چالش امروز موزه ها در استان مرکزی

منبع: همگردی

68

1399/7/2

09:30


ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، هزینه نگهداری چالش امروز موزه ها در استان مرکزی است.

داستان چیست؟

رضا مظاهری با اشاره به کاهش حدود 80 درصدی بازدیدکنندگان موزه های استان در طول 6 ماهه اخیر، افزود: درآمد موزه ها از محل فروش بلیط است و مسلما با کاهش این حجم بازدیدکننده و کاهش درآمدها روند نگهداری موزه ها نیز دچار اخلال می شود.

وی با بیان اینکه با این شرایط بعید است که خسارات جبران شود، چرا که همه چیز مشروط و منوط به درآمد ناشی از فروش بلیط است، گفت: به نظر می رسد با توجه به پایان تابستان و سفرها، شرایط بدتر شود، چرا که عموما سفرها در نیمه نخست سال به دلیل هوای مساعد این فصول انجام می شود و احتمالا تا پایان سال همچنان شاهد افت بازدیدکنندگان از موزه ها خواهیم بود.

مظاهری با اشاره به وجود 13 موزه دولتی در استان مرکزی که 10 مورد آن فعال است و یک موزه خصوصی افزود: شرایط موزه خصوصی استان مرکزی به مانند موزه های دولتی است، البته این موزه تا حدودی در عرصه فروش کتاب، داروی گیاهی و صنایع دستی فعالیت دارد، اما این موزه هم با کاهش 50 درصدی بازدیدکننده روبرو شده که به تبع آن درآمد موزه کاهش یافته است.

وی تعداد بازدیدکنندگان از موزه های استان در طول یک سال را بالغ بر 30 تا 35 هزار نفر دانست که عمده آن مربوط به اراک و موزه چهار فصل است و اظهار کرد: شاید در حال حاضر در خوشبینانه ترین حالت میزان بازدید از موزه ها به 3 هزار نفر رسیده باشد که روند نگهداری موزه ها را تحت تاثیر قرار داده است.

مسئول موزه های استان مرکزی اظهار کرد: علاوه بر کرونا وضعیت اقتصادی جامعه نیز بر میزان بازدید از موزه ها تاثیرگذار است و با توجه به کاهش چشمگیر درآمدها، تاکنون وزارت میراث فرهنگی قولی مبنی بر حمایت از موزه ها نداده و تاکنون راهکاری برای جبران این خسارات مطرح نشده و به نظر می رسد این خسارات جبران هم نشود.

چالش امروز موزه ها در استان مرکزی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو