ترمیم مداوم آدم‌ها / روایت ازم طباطبایی از نمایشگاه "پلانارین" در گالری فرمانفرما

108

1399/7/2

12:15


ازم طباطبایی گفت: روابط اجتماعی و ارتباطات روزمره انسان‌ها در جامعه مانند پارچه‌ای با تار و پود یکپارچه است.

ترمیم مداوم آدم‌ها / روایت ازم طباطبایی از نمایشگاه "پلانارین" در گالری فرمانفرما

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار ازم طباطبایی با عنوان "پلانارین" در گالری فرمانفرما برپاست. طباطبایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه کارهای این مجموعه طراحی روی پارچه است، گفت: من در مجموعه‌های قبلی نیز روی بافت و تار و پود پارچه تاکید زیادی داشتم. به نظر من روابط اجتماعی و ارتباطات روزمره انسان‌ها در جامعه نیز مانند تار و پودی یکپارچه است. به همین دلیل بر روی تار و پود تاکید زیادی دارم و پارچه را ابزار خوبی برای بیان این موضوع دیدم. البته هر اثر لایه‌های معنایی زیادی دارد و اثر هنری همیشه برای برداشت دیگران باز است.

طباطبایی ادامه داد: در این آثار مضمون اولیه این بود که به نوعی پتانسیل اشاره کنم که در یک لحظه از حالت بالقوه به حالت بالفعل تبدیل می‌شود. در طبیعت نمونه‌های زیادی از این مسئله داریم، مانند تولیدمثل و گرده‌افشانی موجودات و گیاهان. موجودیتی که پراکنده شده و باعث ایجاد موجودیت جدیدی می‌شود.

طباطبایی افزود: این مسائل در پس‌زمینه ذهن من وجود داشت و ناخودآگاه وارد کارهایم می‌شد. از سال ۸۷ طراحی‌هایی را با این رویکرد آغاز کردم که خروجی اولیه آن یک مجموعه مجسمه با نام "سادومازوخیسم" بود. همین‌طور یک مجموعه با تکنیک چاپ به وجود آوردم و هم‌اکنون مجموعه جدیدم با متریال دیگری کار شده است. هر بار مدیای کار من تغییر کرده اما همه آنها رگ و ریشه‌های مشترکی دارند.

او درباره عنوان این مجموعه گفت: "پلانارین" یک موجود زنده‌زا است که برای زایش و تولیدمثل، خودش را به دو قسمت تقسیم می‌کند. این کرم از وسط به دو قسمت تقسیم شده و به دو کرم تبدیل می‌شود و ویژگی بارز این موجود آن است که خصوصیت ترمیم‌کنندگی دارد و در تمام طول عمر خود به صورت مداوم خود را تکثیر کرده و بعد ترمیم می‌کند.

طباطبایی ادامه داد: تاکید من روی این مسئله ترمیم کردن بود و نکته جالب آن است که در زمان نصف شدن، یک نیمه از این کرم سر ندارد، اما پس از ترمیم دارای سر می‌شود و به‌این‌ترتیب حافظه‌ای که به صورت غریزی و بیولوژیکی در سر قبلی وجود داشته در سر جدید نیز ایجاد می‌شود. به نظر من آدم‌ها نیز چنین شرایطی دارند و مدام تلاش می‌کنند تا خود را ترمیم کنند.

او با بیان اینکه در آثارش از نظر فرمی هیچ ارجاع مستقیمی به طبیعت یا موجود خاصی ندارد، درباره چینش پارچه‌ها گفت: در مرحله نخست پارچه‌هایی که می‌خواستم روی آنها طراحی کنم را به شکل سنتی رنگ کردم و بعد از آن پارچه‌های دیگری را که از نظر رنگ و نقش با آنها تناسب داشت انتخاب کردم. این پارچه‌ها را کنار هم قرار دادم و اتصال آنها توسط چرخ‌خیاطی یا گلدوزی با دست انجام شد. در بخش‌هایی از این آثار تار و پود پارچه‌ها را جدا کرده و بخش‌هایی را نیز ترمیم کردم تا اشاره‌ای به همان مسئله تکثیر و ترمیم داشته باشم. چون ترمیم و ما‌به ازای مادی آن دوخت و دوز، در تجربه همه انسان‌ها هست، بنابراین جریان کلی این آثار برای همه بیننده‌ها قابل‌درک بود.

نمایشگاه آثار ازم طباطبایی تا 4 مهر در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برپاست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو