بيمارستان‌ها جا ندارند؛ ٣٧١٢ مبتلا در يك روز

54

1399/7/2

12:12


بيمارستان‌ها جا ندارند؛ ٣٧١٢ مبتلا در يك روز

سلامت نیوز:توصیف مسئولان وزارت بهداشت و درمان از وضعیت کشور در موج سوم کرونا بسیار نگران‌کننده است، وزیر بهداشت شیوع بیماری را به «شعله‌های جدید کرونا» تشبیه می‌کند و معاونش از «جهش ژنتیکی کرونا» خبر می‌دهد و آمار تعداد مبتلایان در یک روز رکورد می‌زند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به آغاز موج سوم بیماری کرونا در کشور گفت: «موج دوم بیماری با حمایت همکارانم مهار و تا حد زیادی کنترل شد، اما متاسفانه به‌دلیل عدم رعایت‌ها، شعله‌های جدیدی از بیماری را شاهدیم». از دوشنبه (۳۱ شهریور) تا سه شنبه (یکم مهر ۹۹) آمار عجیب ابتلای ۳۷۱۲ نفر به ثبت رسید و با این رکورد جدید تعداد مبتلایان در یک روز، آژیر قرمز در کشور به صدا در آمده است.

طبق آمار وزارت بهداشت و درمان، از دوشنبه (31 شهريور) تا سه شنبه (يکم مهر) با ابتلاي 3712 مورد جديد به کروناويروس مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 429‌هزار و 193 نفر رسيد و در اين مدت با ثبت فوت 178 بيمار، تاکنون کرونا در ايران جان 24‌هزار و 656 نفر را گرفته است. همچنين 3922 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند و وضعيت استان‌هاي تهران، اصفهان، قم، آذربايجان شرقي، خراسان جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، کرمانشاه، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان رضوي، مازندران، البرز، آذربايجان غربي، مرکزي، کرمان، خراسان شمالي، همدان و يزد، قرمز است.

وضعيت وخيم تهران و قم
اما همان‌طور که آمارها مي‌گويند وضعيت دو استان تهران و قم، وخيم‌تر از ساير نقاط کشور گزارش شده است. ايرج حريرچي، معاون کل وزير بهداشت اعلام مي‌کند: «در هفته‌هاي گذشته تعداد بستري کرونا در ايران به 2‌هزار نفر رسيده بود اما الان حدود پنج برابر تعداد بستري هفتگي را داريم» و همزمان شهنام عرشي، معاون مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت نيز در دو هفته گذشته در بسياري از استان‌ها از جمله تهران و قم ميزان ابتلا و بستري کرونا دو برابر افزايش يافته است.

او دليل اين اتفاق را سهل‌انگاري مردم عنوان کرد و افزود: ‌اميدواريم مردم رعايت پروتکل‌ها را به خصوص استفاده از ماسک را جدي بگيرند به خصوص اينکه در دو هفته گذشته آمار استفاده از ماسک در کشور از حدود 85‌درصد به حدود 70‌درصد رسيده، حدود 15‌درصد کاهش داشته و در برخي استان‌ها از اين هم کمتر است. همچنين رئيس سازمان نظام پزشکي قم نيز با اشاره به وضعيت فوق قرمز کرونا در اين استان مي‌گويد:«روزانه حداقل يک پزشک يا پرستار در قم به کرونا مبتلا مي‌شود». او همچنين خاطرنشان مي‌کند: «تعدادي از پزشکان قمي به‌دليل ابتلا به کرونا هم اکنون در بيمارستان‌ها و يا منازل خود بستري هستند».

عليرضا زالي،‌ فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران،‌ ابراز نگراني کرد موج سوم کرونا نسبت به موج‌هاي قبلي خيلي سريع‌تر گسترش مي‌يابد. او از افزايش تعداد مبتلايان بستري نسبت به سرپايي خبر داد و افزود: «شمار افرادي که در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه در موج سوم بستري مي‌شوند، نسبت به قبل بيشتر شده است. اين مقام ستاد مقابله با کرونا خواستار اعمال محدوديت‌هاي بيشتر از جمله کاهش سفر،‌ اجتماعات و حضور افراد در فضاي سربسته شد».

بيمارستان‌ها پر شده‌اند
در عين حال پزشکان و پرستاران بيمارستان‌ها از مردم خواهش مي‌کنند که پروتکل‌هاي بهداشتي ازجمله استفاده از ماسک و فاصله فيزيکي را رعايت کنند، چراکه تخت‌هاي بيمارستاني پر شده‌اند. با ادامه روند صعودي شمار بيماران مبتلا به کرونا ،‌ گزارش‌ها از تهران حاکي‌ست بيشتر بيمارستان‌ها به‌دليل تکميل ظرفيت، از پذيرش بيماران غيرکرونا، از جمله مبتلايان به بيماري‌هاي قلب، کليه و فشار خون، خودداري مي‌کنند.

داده‌هاي وب‌سايت دانشگاه علوم پزشکي تهران در نشان مي‌دهد از ميان مجتمع‌هاي بيمارستاني که به پذيرش و بستري بيماران کرونا اختصاص يافته، تنها دو مجتمع ظرفيت پذيرش بيماران کرونا،‌ آن هم با تخت‌هاي محدود، دارند. نادر توکلي،‌ معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران،‌ تاييد کرده که پايتخت با کمبود تخت‌هاي بيمارستاني مواجه شده است.


چرا به موج سوم کرونا رسيديم
در همه کشورهاي جهان يکي از مهم‌ترين برنامه‌ها براي مديريت و مهار کوويد-19 پيدا کردن راهکارهايي براي سازگاري نسبي زندگي روزمره با کوويد-19 بوده است. مسير اين هماهنگي از دل پروتکل‌ها مي‌گذرد، درباره اينکه تاکنون چه تعداد پروتکل براي مراقبت و پيشگيري از کوويد-19 در جهان نوشته شده، اطلاعات زيادي در دست نيست، اما در ايران يکي از مهم‌ترين برنامه‌ها و در واقع بايد گفت؛ مشغله‌هاي ستاد ملي مقابله با کرونا در هفت ‌ماه گذشته تدوين انواع شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي بوده است.

از مشاغل مختلف گرفته تا مناسبت‌ها و رويدادها. بررسي اين پروتکل‌ها که در کميته‌هاي مختلف با حضور متخصصان بخش‎هاي گوناگون آماده‌سازي شده نشان مي‌دهد بخشي از آنها توصيه‌هاي دقيقي را به‌منظور مهار کوويد-19 ارائه کرده‌اند، مهم‌ترين کاستي در اين مدت گذشته که بارها مورد انتقاد قرار گرفته به ضمانت‌هاي اجرائي اين پروتکل‌ها بازمي‌گردد. آلمان و کانادا دو نمونه از کشورهايي هستند که استفاده از ماسک در آنها الزامي است و تعلل در اين زمينه جريمه‌هاي سنگين 300يورو و ‌هزار دلاري را براي افراد در پي دارد.

در کانادا مقررات منع رفت‌وآمد بين شهرها و مناطق مختلف بسيار سختگيرانه دنبال مي‌شود و آلمان با وجود اعتراض‌هاي مردمي به سياست‌هاي سختگيرانه بهداشتي و اجتماعي دولت، هنوز از مواضعش براي جريمه متخلفان و اجراي بي‌چون و چراي پروتکل‌ها دست نکشيده است. آمار جانباختگان کرونا در ايران در حالي به 25‌هزار تن نزديک شده که در چند هفته اخير اخباري در رابطه با جريمه مالي متخلفان از پروتکل‌هاي کرونا مطرح شده است، اما اثري از آن در جامعه ديده نمي‌شود.

کامبيز نوروزي، يک حقوقدان در اين باره مي‌گويد: «دستگاه دولتي کشورمان و حتي ساير دستگاه‌هاي حکومتي زماني که مي‌خواهند مقرراتي را تصويب کنند، به قابليت اجرائي آن دقت نمي‌کنند. ستاد ملي مقابله با کرونا هم در برخي مواقع مرتکب چنين خطايي شده و به قابليت اجرائي مصوبات زياد توجه نکرده‌است».

نوروزي با بيان اينکه ستاد در بسياري از مواقع بار مسئوليت را به‌عهده مردم قرار داده است، مي‌‌افزايد: «اگر قرار است براي کاهش مسافرت‌ها تلاش شود، شرايط سفر را بايد دشوار کنند و جاده‌ها را ببندند تا مانع سفر غيرضروري افراد شوند. مي‌توان محدوديت‌هايي در جاده‌ها و همچنين محدوديت سختگيرانه‌اي در مبادي که مسافر‌پذير است در نظر گرفت.

کما اينکه يک‌بار در موج اول کرونا اين روند تجربه شد و پاسخ خوبي گرفته شد. چنين اقدامي مستلزم اين است که ستادملي مبارزه با کرونا، پليس راه و وزارت راه و شهر‌سازي‌ در يک همکاري مشترک وارد عمل شوند.

اما اينکه بخواهند مسافران غيرضرور را از مسافران ضروري شناسايي و جريمه کنند، با زيرساخت‌هاي موجود در کشور ما کار ساده‌اي نيست. اگر ستاد ملي مبارزه با کرونا قائل به اين است که سفرهاي بين‌شهري موجب توسعه شيوع کرونا مي‌شود، بايد مستقيما اين ستاد موانعي براي سفر ايجاد کند و طبيعي است که اين تصميم مستلزم برنامه‌ريزي دقيق و به‌کارگيري نيروي انساني مناسب است».

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو