با شماری از مشهورترین نان های جهان آشنا شویم

با شماری از مشهورترین نان های جهان آشنا شویم


منبع: همگردی

185

1399/7/2

10:02


ویلیام روبل می گوید: ارائه یک تعریف دقیق از نان کاری بیهوده و حتی مغایر با پیشرفت صنعت تولید است. وی که مولف کتاب "نان، یک تاریخ جهانی" نیز هست، اضافه می کند: "نان اساسا همان چیزی است که فرهنگ شما آن را تعریف کرده و پخت آن نیاز به هیچ نوع آرد خاصی ندارد." در عوض، او می خواهد به این نکته توجه کنیم که نان چه کارآیی برای ما دارد. "دانه های خامی مانند گندم، چاودار یا ذرت را تبدیل به ماده غذایی بادوامی می کند که می تواند به مناطق مختلف حمل شده و از آن برای تغذیه ارتش استفاده یا بعنوان آذوقه فصل زمستان ذخیره شود." ما در مقاله نان های معروف جهان می خواهیم تا تعدادی از مشهورترین نان های جهان را به شما معرفی کنیم. پس، با ما در دنیای خوشمزه برترین نان های دنیا همراه شوید.

خوشمزه ترین نان های جهان

بولانی، افغانستان

حبابهای طلایی روی خمیر ترد، حاکی از کامل پخته شدن یک نان بولانی عالی هستند، اما گنجینه واقعی این نان در درونش قرار گرفته است. نانوایان افغانی پس از آنکه با استفاده از یک وردنه خمیر نان را به خوبی پهن کردند، لایه کافی و مناسبی از سیب زمینی، اسفناج و عدس روی آن می ریزند. اضافه کردن سبزی و پیازچه های تازه، طعم دلپذیرتری به این مورد از نان های معروف جهان می بخشد.

بولانی، افغانستان

لواش، ارمنستان

اگر دیدید که مادر شوهر ارمنی با یک قرض نان بزرگ به سمت شما می آید، نترسید! رسم است در ارمنستان روی سر زوجهای تازه ازدواج کرده نان لواش پهن می کنند و این حرکت نماد آرزوی یک زندگی سرشار از کامیابی و سعادت برای آنهاست. شاید وجود این رسم به این خاطر هست که پخت نان لواش کاری نیست که بتوان به تنهایی انجام داد. برای ورز دادن و پخت این مورد از مشهورترین نان های جهان گروهی از زنان گرد هم می آیند تا خمیر را روی یک بالشتک پر شده از کاه یا پنبه پهن کنند. سپس، در مرحله بعد به یک دست ورزیده و با تجربه نیاز بوده تا ورقه های بزرگ خمیر نان را داخل تنور مخروطی شکل ببرد، جایی که نانها در آن تحت دمای بسیار بالا به سرعت می پزند.

لواش، ارمنستان

نان دمپر، استرالیا

این مورد از برترین نان های دنیا که گزینه مناسبی برای مسافران و سفرهای جاده ای طولانی مدت است، یادآور گذشته استرالیا هست. دمپر یا دامپر، ترکیب ساده ای از آب، آرد و نمک بوده که می توان آن را به طور مستقیم در خاکستر داخل یک تابه چدنی پخت یا با استفاده از یک شاخه چوب، برشته و تست کرد. امروزه دستورالعمل پخت این مورد از برترین نان های دنیا شامل مخمر شیمیایی، کره و شیر می شود تا این خوراک دوست داشتنی برآمده از کوه و جنگل های دورافتاده را تبدیل به نان شکیل تری کند.

نان دمپر، استرالیا

لوچی، بنگلادش

غوطه ور کردن خمیر نرم گندم در روغن داغ آن را تبدیل به یک نان طلایی رنگ و ترد می کند که سروش همراه با ادویه معطر بنگلادشی، ترکیب فوق العاده ای می شود. این ترکیب گزینه محبوب مردم بنگلادش برای صرف صبحانه بوده و اغلب با کاری سیب زمینی سفید سرو می شود. شما می توانید این مورد از نان های معروف جهان را در هر نقطه ای از بنگلادش پیدا کنید.

لوچی، بنگلادش

نان پنیری، برزیل

این موضوع که امروزه گیاه کاساوای آمریکای جنوبی قابل خوردن شده، حاکی از نبوغ و مهارت به کار گرفته شده در آشپزخانه های برزیل است، چرا که بطور طبیعی در ریشه نشاسته ای این گیاه بقدر کافی سیانید وجود دارد که بتواند یک انسان را از پا در آورد. اما، با عمل آوردن گیاه کاساوا با دقت کافی و انجام مراحل خیساندن، پرس و خشک کردن، بسیاری از بومیان قاره آمریکای جنوبی به روشی دست یافتند تا این گیاه سمی را تبدیل به یک ترکیب غذایی ثابت کنند. امروزه، این ماده غذایی شالوده اصلی یکی از مشهورترین نان های جهان است. روکش ترد و لطیف این رول به شما اجازه می دهد تا طعم ترش ملایم مواد داخلش را به خوبی بچشید.

نان پنیری، برزیل

بیگل مونترآلی، کانادا

تنور "فیرمونت بیگل" مونترآل همیشه روشن است؛ نانوایی که در سال 1919 بعنوان اولین دکان نان بیگل فروشی مونترال افتتاح شد. در این مکان نانواها از پاروهای چوبی بلند و باریک برای قرار دادن خمیرها داخل تنور چوبی استفاده می کنند تا آن خمیرها تبدیل به بیگل های ترد و طلایی رنگ شوند. خمیر بیگل را با تخم مرغ و عسل مخلوط کرده و حلقه های شیرین قبل از پخت در ترکیب آب و عسل جوشانده می شوند. حاصل تمام این مراحل، بیگلی با خمیر غلیظ و کمی شیرین بوده که شما می توانید در هر ساعتی از شبانه روز آن را به صورت داغ تهیه و میل کنید.

بیگل مونترآلی، کانادا

ماراکوتا، شیلی

این مورد از نان های معروف جهان دارای چهار قاچ بوده و بافت داخل آن پفکی و کم رنگ و روی آن کاملا ترد است. نانواها برای دستیابی به یک ماراکوتا با بافت بیرونی بسیار ترد که نزد شیلیایی ها بسیار محبوب بوده، یک قابلمه آب درون تنور قرار می دهند. ماراکوتا نه تنها یک منبع تغذیه روزانه مهم برای اهالی شیلی محسوب می شود، بلکه چنان در فرهنگ این مردم جایگاه بالایی دارد که آنها برای آنکه در روایت هایشان توصیف کنند که چطور یک نوزاد در نعمت و برکت و خانواده ای متولی بدنیا آمده، می گویند: "nació con la marraqueta bajo el brazo"، یعنی: "آنها با یک نان ماراکوتا در آغوش متولد شدند."

ماراکوتا، شیلی

نان شائوبینگ، چین

زیر پوسته کنجدی و ترد این مورد از مشهورترین نان های جهان، لایه ای نرم آغشته به طعم گندم وجود دارد. نانوایان حرفه ای شائوبینگ پز چنان خمیر این مورد از مشهورترین نان های جهان را گرد و نازک می کنند که محصول نهایی دارای حداقل 18 لایه می شود. می توان این نان سربرآورده از سرزمینهای شمالی را با مواد شیرین و لذیذی از خمیر کنجد سیاه گرفته تا گوشت دودی یا فلفل سیچوآن، پر نمود و میل کرد.

نان شائوبینگ، چین

پان کوبانو، کوبا

چربی گوشت آب شده طعم و بوی دلنشینی به یکی از برترین نان های دنیا داده و محتوای نرم و بافت پفکی داخل نان تضاد ظریفی با پوسته ترد و ترک خورده ایجاد می کند. اگر به یک دکان نانوایی کوبایی سر بزنید، احتمالا در ویترینش با یک قرص نان بلند و طلایی رنگ مواجه می شوید که شکاف نازکی میان خود دارد. نانوایان کوبایی برای ایجاد یک برش مشخص میانی در طول نان، یک برگ نخل را قبل از پخت خمیر دقیقا میانش قرار می دهند. محبوبیت این مورد از برترین نان های دنیا از هاوانا تا میامی ادامه دارد اما، تنها در مناطق محدودی از آمریکا می توانید شاهد استفاده از پان کوبانا باشید؛ نانی که به باور عموم در قرن نوزدهم میلادی توسط کوبایی های ساکن فلوریدا اختراع شد.

پان کوبانو، کوبا

لیبا، مصر

عشایر بادیه نشین در صحراهای پهناور مصر سبک سفر کرده و همیشه گونی هایی از آرد گندم را با خود حمل می کنند تا در محل کمپ چادرهای خود آتش روشن کرده و نان بپزند. در حالیکه برخی از نانهای بادیه نشینان روی ورقه های فلزی داغ پخت می شوند، این مورد از نان های معروف جهان مستقیم روی خاکستر آتش می پزند و گرمای مستقیم و پرحرارت باعث ایجاد یک بافت قهوه ای رنگ و بسیار ترد بر روی مغز خمیر لطیف و مرطوب این مورد از نان های معروف جهان می شود.

لیبا، مصر

پوپوساس، ال سالوادور

امکان ندارد در خیابانهای سن سالوادور قدم بزنید و هرگز عطر و بوی ذرت برشته ای که از پوپوساس در حال پخت برمی آید، به مشامتان نخورد. این مورد از برترین نان های دنیا یک میان وعده دوست داشتنی و هم یک نماد ملی بشمار می رود. یک آشپز برای پخت این مورد از برترین نان های دنیا مراحل مقابل را اجرا می کند: مخلوطی از محتویات پنیر، گوشت و لوبیاهای طعم دار شده را داخل خمیر ذرت قرار داده و سپس آن را برای پخت در قالبهای گرد داخل یک ماهیتابه داغ که روی شعله است، قرار می دهد.

برای دستیابی به یک وعده غذایی کامل می توان تاپینگ سالاد کورتیدوی رنگارنگ را همراه با پوپوساس طعم دار و چرب سرو کرد. این مورد از برترین نان های دنیا برای قرنها قدمت خود را حفظ کرده است؛ باستان شناسان در خویا د سرن ابزار آشپزی را پیدا کردند شبیه به آنچه که تا حدود قرن ششصد پس از میلاد برای پخت این مورد از برترین نان های دنیا از آنها استفاده می شد.

پوپوساس، ال سالوادور

اینجرا، اتیوپی

اینجرا با بافت اسفنجی و بافت بیرونی حبابی، یک گزینه بسیار مناسب برای سرو کردن سس و خورشتهای مقوی اتیوپی محسوب می شود. علاوه بر آن، این مورد از مشهورترین نان های جهان در کشورهای همسایه همچون اریتره و سومالی نیز بسیار محبوب است. اینجرا هم بعنوان یک وعده غذایی اصلی و هم بعنوان بشقاب زیر مخلفات یک وعده غذایی سرو می شود؛ بطوریکه رولهای این مورد از مشهورترین نان های جهان در دیسهای بزرگ در کنار دیگر مخلفات سرو می شوند.

این مورد از مشهورترین نان های جهان از گیاهی بومی با قدمت باستانی و بسیار مقوی به نام "تف" (Teff) بعمل می آید و طعم ترش منحصر بفردی دارد. این طعم نتیجه یک فرآیند تخمیر بوده که با مخلوط کردن خمیر تازه با نان پخت قدیم بدست می آید و برای چند روز به همان صورت نگه داشته می شود تا طعم بیشتر و غنی تری نیز پیدا کند.

اینجرا، اتیوپی

باگت، فرانسه

شاید فرانسوی ها با غذا خوردن در حال پیاده روی و حرکت موافق نباشند، اما یک استثنای ناگفتنی در مورد le quignon وجود دارد و شما می توانید در حالیکه در خیابان پیاده روی می کنید، انتهای ترد نان باگت خود را جدا کرده و گاز بزنید؛ شاید به این دلیل که نان باگت بعنوان یک نماد فرهنگی در فرانسه جایگاه بالایی نزد فرانسوی ها دارد و باعث مباهات آنهاست. اما بد نیست بدانید نان باگت نیز مانند برخی از بزرگترین سنتهای امروزی، یک اختراع نسبتا نو در تاریخ فرانسه بشمار می رود.

براساس گفته های جیم شوالیر استفاده از نانهای باریک و بلند شبیه به باگتهای امروزی در قرن نوزدهم میلادی رایج و مرسوم شد و اولین باری که بطور رسمی از آن نام برده شد، در لیست قیمت سال 1920 میلادی است. جالب هست بدانید با وجود نبود تاریخچه ای چندان قدیمی پشت این مورد از نان های معروف جهان، رئیس جمهور فعلی فرانسه یعنی امانوئل ماکرون معتقد است که نان باگت سزاوار دریافت جایگاه مخصوص خود در لیست سازمان ثبت میراث جهانی یونسکو هست.

باگت، فرانسه

خاچاپوری، گرجستان

خاچاپوری محبوب ترین میان وعده گرجستان است که سرو آن در ترکیب با دو نوع پنیر تازه یعنی ایمرلوی و سولگونی بسیار خوش طعم می شود. پخت این مورد از نان های معروف جهان که طعم ترش و شوری دارد با شکل دادن به خمیر نرم و تبدیل آن به شکل گهواره یا قایق شروع می شود. سپس، داخل آن با مقدار کافی و مناسبی از تخم مرغ و پنیر پر می شود. ظاهر دراز و کشیده این مورد از نان های معروف جهان باعث می شود تا تفاوت بین بافت بیرونی و درون خاچاپوری افزایش یابد؛ بطوریکه درون آن بسیار نرم و گوشه های بیرونی بسیار ترد و قهوه ای رنگ می شود.

خاچاپوری چنان در تار و پود کشور گرجستان نقش مهمی دارد که شاخص آن بعنوان یکی از نمادهای رفاه اقتصادی گرجستان بشمار می رود و آژانس ملی حفاظت از میراث فرهنگی این کشور در سال 2019، نام این مورد از نان های معروف جهان را در فهرست میراث معنوی یونسکو ثبت کرد.

خاچاپوری، گرجستان

پامپرنیکل، آلمان

آرد چاودار خالص، به این نان ماهونی رنگ که نماد سرزمینهای شمالی آلمان است، حجم مرغوب و چشم گیری می بخشد. سنتی ترین نوع این نان در فر گرم با بخار بسیار زیاد و طی 24 ساعت پخت می شود. این یک شیوه نامرسوم برای پخت نان است که باعث می شود شکر موجود در آرد چاودار، یک چاشنی شیرین طبیعی به تار و پود نان بدهد. صدها سال است که این مورد از مشهورترین نان های جهان از اهمیت ویژه ای نزد بومیان وستفالیای آلمان برخوردار هست.

پامپرنیکل، آلمان

پای بائو، هنگ کنگ

نانوایان هنگ کنگی در پخت نانهایی که بطرز باورنکردنی نرم و لطیف هستند، با هم رقابت داشته و آرد گندم را به نانهایی شیرین و بالشتی تبدیل می کنند. پای بائو به دلیل تکنیک "تنگژونگ" که در پخت آن استفاده می شود، لطافت و نرمی بیشتری نسبت به دیگر نانها دارد. هنگام مخلوط کردن خمیر گندم، نانوایان کمی آرد پخت شده و آب را به باقی مواد اضافه کرده که این تغییر جزیی در ترکیب با خمیر گندم، تاثیر بسزایی در ساختار بافت این مورد از مشهورترین نان های جهان ایجاد می کند.

پای بائو، هنگ کنگ

نان چاودار ایسلندی (Dökkt rúgbrauð)، ایسلند

حرارت جوشان و مرکزی زمین که منبع قدرت آتشفشانها، چشمه های آبگرم و دریچه های بخار است، یک اجاق طبیعی برای پخت این نان چاودار ایسلندی بشمار می رود که باید آهسته طبخ شود. خمیر این مورد از برترین نان های دنیا از آرد تیره چاودار تهیه شده و پیش از آنکه نزدیک چشمه های آبگرم و حرارت زمینی برای پخت دفن شود، در یک سبوی فلزی قرار داده می شود. پخت این مورد از برترین نان های دنیا به روش سنتی نیاز به 24 ساعت زمان دارد تا در کوره های طبیعی زمین پخت شود.

نان چاودار ایسلندی (Dökkt rúgbrauð)، ایسلند

پاراتا، هند

پاراتا یک نان تخت تشکیل شده از آرد کامل گندم بوده که لایه بیرونی آن دارای بافت فلسی هست. این نان را می توان هم به تنهایی و هم به همراه انواع مواد غذایی خوش طعم که داخل آن قرار داده می شود، میل کرد. سطح خمیر با یک لایه سبک از روغن و آرد پوشانده می شود و سپس با پیچاندن و غلتاندن خمیر، نان پاراتایی با لایه هایی سرشار از عطر و طعم بدست می آید. تکنیک مورد استفاده در پخت این مورد از نان های معروف جهان مشابه تکنیک مورد استفاده در پخت کروسان است.

پاراتا، هند

راتی گامبانگ، اندونزی

راتی گامبانگ یک نان بسیار نرم تهیه شده از خمیر آرد گندم و بسیار محبوب در نانوایی های جاکارتا است که ترکیب آن با قند خرما و دارچین، عطر و طعمی بسیار دلنشین و دوچندان به آن می بخشد. نام این مورد از مشهورترین نان های جهان تداعی کننده گامبانگ است؛ یک ابزار سنتی اندونزیایی که شبیه قرص نانهای باریک و قهوه ای رنگ هست. با این حال، دستور پخت امروزی نانوایان برای پخت راتی گامبانگ به دوران استعمار برمی گردد.

راتی گامبانگ، اندونزی

سنگک، ایران

برای پخت این مورد از برترین نان های دنیا، نیاز به دو نانوای بسیار ماهر و زبردست داریم. سطح داغ سنگریزه ها باعث ایجاد حبابهای طلایی روی خمیر گندم می شود که به نان سنگگ تردی خاصی می بخشد. اگر خوش شانس باشید و بتوانید از یک نان سنگگ داغ و تازه از تنور درآمده بچشید، حتما تفاوت عمیق بین سطح ترد و برشته و بافت نرم داخل آن را احساس خواهید کرد. شما می توانید این مورد از برترین نان های دنیا را هم به صورت خالی و هم بعنوان یک صبحانه به سبک ایرانی میل کنید.

سنگک، ایران

نان سودا

برای داشتن یک نان حجیم نیاز به مخمر ندارید و تخمیر شیمیایی می تواند هوا را طی ترکیبی از مواد اولیه اساسی و اسیدی، به نان اضافه کند. بومیان آمریکا از پتاس تصفیه شده برای تخمیر کردن نانها استفاده می کردند و این روش پخت نان در دوران قحطی سیب زمینی در ایرلند نیز رایج شد و از آن زمان مورد استفاده قرار گرفت. با کمبود سیب زمینی و محصولات برپایه آن، طبقه تنگدست ایرلند شروع به تهیه خمیر نان با استفاده از ترکیب آرد گندم الک شده، شیر ترش و جوش شیرین کردند. امروزه، این مورد از مشهورترین نان های جهان حال و هوایی نوستالژیک دارد و یادآور دوران گذشته ایرلند است.

نان سودا

چیاباتا، ایتالیا

با توجه به تاکید بر استفاده از "غلات باستانی" و سنتهای مختلف عجین شده با پخت نان طی قرنهای متمادی، به نظر می رسد که رسم و رسوم پخت نان همواره با گذشته گره خورده است. با تمام این احوالات، همچنان نانها در حال تحول و گسترش هستند و چه نمونه ای بهتر از این نان نمادین ایتالیایی داریم که به تازگی و در دهه 1980 میلادی تولید شد. در سال 1982 بود که نانوای ایتالیایی، آرنالدو کاوالاری این مورد از نان های معروف جهان بسیار ترد را تولید کرد تا بدین وسیله از سنت نان پزی ایتالیا در برابر نانهایی که به سبک باگت فرانسوی در حال تولید در نانوایی های رومی بودند، دفاع کند.

چیاباتا، ایتالیا

نان بامی، جامائیکا

کیک کاساوا یک غذای لذیذ و بسیار محبوب در جامائیکا بشمار می رود که در ماهیتابه سرخ می شود. در حالیکه نان بامی بعنوان یک گزینه مناسب برای سرو شدن در کنار غذاهای دریایی بسیار تازه این جزیره شناخته می شود. پخت نان بامی به روش سنتی با غربال کردن آرد کاساوا شروع شده تا سیانور طبیعی از آن زدوده شود. سپس، خمیر کاساوای الک شده داخل حلقه های فلزی فشرده می شود. این دستور پخت ریشه در سنت های اصیل جامائیکا دارد و از مدتها پیش از ورود اروپائیان به این منطقه، کاساوا یک ترکیب اصلی در غذاهای اهالی آمریکای جنوبی و منطقه کارائیب بشمار می رفت.

نان بامی، جامائیکا

کاره پان، ژاپن

خمیر گندم تخمیر شده یک انتخاب مناسب برای سرو شدن به همراه بشقاب کاری ژاپنی است و باعث می شود یک بشقاب وعده غذایی تبدیل به یک ساندویچ میان وعده گردد. کاره پان یا همان نان کاری قبل از آنکه داخل ماهیتابه با روغن داغ سرخ شود، در آرد پانکوی ژاپنی غلتانده شده تا با ایجاد بافت ترد روی آن و بافت بسیار نرم و خامه ای داخلش، بیشترین مقدار تضاد ایجاد شود. این مورد از نان های معروف جهان تا آنجایی محبوب است که حتی یک ابرقهرمان مبارز با جرم و جنایت به نام مرد کاره پانی در ژاپن وجود دارد!

کاره پان، ژاپن

تابون، اردن

در خیابانهای عمان رد عطر نانهای درحال پخت را بگیرید تا به غرفه های نانوایی ای برسید که در آن نانوایان این نانهای نازک را در کومه های بخارپز قرار می دهند. نانوایان برای شکل دادن به نان تابون، خمیر گندم نرم را به شکل محدب درمی آورند و سپس آن را به دیواره یک تنور سفالی مخروطی شکل می چسبانند. آنچه که از تنور بیرون می آید، یک قرص نان ترد و نازک بوده که بوی دود و غلات پخته شده از آن به مشام می رسد.

تابون، اردن

راتی کانای، مالزی

نان پهن راتی همزمان با ورود مهاجران هندی وارد سنت غذایی مالزی شد، اما این کشور این نان غنی و پفکی را به نام خود ثبت کرد. روتی کانای هنگامی که روی ماهیتابه در حال سرخ شدن است، بصورت لایه لایه پف می کند که هر ورقه از این لایه ها به عطر و طعم دلپذیری از کره آغشته شده اند. این مورد از مشهورترین نان های جهان یک گزینه مناسب برای سرو شدن به همراه دیپینگ ها و کاری های مالزیایی بوده و اگر آن را به همراه ترکیباتی مانند موزهای شیرین و رسیده یا تخم مرغ سرخ شده میل کنید، تبدیل به یک وعده غذایی کامل و بسیار مقوی خواهد شد.

راتی کانای، مالزی

هوبز تال مالتی، مالت

این نان از خمیرترش بدست می آید و در حالیکه بافت روی آن بسیار ترد و تیره رنگ است، بافت داخل آن کاملا متفاوت، نرم و پفکی هست. سرو کردن هوبز تال مالتی به همراه روغن زیتونهای معروف جزیره یا کمی گوجه فرنگی تازه، ترکیب فوق العاده ای می شود. برای پخت این نان به روش کلاسیک به بیش از یک روز زمان نیاز بوده و از زمانهای قدیم بطور سنتی در تنورهای چوبی پخت می شدند.

هوبز تال مالتی، مالت

ترتیلا، مکزیک

این نانهای گرد که از خمیر ذرت بدست می آیند، روی تنورهایی سنتی پخت می شوند. ترتیلای ذرت شهرتی جهانی دارد و محبوب ترین غذای مکزیکی ها بشمار می رود. می توانید آن را هم به تنهایی و هم بعنوان تاکو میل کنید. طرز تهیه خمیر این مورد از برترین نان های دنیا بر پایه ذرت نان ترتیلا بسیار ساده بوده و تنها از چند ماده تشکیل دهنده بدست می آید. با این حال، یک پیروزی در نبوغ آشپزی بشمار می رود. ذرت پیش از آنکه آسیاب شود، با یک ماده دارای خاصیت قلیایی مانند لیموترش ترکیب می شود. این فرآیند نیکستامالیزشن نام دارد و باعث می شود طی انجام این فرآیند، دانه ذرت مغذی و قابل هضم تر شود.

ترتیلا، مکزیک

خبز کسرا، مراکش

در یک شهر مراکشی عطر و بوی نانهای در حال پخت و تازه را دنبال کنید تا به یکی از تنورهای پخت نان اشتراکی یا همان ferran برسید. اینجا مکانی است که افراد محلی قرصهای گردی که از خمیر گندم نرم و لطیف تهیه کرده اند را می آورند تا با آنها یکی از محبوب ترین نانهای مراکشی یعنی خبز کسرا را بپزند. این مورد از مشهورترین نان های جهان دارای بافت بیرونی بسیار ترد بوده و بافت نرم و مخملی داخلش برای جذب سس خوش عطر و طعم تاژینه بسیار ایده آل است.

خبز کسرا، مراکش

تیجگربرود، هلند

تیجگربرود با داشتن بافتی بسیار ترد، یک نان محبوب و پرطرفدار بین هلندی ها بشمار می رود. نانوایان برای دستیابی به روکش پوسته پوسته این نان، خمیر خام تهیه شده از آرد سفید گندم را با ترکیبی از آرد برنج، روغن کنجد، آب و مخمر، مخلوط کرده و گرما و حرارت بافت روی نان را تکه تکه و ترد می کند. قرص نانهای تیجگربرود یک گزینه مناسب و پرطرفدار برای سرو بعنوان نان ساندویچ هستند. جالب است بدانید به فاصله یک اقیانوس دورتر از نانوایی های قدیمی آمستردام، اهالی سانفرانسیسکو این نان ترد هلندی را بعنوان نان ساندویچ رایج انتخاب کرده اند.

تیجگربرود، هلند

رونا پاراوآ، نیوزیلند

هم زمان با ورود مهاجران اروپایی و واردات سیب زمینی و گندم به نیوزیلند به همراه آنها، بومیان مائوری با استفاده از این مواد اولیه وارداتی نان مخصوص خود را نوآوری و طبخ کردند. برای درست کردن خمیر این نان، سیب زمینی را آب پز و سپس تخمیر می کنند و از آن خمیر ترشس بدست می آید که به نان طبخ شده ما درنهایت طعمی ترش و شیرین می دهد. امروزه این مورد از نان های معروف جهان یک ترکیب دلچسب برای سرو به همراه کره و مربا بشمار می رود.

رونا پاراوآ، نیوزیلند

لفسه، نروژ

اگر نانهای صاف و نازک شما را به یاد اروپای شمالی نمی اندازد، پس مشخص است تا به حال نان لفسه را امتحان نکرده اید. این نان که بر پایه سیب زمینی پخته تهیه می شود، یک انتخاب محبوب برای سرو در ایام تعطیلات است تا همه اهالی کمک کنند و خمیر نرم را با وردنه صاف کرده و سپس نان را در یک ماهی تابه داغ بپزند. برای امتحان کردن یک لفسه به سبک نروژی آن را در ترکیبی از کره، دارچین و شکر غلتانده و میل کنید.

لفسه، نروژ

بروآ دمیلو، پرتغال

ذرت و گندم سیاه توسط سنگ آسیاب، آسیاب شده و در یک تغار چوبی غربال و مخلوط شده تا این نانهای روستایی متعلق به سرزمینهای شمالی پرتغال به سنتی ترین روش خود پخته شوند. این نانها در تنورهای سنگی که سوخت آنها با هیزم تامین می شوند، پخته شده و پس از پخت شکافهای عمیقی به شکل یک مجمع الجزایر روی پوست آنها تشکیل می گردند. دیواره خود تنورها با خمیر نان مهر و موم شده که این امر باعث می شود تا برای تنور بعنوان یک زمان سنج طبیعی عمل کند. وقتی نوارهای خمیر به رنگ قهوه ای درآیند، یعنی نان ما آماده است.

بروآ دمیلو، پرتغال

کاراوای، روسیه

در تعطیلات روسیه پخت نان به یک فعالیت هنری تبدیل می شود، چرا که قرصهای طلایی نان کاراوای با طرحهای مختلفی از حیوانات، گلها و نگاره های زیبا تزئین می گردند. این نان نقش بسیار مهمی در مراسمهای عروسی روسیه ایفا کرده و فرآیند پخت سنتی مخصوص به خود را دارد. یک زن خوشبخت متاهل باید خمیر را ترکیب کند و یک مرد متاهل باید نان را داخل تنور قرار دهد. حتی شکل گرد نان نیز به صورت نمادی باستانی است و به روزگارانی اشاره دارد که خورشید پرستی انجام می شد.

کاراوای، روسیه

پروجا، صربستان

نانهای گرم و مربع شکل پروجا یا همان نان ذرت، یکی از ترکیبهای موردعلاقه صربستانی ها برای سرو در کنار خوراکهای گوشت محبوب این کشور هستند. این نان معمولا برای دورهمی های خانوادگی پخته و به صورت داغ از فر سرو می شود. ذرت آسیاب شده چاشنی شیرینی به تاپینگ های شور مانند پنیر کاجماک شور که روی نان با آنها تزئین می شود، اضافه می کند.

پروجا، صربستان

گیران-پپانگ، کره جنوبی

هر قرص نان گیران پپانگ که از خمیر گندم بدست می آید و داخلش یک تخم مرغ کامل پخته شده، گنجینه ای ارزشمند است. این نان که به زبان ساده تر، نان تخم مرغی نام دارد، غذای خیابانی محبوب سئولی ها محسوب شده که به صورت داغ برای صبحانه یا هر زمان دیگری از روز خورده می شود.

گیران-پپانگ، کره جنوبی

آپام، سریلانکا

خمیر نازک و تخمیر شده آرد برنج در ترکیب با شیر نارگیل در ماهیتابه هایی به شکل کاسه که مخصوص پخت نان آپام است، پخته و ترد می شوند. این نان پنکیکی از محبوب ترین خوراکی های مخصوص سریلانکا بوده و اغلب به صورت گرم و در دکه های اغذیه خیابانی سرو می شود. ترکیبات افزودنی موردعلاقه سریلانکایی ها برای اضافه کردن به این نان، نارگیل و کاری مرغ بوده و می توانید آن را همراه با تخم مرغ نیز سفارش دهید. برای طرفداران سرو آپام به همراه تخم مرغ، یک تخم مرغ کامل وسط این پنکیک شکسته شده و یک لایه سس تند معطر به آن اضافه خواهد شد.

آپام، سریلانکا

کیسرا، سودان و سودان جنوبی

تخمیر شبانه خمیر این نان نازک سودانی، عطر و طعمی دلنشین به آن می دهد و طعم ملایم آرد سورگوم را با اضافه کردن چاشنی ترش متعادل می کند. تهیه نان کرپ مانند کیسرا نیاز به تمرین و صبر بسیار دارد، اما اگر مهارت پخت این نان روی ماهیتابه ای فلزی را به خوبی فرا بگیرید، یک خوراکی کلاسیک سودانی خواهید داشت. کیسرا نیز همانند اینجرای اتیوپی، هم یک غذای اصلی است و هم یک ابزار برای خوردن دیگر غذاها بشمار می رود.

کیسرا، سودان و سودان جنوبی

سیمیت، ترکیه

نان سیمیت با شکل حلقه مانند خود که با دانه های کنجد پوشانده شده، از معروف ترین اسنکهای خیابانی ترکیه است. تا چند دهه پیش، فروشندگان دوره گرد با سینی هایی پر شده از سیمیت در خیابانهای استانبول راه می رفتند، اما امروزه دیگر این فروشندگان دوره گرد کمتر در خیابانهای پایتخت ترکیه دیده می شوند. در عوض، مردم سیمیت را از غرفه های کنار خیابان تهیه می کنند؛ جایی که چندین حلقه نان سیمیت خوش آب و رنگ روی یکدیگر چیده شده اند. سیمیت ها قبل از آنکه برای پخت وارد تنورهای چوبی شوند، ابتدا داخل ترکیبی از آب و شکر یا شیره قند غوطه ور شده و لعابی یکدست به خود می گیرند که تحت حرارت بالا کاراملی می شود.

سیمیت، ترکیه

کرامپت، انگلستان

کرامپت نوعی کیک اسفنجی است که از خمیر گندم تخمیر شده حبابی، تهیه می شود و اگر همراه با مربا، کره یا خامه سرو گردد، تبدیل به یک غذای محبوب برای انگلیسی ها می شود. خمیر از داخل قالبهای گرد به داخل ماهیتابه های آغشته به روغن ریخته شده و یک طرف نان کرامپت به رنگ طلایی در می آید. مانند نانهای سوخاری اروپای شرقی، کرامپتها نیز بعنوان نانی که دوبار طبخ شده، شناخته می شوند.

کرامپت، انگلستان

بیسکوئیت، آمریکا

بیسکوئیتهای آغشته شده به کره یا شیره گوشت، از محبوب ترین دستپختهای خانگی مردم آمریکا هستند، اما این بدان معنا نیست که پخت آنها ساده است؛ برای دستیابی به بیسکوئیتهایی نرم و بالشتی نیاز به دستانی فرز و چابک و مهارت خوب در مخلوط کردن دارید. در دوران پیش از جنگ در ایالات جنوبی آمریکا، این بیسکوئیتها بعنوان یک خوراکی ویژه در مراسم شام یکشنبه شبها سرو می شدند. اما، امروزه همه جا موجود هستند. بخشی از رمز و راز خوشمزگی این بیسکوئیتها در آرد آنها نهفته بوده و بطور معمول از یک آرد کم پروتئین مانند آرد زنبق سفید برای طبخ آنها استفاده می کنند.

بیسکوئیت، آمریکا

نان ازبکی، ازبکستان

پخت این نانهای تخت و نازک در تنورهای سنتی ازبکستان نوعی هنر محسوب می شود که با چرخاندن و پیچ و تاب دادن به شکل گرد در می آیند؛ از نانهای نرم تاشکند گرفته تا نانهای غوطه ور شده در سیاه دانه سمرقندی. این نانها بلافاصله پس از پخته شدن و بیرون آمدن از تنور به پیکهای مامور حمل نان تحویل داده شده تا به بازار و کافه ها رسانده شوند.

نان ازبکی، ازبکستان

آرپا، ونزوئلا

آرپاپزهای ونزوئلایی خمیر طلایی تهیه شده از آرد ذرت را در ماهیتابه داغ قرار می دهند تا نانهایی پف دار که داخل آنها نرم و بخارپز شده و روکش تردی دارند، بدست آیند. نان آرپا از مدتها پیش از ورود اروپائیان به آفریقای جنوبی، در ونزوئلا و مناطق اطراف پخت می شد. این نانهای ذرت مقوی انواع مختلفی از ساده تا پیچیده دارند. می توانید هنگام صرف صبحانه از این نانها همراه با کره میل کنید.

آرپا، ونزوئلا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو