متحد راهبردی چین است و دشمن هند.

۷- کشورهای آذربایجان و گرجستان هم که در سال های گذشته از بلوک شرق فاصله گرفته و به غرب نزدیک شده اند ، در رزمایشی که نامش «قفقاز» است به بازی گرفته نشدند. ایران ، ارمنستان و روسیه به شدت از نفوذ پیمان آتلانتیک شمالی در این باریکه( قفقاز ) نگران اند و آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می پندارند. گرجستان عضو ناظر ناتو و آذربایجان رابطه نزدیکی با کشورهای عضو این پیمان نظامی دارد .

درنهایت باید گفت در بحبوحه بحران کرونا که دنیا را درگیر کرده ، برگزاری یک تمرین نظامی در این سطح جای تامل جدی دارد و حاکی از احساس خطر کشورهای حاضر در رزمایش در باره رفتارهای ناتو به خصوص در منطقه قفقاز و آسیای میانه است.یادمان نرود پیمان آتلانتیک شمالی تمایل شدیدی برای حرکت به سمت شرق دارد و بلاروس ، ارمنستان ، ایران و پاکستان کشورهای خط مقدم در برابر آن به شمار می روند .

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو