خواص بلوط و آنچه باید در مورد فواید درمانی بلوط بدانیم

خواص بلوط و آنچه باید در مورد فواید درمانی بلوط بدانیم


منبع: آرگا

126

1399/7/2

08:16


بلوط یکی از درختان شناخته شده است که عمر طولانی دارد. از چوب این درخت در صنعت چوب بسیار استفاده می شود. جالب میوه بلوط نیز خواص دارویی بیشماری دارد. یکی از مهمترین خواص بلوط, بهبود عملکرد دستگاه گوارش است.

خواص بلوط و آنچه باید در مورد فواید درمانی بلوط بدانیم

بلوط یکی از درختان و میوه های شناخته شده در سراسر جهان است. چوب درخت این میوه نیز, یکی از مرغوب ترین چوب ها در صنعت چوب سازی به شمار می رود. انواع مختلفی بلوط وجود دارند که تقریبا مشابه یکدیگر هستند. در این مطلب با خواص بلوط و آنچه باید در مورد فواید درمانی آن بدانیم, آشنا می شویم.

خواص بلوط و فواید درمانی آن

خواص بلوط

میوه بلوط فواید متعددی برای سلامتی دارد. این میوه به دلیل داشتن سطح بالایی از تانن بسیار تلخ است و معمولا به صورت خام خورده نمی شود. روش های بسیاری برای از بین بردن این طعم تلخ وجود دارد. از پوست این درخت به عنوان داروی درمانی اسهال مزمن استفاده می شود. اما به طور کلی این پوست دارای خاصیت قابض است و برای بهبود انواع بیماری ها مفید است. جوشانده پوست بلوط در درمان زخم های پوست موثر می باشد. به علاوه از این جوشانده به منظور تسکین گلو درد استفاده می شود. همچنین ضماد تهیه شده از برگ بلوط برای بهبود زخم, تسکین رگ به رگ شدن و کاهش تورم کاربرد دارد. یکی از مهمترین خواص درمانی بلوط و چای تهیه شده از آن, افزایش تعریق می باشد. به این ترتیب این میوه برای بهبود علائم سرماخوردگی مانند تب و سردرد مفید است. از چای برگ های تازه یا خشک شده بلوط به عنوان یک شستشو دهنده برای درمان عفونت های پوست استفاده می کنند.

خواص بلوط

با این وجود مصرف بیش از حد بذرهای خام بلوط ممکن است منجر به مسمومیت شود. چرا که این بذرها حاوی اسید تانیک هستند. خوشبختانه به ندرت افراد می توانند حجم بالایی از این بذرها رو مصرف کنند. چرا که این بذرها طعم بسیار تلخی دارد و مصرف زیاد آن تقریبا غیرممکن است. ادرار مکرر, یبوست, شکم درد و تشنگی شدید از جمله عوارض مصرف بیش از حد بذر بلوط خام می باشد. به همین دلیل بذر این میوه جزء بذرهای سمی به شمار می رود. بسیاری از خاصیت های بلوط ناشی از سطح بالای پتاسیم و منیزیم در آن است. تسکین گرفتگی عضلات از جمله آن ها می باشد. از دیگر مزایای این میوه می توان به بهبود علایم کم خونی اشاره کرد.

فواید بلوط برای معده

بیماری های قابل درمان با بلوط

از پوست بلوط به صورت چای برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش استفاده می شود. درمان اسهال, بهبود سرماخوردگی، تب، سرفه، برونشیت و کاهش اشتها از دیگر فواید بلوط برای سلامتی به شمار می روند. بنابراین یکی دیگر از فواید درمانی بلوط, کاهش وزن و لاغری است. به همین دلیل توصیه می شود در رژیم لاغری جای بگیرد. این فواید بلوط ناشی از تانن موجود در آن است. تانن اثرات مختلفی روی دستگاه گوارش و معده می گذارد و می تواند معده درد و گاز معده را درمان کند. داروهای درمانی اسهال حاوی این ماده می باشند. علاوه بر این پوست بلوط دارای خاصیت ضدالتهابی است. به همین دلیل در بهبود التهابات داخلی بدن موثر است.

مزایای بلوط برای پوست

مزایای بلوط برای پوست

تسکین درد و تورم یا التهاب پوست یکی از مهمترین فواید پوست بلوط می باشد. برای این منظور توصیه می شود پوست بلوط را به طور مستقیم درون وان حمام ریخته و مدتی درون آن قرار بگیرند. با این کار می توان درد و تورم در ناحیه تناسلی و مقعد را نیز تسکین داد. از دیگر خاصیت های بلوط برای پوست می توان به رفع خارش پوست ناشی از سرمازدگی اشاره کرد. 

درمان بواسیر

بلوط کمک شایانی به درمان هموروئید یا بواسیر می کند زیرا، تانن موجود در بلوط به دلیل خاصیت ضد التهابی که داشته تورم عروق انتهای روده را کاهش می دهد در نتیجه سبب درمان بواسیر خواهد شد.

سلامت استخوان

بلوط به دلیل داشتن مواد معدنی فراوان از جمله : پتاسیم، فسفر، کلسیم به افزایش سلامت استخوان کمک می کند در نتیجه سبب جلوگیری از پوکی استخوان می شود.

فواید شگفت انگیز بلوط

کاهش چین و چروک پوست

به منظور جوان سازی پوست و کاهش چین و چروک می توانید از بلوط کمک بگیرید زیرا وجود مقادیر فراوانی تانن در بلوط کمک زیادی به بهبود خاصیت کشسانی پوست می کند و در نتیجه باعث جوان سازی پوست می شود فقط کافی است کمی پودر بلوط را با هم ترکیب کرده سپس خمیر به دست آمده از آن را بر روی پوست تان بمالید و پس از زمان پانزده دقیقه با آب سرد پوستتان را بشویید.

درمان یبوست

یبوست یکی از مشکلات گوارشی بسیار شایع در بین مردم می باشد که بسیاری از افراد از داشتن آن رنج می برند که با استفاده از بلوط می توانید یبوست را درمان و از بروز آن پیشگیری کنید زیرا، دارای مقدار فراوانی فیبر است که حرکات روده را بهبود می دهد.

خواص درمانی بلوط

کاهش قند خون

فیبر و کربوهیدرات موجود در بلوط برای کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو گزینه بسیار مناسبی است از این رو از بهترین مزایای بلوط پایین آوردن سریع قند خون می باشد.

درمان ریزش مو

بسیاری از افراد در طول زندگی خود ریزش مو را تجربه می کنند که با کمک بلوط می توانید آن را درمان کرد، چهار قاشق پودر پوست بلوط را در ۲۵۰ میلی لیتر آب جوشانده سپس یک لایه از آن را بر روی پوست تان اعمال کنید.

فواید بلوط بر سلامت مو

فواید بلوط برای بدنسازی

بلوط دارای کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین است که برای ورزشکاران بسیار مفید و موثر است و سبب افزایش انرژی مورد نیاز ورزشکاران در تمرینات ورزشی می شود.

بررسی ارزش غذایی میوه بلوط (۱۰۰ گرم)

  • چربی : ۲۳.۸ گرم
  • کالری : ۳۸۷
  • کربوهیدرات : ۴۰.۷ گرم
  • پروتئین : ۶.۱ گرم
با توجه به مطالب بیان شده, با وجود فواید بیشمار میوه بلوط, استفاده بیش از حد از آن توصیه نمی شود. در واقع فواید بلوط باعث نشده این میوه مضرات خود را از دست دهد. بنابراین با دقت به مزایا و معایب بلوط, بهتر است از این میوه به طور محدود و با شیوه صحیح استفاده شود، به منظور آشنایی با دیگر خواص میوه ها می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو