حرف زدن کودک، در حد سی کلمه است

منبع: نی نی بان

85

1399/7/2

12:16


سوال مخاطب نی‌نی‌بان: سلام خسته نباشین . ببخشید دختر سه سال و سه ماهه ای دارم که تا الان فقط 20 تا 30 کلمه رو میتونه بگه . میتونه جمله بابا بیا رو هم بگه. میتونه همه کارت های افعال رو به درستی به تقلید کنه و دستورات ساده رو میتونه انجام بده .هیچ حرکت کلیشه ای و تکراری نداره .اشخاص رو میشناسه. تماس چشمی کاملی داره. راه رفتنش هم عادیه . اما خب خود ادراری داره و نمیتونه بگه که دستشویی دارم . احساس میکنم درک و فهمش خیلی ضعیفه و نمیتونه رنگ ها رو تشخیص بده .خیلی اجتماعیه و دوست با همه بازی کنه . به اسمش هم واکنش نشون میده ولی اگه سرگرم چیزی بشه مثلا کارتون ببینه باید چند بار صداش کنم تا برگرده .خطر رو احساس میکنه و فکر نکنم مشکل حواس داشته باشه. دکتر و روانپزشک شهرستانمون تشخیص اوتیسم خفیف دادن ولی تهران پیش فوق متخصص اوردیم که گفت تاخیری داره. خیلی نگرانم به نظرتون دختر من اوتیسم داره؟
 
 
پاسخ مرتضی توکلی، روانشناس عمومی:
مادر عزیز از نشانه هایی که گفتید می شود نتیجه گرفت که احتمالا تاخیر در بیان دارد و مشکل بیشتر آوایی است تا مغزی. نگران اوتیسم نباشید اما:
احتمالا کودک شما تک فرزند است. حتما و حتما کودکی را پیدا کنید که در بازه سنی 2/5 سال تا 4/5 سال باشد و بهتر از کودک شما در بیان کلمات و احساسات باشد. کاری کنید که طی روز زمان زیادی را با او یا کسانی در سن و با ویژگی های او سپری کند.
هیچ چیزی بهتر از این نیست که برایتان گفتیم. خیلی جدی بگیرید و از تنها نگه داشتن اش یا صرفا با خود یا همسرتان بودنش جلوگیری کنید. تا جای ممکن او را با یک همبازی همراه کنید که توانایی گفتاری خوبی دارد.
اگر این موضوع تا یک سال دیگر ادامه پیدا کند شاید بهتر باشد به متخصص دقیق تری مراجعه کنید. اما با راهکاری که گفتیم حتما نتیجه خواهید گرفت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو