خاطرات رنگ باخته، رنج انسان و طبیعت انتزاعی / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه

خاطرات رنگ باخته، رنج انسان و طبیعت انتزاعی / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه


56

1399/7/2

10:11


مریم درویش: در گالری‌گردی این هفته به نمایشگاه گالری‌های آوت سایدر این، اعتماد، این‌جا و شیرین پرداخته‌ایم.

خاطرات رنگ باخته، رنج انسان و طبیعت انتزاعی / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی‌های حسین جهانبانی در گالری آوت سایدر این، نمایشگاه نقاشی مینا محمدی سرشت با عنوان "میرا" در گالری این‌جا، نمایشگاه آثار حجم حسین آزادی با عنوان "مچالگی" در گالری اعتماد و نمایشگاه نقاشی کتایون مقدم با عنوان "درهم تنیدگی" در گالری شیرین سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند. 

نقطه‌های رنگین طبیعت

نمایشگاه نقاشی‌های حسین جهانبانی در گالری آوت سایدر این برگزار شد. نقاشی‌های جهانبانی آثاری برآمده از طبیعت هستند، حتی اگر هیچ نشانی از طبیعت‌گرایی در آنها وجود نداشته باشد. این نقاشی‌ها همگی با کنار هم قرار گرفتن نقاط و سطوح کوچک رنگی به وجود آمده‌اند. تمام سطح کار پوشیده از نقاطی است که با صبر و حوصله کنار هم قرارگرفته‌اند تا فرم‌هایی آشنا و غریبه را به وجود آورند و در این میان هیچ فضایی را خالی نگذاشته‌اند.

نقوشی که در این تابلوها دیده می‌شود فرم‌هایی گیاهی و جانوری هستند که گرچه شباهت به هیچ نمونه واقعی ندارند، اما تصویری ساده شده و خیالی از آن چیزی هستند که در عالم واقع دیده می‌شود. گل‌ها، درختان و حشرات با شمایلی ساده و ابتدایی، از قلمی آزاد و دستی آموزش ندیده پدید آمده‌اند. نقاش این طبیعت رنگارنگ، هنرمندی خودآموخته است که تصاویر انباشته در ذهن خود را روی کاغذ آورده و به آنها زندگی بخشیده است.

نمایشگاه نقاشی‌های حسین جهانبانی در گالری آوت سایدر این

جهانبانی در استفاده از رنگ محدودیتی برای خود قائل نشده است اما چنان آگاهانه رنگ‌ها را در کنار هم قرار داده است که هرکدام از تابلوهای او دارای  تنالیته رنگی مشخصی است. او با استفاده از زمینه‌هایی با رنگ تیره فرصتی برای درخشش رنگ‌های دلخواهش ایجاد کرده و با تکرار بی‌وقفه و هدفمند نقاط رنگی، فضایی پرتحرک به وجود آورده است.

 

خاطرات مبهم

نمایشگاه نقاشی مینا محمدی‌سرشت با عنوان "میرا" در گالری این‌جا برپاست. این مجموعه شامل آثاری فیگوراتیو است که با مدادرنگی روی کاغذ نقاشی شده‌اند و تصاویر واقعی دستمایه خلق آنها هستند. محمدی‌سرشت در این مجموعه به عکس‌های خانوادگی قدیمی رجوع کرده و به بازنمایی آنها پرداخته است. در این راه گاهی به بازسازی همان عکس‌ها پرداخته و تصاویری نزدیک به واقعیت را ارائه کرده است و گاه دخل و تصرفی در عکس‌ها داشته و با ایجاد تغییر در آنها، معنایی را به عکس‌ها افزوده است.

تماشای عکس‌های قدیمی برای همه افراد حسی از اندوه و خوشی توأمان دارد. حسرت از دست‌رفته‌ها از یک‌سو و یادآوری خاطرات خوش از سویی دیگر، فضایی دوگانه را برای تماشاگر عکس به وجود می‌آورند. در مواجهه با این آثار نیز بیننده دچار همین وضعیت می‌شود. آدم‌هایی که در موقعیت‌هایی ساده در تصاویر دیده می‌شوند، این سوال را در ذهن ایجاد می‌کنند که در گذر ایام چه سرنوشتی پیدا کرده‌اند و آیا هنوز در این دنیا هستند؟

مینا محمدی سرشت

محمدی‌سرشت با عدم قطعیتی که در تصاویر به وجود آورده است به این حس دامن می‌زند. چهره‌هایی گنگ و ناشناس که اجزای آنها محو شده است و اندامی که هیچ تفاوت ساختاری با فضای اطراف خود ندارند، آدم‌ها را به خاطراتی دوردست تبدیل می‌کنند که حتی خوبی و بدی آنها نیز دیگر مشخص نیست و تنها حسی از گذر زمان و از دست رفتن را به وجود می‌آورند.

نمایشگاه نقاشی مینا محمدی‌سرشت تا 4 مهر در گالری این‌جا به نشانی خیابان کریم‌خان‌زند، میرزای شیرازی، شماره ۹۵ برپاست.

 

اعوجاج انسانی

نمایشگاه آثار حجم حسین آزادی با عنوان "مچالگی" در گالری اعتماد برپاست. نخستین چیزی که در مواجهه با آثار این مجموعه به چشم می‌آید، تصویری واضح از رنج است. این فیگورهای مچاله شده، بر اثر فشارهای درونی و بیرونی دچار چنان رنجی شده‌اند که خود را تغییر داده‌اند تا با نیروی وارده آمده بر خود همسو شوند و کمتر رنج بکشند.

این فشارها اغلب از سوی عناصر بیرونی دیده می‌شود، مانند نیم‌تنه‌ای از ضایعات فلزی که چنان به نیم‌تنه‌ای انسانی فشار وارد کرده که اجزای چهره او را جابه‌جا کرده است. اما این رنج و فشار می‌تواند برآمده از درون انسان‌ها نیز باشد و در سرهایی جدا از بدن که فریاد می‌کشند دیده شود.

نمایشگاه مجسمه‌های حسین آزادی در گالری اعتماد

جنس سخت و مستحکمی که در ساخت مجسمه‌ها به کار رفته است، جلوه بصری متفاوت یافته و با نوعی از خودباختگی، دچار انعطاف و چرخش‌هایی شدید شده است تا با وضوحی هر چه بیشتر این تغییرات انسانی را نمایش دهد. در نهایت با موجوداتی مواجه هستیم که با تمام تغییرات و انعطاف نشان دادن‌ها، نه تنها نتوانستند از شرایط دردناکی که در آن گرفتار بودند رها شوند که حتی دیگر نمی‌توانند به شکل و موقعیت قبلی خود بازگردند.

نمایشگاه آثار حسین آزادی تا 8 مهر در گالری اعتماد برپاست. گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک 25 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 

پیوند طبیعت و انتزاع

نمایشگاه نقاشی کتایون مقدم با عنوان "درهم تنیدگی" در گالری شیرین برپاست. مقدم در این تابلوها با الهام از مناظر طبیعی و اجزای تشکیل‌دهنده آنها به خلق تصاویری شخصی پرداخته است که رو به انتزاع دارند. دریا، گل‌ها، پرندگان و... اگرچه برای ذهن بیننده قابل‌شناسایی هستند و مخاطب می‌تواند نشانی از آنها را در نقاشی‌ها ملاحظه کند، اما این عناصر در بیشتر موارد به دور از شکل طبیعی خود به تصویر کشیده شده‌اند.

در تابلوهای مقدم این عناصر طبیعی به شکل لکه‌های رنگ و حرکات قلم، تجسم‌یافته و ترکیب‌بندی‌هایی متنوع را ایجاد کرده‌اند. اگرچه در تعدادی از آنها نگاهی نسبتاً طبیعت‌گرایانه وجود دارد اما اغلب در هیاهوی رنگ‌ها و سطوح، پرندگان و گل‌ها فرم اصلی خود را از دست می‌دهند و به جزیی از همان خطوط بی‌شکل تبدیل می‌شوند. جنگل‌ها و باغ‌های گل نیز با محو شدن و در هم رفتن اجزای آنها به تصاویری انتزاعی تبدیل می‌شوند که از کنار هم نشستن رنگ‌های گوناگون به وجود آمده‌اند.

نمایش آثار کتایون مقدم در گالری شیرین

مقدم در بخش دیگری از آثارش کاملا به سمت انتزاع رفته و ابزار کارش را نیز تغییر داده است تا به تجربه فضایی متفاوت بپردازد. او با چسباندن مواد برجسته و اشیاء کوچک طبیعی یا مصنوعی بر سطح بوم، نوعی دیگر از برخورد با طبیعت را به تصویر کشیده و در تابلوهایی که هیچ فرم و تصویر آشنایی در آنها نیست، تصاویری به وجود آورده که یادآور صحنه‌هایی از آلودگی‌های زیست‌محیطی است.

نمایشگاه نقاشی کتایون مقدم تا 9 مهر در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو