سریال دل؛ فیلمفارسیِ کشدار با آرایش غلیظ

سریال دل؛ فیلمفارسیِ کشدار با آرایش غلیظ


منبع: برترین ها

123

1399/7/2

10:34


سریال «دل» شروع چندان جذابی نداشت و همچنان واکنش‌ها و انتقادات منفی تماشاگران پابرجاست.

برترین‌ها: سریال نمایش خانگی «دل» به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه کنندگی جواد فرحانی سال ۹۸ تولید شده است. منوچهر هادی ساختن سریال های پرمخاطب را خوب بلد است اما پس از توزیع چند قسمت ابتدایی سریال مشخص شد که این‌بار موفق نشده است نظر مثبت مخاطبان را جلب کند.
 

سریال دل

 
از همان قسمت‌های ابتدایی کار حاشیه های سریال شروع شد از سانسور لباس بازیگران تا گفت و گو اخیر سعید راد و ابراز پشیمانی از بازی در سریال. با هم بعضی از این حواشی را مرور می کنیم .
 
قصه تکراری
 
«دل» یک ملودارم عاشقانه و اجتماعی است. داستان درباره دختر و پسری‌ست که با مخالفت خانواده‌هایشان بالاخره موفق می‌شوند با هم ازدواج کنند؛ اما در شب عروسی، عروس گم می‌شود و همه‌چیز به‌هم می‌ریزد. قصه کلیشه‌ای و تکراری یکی از اصلی‌ترین ایرادهای سریال «دل» است.
 

سریال دل

 
اگرچه بسیاری از سریال‌های تلویزیون یا نمایش خانگی هم این مشکل را دارند، اما درباره این مجموعه، مشکل این است که قصه از اساس روی یک ماجرای کاملا تکراری بنا شده است.
 
ریتم کند 
 
کُند که نه، انگار متوقف شده است! یکی دیگر از حواشی سریال «دل» مربوط به ریتم کند سریال است. منوچهر هادی ریتم آهسته سریال را طبیعی و منطبق با ساختار آن دانست و گفت: این سریال درباره روابط بین افراد است و یک سریال اکشن و حادثه‌ای نیست که ریتم تند داشته باشد و این به اقتضای قصه اتفاق می‌افتد.
 
پوشش عجیب بازیگران
 
حاشیه دیگر سریال «دل» مربوط به سانسور پوشش بازیگران زن آن بود. بعد از آغاز پخش اولین قسمت، طولی نکشید که وزارت ارشاد، دستور سانسور کردن پوشش برخی از بازیگران آن مانند نسرین مقانلو و مهراوه شریفی‌نیا را صادر کرد. توضیحاتی که منوچهر هادی در اینستاگرام خود منتشر کرد:
 

سریال دل

 
به دلیل ممیزی لباس بانو نسرین مقانلو توسط وزارت ارشاد مجبور شدیم بخش رنگی لباس رو به رنگ آبی در بیاوریم این پروسه نزدیک به دو ماه کار برد و در بخش‌هایی از صحنه‌های فیلم، گردن‌بند خانوم مقانلو هم به رنگ آبی در آمده بود که بهتر از این نمی‌شد. ممنون از توجه شما.
 

سریال دل

 
مسئله دیگری که در سریال «دل» مخاطب را پس می‌زند، سبک پوشش شخصیت‌های قصه است؛ «اتابک» بیشتر اوقات در خانه کراوات زده! «توران» همیشه لباس‌های مجلسی به تن دارد و انگار آماده رفتن به مهمانی است.
 
افسانه بایگان بازیگر سریال«دل» در گفت و گو با هوشنگ گلمکانی منتقد در خصوص آرایش غلیظ و پوشش مرتب در این سریال اظهار داشت که این نگاه و خواسته کارگردان بود و اگر کسی جدا از این روند پیش می رفت، محصول خوبی از آب در نمی آمد.
 
 

سریال دل

 
پشیمانی و انتخاب نامناسب بازیگران
 
سعید راد در گفت‌وگویی که اخیرا با رادیوتهران داشته از بازی در «دل» ابراز پشیمانی کرده و گفته است: «من از این کار راضی نیستم چون مال این حرف‌ها نیستم، من سینمایی بازم. این اشتباهی بود که کردم و تا آخر هم ایستادم و کار را تمام کردم. چون اصلا عادت ندارم کاری را که قبول می‌کنم، نیمه‌کاره رها کنم. تجربه‌ای بود که برایم خوشایند نبود و امیدوارم دیگر هیچ‌وقت تکرار نشود».
 

سریال دل

 
یکی دیگر از ویژگی‌های منفی سریال «دل» که از همان ابتدای سریال مورد انتقاد مخاطبان بود، انتخاب نامناسب بازیگران اصلی آن است. ساره بیات ۴۰ سال و حامد بهداد ۴۶ سال دارد، بنابراین برای بازی در نقش دختر و پسر جوانی که تازه در آستانه ازدواج هستند، گزینه مناسبی نیستند و نمی‌توانند برای مخاطب باورپذیر باشند.
 

سریال دل

 
سعید راد در گفت وگوی اخیرش به این نکته نیز اشاره کرده است: « حامد بهداد و ساره بیات برای اینطور نقش‌ها ساخته نشده‌اند،در انتخاب بازیگران اشتباه می‌کنند. چهره حامد بهداد و ساره بیات برای اینطور نقش‌ها ساخته نشده‌ است. چراکه افسرده، غم‌باره و سن بالا هستند. اعتراضی کردم من باشم یا نباشم فرقی نمی‌کند. صورت‌شان شاد نیست برای عشق و عاشقی که مردم همذات‌پنداری کنند!»
 
منوچهر هادی پس از اظهارنظر سعید راد پیرامون «دل» متنی را در اینستاگرامش منتشر کرده است او از این گفته است که ترجیح می‌دهد فقط به خاطرات خوب پشت صحنه فکر کند و اینکه اگر نقدی به سریال وارد است آن را می‌پذیرد و با تمام وجود سریال«دل» را ساخته و مثل خود راد پای کارش ایستاده است: «از همه کسانی که به هر دلیلی با سریال دل ارتباط برقرار نکردند هم عذرخواهی می‌کنم.»
 
در حالی که منوچهر هادی هیچ پاسخی به انتقادها نداد، همسرش یکتا ناصر در واکنشی به متن منوچهر هادی به طور تلویحی سعید راد را مورد اتهام قرار داده و با لحنی عجیب و غریب خطاب به همسرش نوشته است: حقا که جایگاه بلند تو تحسین‌برانگیز است و وسوسه رسیدن به آن برای بعضی حسادت را جایز می‌کند.
 

سریال دل

 
نقد سریال
 
فراستی مدتی قبل در بخشی از صحبت های خود در بخش میز نقد برنامه «هفت» که شب های جمعه از شبکه ۳ سیما پخش می شود درباره ی سریال «دل»گفته بود: «پنج دقیقه از این سریال را دیدم و شش دقیقه از آن اسلوموشن بود. تا حالا آب بستن تا این حد را ندیده بودم. حالا چی نشون می داد به کنار. مطلقاً کارگردانی، بازیگری، قصه و هیچ چیز دیگری هم در کار نبود و جالب اینجا است که کارگردان این سریال، درس کارگردانی در یکی از مؤسسات هم می‌ دهد و این یعنی وضعیت فاجعه!»
 

سریال دل

 
منوچهر هادی معتقد است که  ترغیب به تجمل‌گرایی نکرده و زندگی خیلی لاکچری را نشان نداده است تنها دو خانواده مرفه به تصویر کشیده است. منوچهر هادی در پاسخ به هوشنگ‌گلمکانی که گفته بود: نمایش این همه تجمل برای مردمی را که در تأمین معیشت زندگی شان نگران و ناتوان هستند .در پاسخ گفت که: «هدف بیان مشکلات خانواده‌های اشرافی است و نه ترویج آن و اینکه نمایش چنین چیز‌هایی ممکن است در کسی ایجاد انگیزه هم بکند».
 
منبع: روزنامه خراسان، وطن امروز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو