حجت الاسلام حمد جعفر منتظری، امروز چهارشنبه دوم مهرماه در آئین تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب بیرجند که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اولویت‌ها در قوه قضائیه، بحث تحول در قوه است که دادستان‌ها در این زمینه مسئولیت دارند.

وی افزود: تحول در قوه قضائیه باید از درون آغاز شود که در این راستا باید درون دستگاه قضایی را از هرگونه آسیب و فساد صیانت کرده و قاطعانه و بدون اغماض با هر گونه فساد برخورد کنیم.

دادستان کل کشور بیان کرد: رسیدگی به شکایات تنها یکی از وظایف دادستان است؛ در صورتی که این فرد به عنوان مدعی‌العموم مسئولیت‌های متعددی دارد.

منتظری با بیان اینکه تکریم ارباب رجوع به ویژه افرادی که قدرت مالی کافی ندارند، از مهم‌ترین وظایف دادستان است، اظهار کرد: نظارت فیزیکی و الکترونیکی برای شناخت آسیب‌ها، نظارت مستمر بر دادسراهای شهرستان‌ها و صیانت از حقوق عامه از مهم‌ترین وظایف دادستان‌ها است.

وی از دادستان‌ها خواست مسئولیت‌های خود را در وهله اول به درستی شناخته و سپس با برنامه‌ریزی در راستای تحقق آن‌ها گام بردارند.

دادستان کل کشور تصریح کرد: لازم است دادستان‌ها در راستای حل مشکلات واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها در شرایط فعلی به صورت جدی ورود پیدا کنند.

منتظری بر تلاش برای باز اجتماعی کردن زندانیان نیز به عنوان یکی از وظایف گفت و ادامه داد: با درنظرگرفتن کاهش جمعیت زندان‌ها، باید با افرادی که اخلال در امنیت کشور ایجاد می‌کنند، به صورت قاطعانه برخورد ‌کنیم.

وی با اشاره به سالگرد شروع دفاع مقدس، اظهار کرد: آمریکا در سال ۵۹ برای شکست انقلاب و تجزیه کشور، صدام را برای حمله نظامی به ایران تحریک کرد، اما با رهبری امام(ره) و جانفشانی جوانان، این نقشه دشمن با شکست فاحش دشمن رو به رو شد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه بی شک مرور خاطرات دفاع مقدس برای ما و نسل آینده در حل مشکلات راهگشا خواهد بود، افزود: امروزه دشمن با تحریم اقتصادی قصد آسیب زدن به کشور و انقلاب را دارد که باید هوشیار بود؛ فشارهای دشمن جز قوی‌تر شدن مردم کشور نیجه‌ای ندارد و ما با همدلی راه خود را ادامه خواهیم داد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه انجام تکالیف و مسئولیت در محاکم با توجه به تراکم جمعیت در شرایط کرونایی اقدامی ایثارگرانه است، یادآور شد: برای حضور در بین مردم خراسان جنوبی به بهانه مراسم تکریم و معارفه دادستان بیرجند تمایل قلبی داشتم، اما محدودیت‌های کرونایی، این افتخار را از ما گرفت.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی نیز گفت: دفاع از حقوق ‌عامه، تعقیب مجرمین، درخواست کیفر از دادگاه، اجرای احکام جزایی بخشی از وظایف دادستان است.

وی با قدردانی از زحمات دادستان سابق بیرجند، افزود: هدف از این جابجایی‌ها ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر  به مردم است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: در خراسان جنوبی هماهنگی، همدلی و هم فکری به معنای واقعی کلمه وجود دارد و برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی همه ارگان‌ها با همفکری خوب امور را پیش می‌برند و ما نیز سعی می‌کنیم از اهداف ارزشمند دستگاه‌ها حمایت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نسایی، دادستان جدید بیرجند نیز در این مراسم اظهار کرد: در سال‌های پیش رو، حمایت از گروه‌های امر به معروف و نهی از منکر، تکریم ارباب رجوع، استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف برای ایجاد صلح و سازش بیشتر در استان و نظارت بر زیرمجموعه دادستانی از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه نظام قضایی در هر جامعه‌ای آرامش به همراه می‌آورد، خاطرنشان کرد: سرکشی از دادسراهای استان، رفع مشکلات شهرستان، توجه به ابعاد حقوق عامه، توجه به امنیت مردم و مقابله با اشرار و هنجار شکنان و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها از مهم‌ترین اولویت‌هاست.

 در پایان این مراسم با قرائت حکم انتصاب، حجت الاسلام "علی نسایی زهان" به عنوان دادستان جدید بیرجند معرفی و از زحمات و خدمات "سید حسین مقدس"؛ دادستان عمومی و انقلاب سابق بیرجند تقدیر شد.

مقدس، از این پس در پست رئیس دادگستری بیرجند به فعالیت خود ادامه خواهد داد. دادستانی شهرهای سرایان، فردوس و قاین نیز از جمله سوابق کاری نسایی زهان است.